Aviseringar
Rensa alla

Min lillebror säger rasistiska saker (Han är 8 år.)


Ämnesstartare

De senaste månaderna har min lillebror som är 8 år och går i en klass där han är en av få blonda i princip sagt en del rasistiska saker som vi i familjen verkligen inte gillar när han säger.

Det är inget han har lärt sig från familjen för min mamma avskyr rasism, hans pappa är heller ingen rasist och jag är inte rasist och har aldrig pratat illa om någon framför min lillebror.

Några av sakerna min lillebror sagt.

* De som är ''bruna'' borde åka tillbaka till deras eget land.

* ''Bruna'' är fula.

* Han har också fått för sig att alla ''bruna'' som han kallar dem är fattiga, han har sett på nyheterna om barn i Afrika och tror nu att alla är likadana.

* Kvinnor som bär slöja är också fattiga enligt honom.

* Många av de han leker med och är kompis med är inte vita, så när han tar upp att han inte gillar ''bruna'' brukar jag fråga honom om han ogillar en av sina bästa kompisar, som är från Eritrea, då säger han alltid ''inte han, alla andra bruna är dåliga''.

Hur ska man prata med en som är så liten om detta för att få honom att ändra sig? Hur kan små barn ha sådana åsikter om ingen vuxen lärt honom det? Har ni varit med om något liknande?

Jag tycker verkligen inte om att han säger detta, och han är för liten för att förstå innebörden av det han säger och jag tror inte han menar illa, men vill gärna veta hur jag ska kunna hjälpa min lillebror att få andra tankar.


   
Citera

tror på kognitiv beteendeterapi.
slå till ungjäveln när han säger något fult.


   
SvaraCitera

Han har väl en rassevän hlelt enkelt


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

slå till ungjäveln när han säger något fult.

[y]

Lite mer seriöst: Förklara för honom att han har fel. Var schysst. Ungar tror på spöken och tomten också.


   
SvaraCitera

Tillrättavisa honom då? Barn slänger ur sig mycket skit de inte vet något om. Istället för att bara säga att man inte får säga så, förklara varför han har så jävla fel.

Ta också reda på hur han är behandlad i skolan. Om ingen är rasististiskt lagd i er familj, låter det snarare som om han blir retad/mobbad av de andra barnen och använder då "bruna" bara som ett namn för att beskriva en grupp.


   
SvaraCitera

Han har ju hört detta från någon som antagligen hört detta hemma.
Förklara för honom att alla människor är lika mycket värda, att en nationalitet aldrig är orsaken till elakhet, att alla får bo varsomhelst osv.
Ungar är som svampar och tar efter allt de hör.
I den åldern hade jag en liten period där kallade jag folk för svartskallar, bara för att jag visste att det var ett fult ord och att folk blev arga.
"Fula ord" och uttryck är jättekul och spännande när man är liten, just för att de skapar sådana reaktioner.


   
SvaraCitera

Man måste börja tidigt.

Skämt och sido förklara för honom att det inte är lämpligt och varför och hoppas åp det bästa


   
SvaraCitera

IdaX:

ag tycker verkligen inte om att han säger detta, och han är för liten för att förstå innebörden av det han säger och jag tror inte han menar illa,

Han är inte alls för liten.

Blivande_japan:

tror på kognitiv beteendeterapi.


   
SvaraCitera

IdaX:

Hur ska man prata med en som är så liten

Det där är ett jättedumt tankesätt. Det går att förklara för en ettåring att saker är fel, men på deras nivå.
"Anna blir ledsen när du drar henne i håret, titta hon gråter, stackars Anna" osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

et där är ett jättedumt tankesätt. Det går att förklara för en ettåring att saker är fel, men på deras nivå.
"Anna blir ledsen när du drar henne i håret, titta hon gråter, stackars Anna" osv

Ok, fattar vad du menar. När han säger rasistiska saker brukar mamma alltid säga till han att det är hemskt och att man inte säger sånt osv. Men uppenbarligen tar han inte till sig detta, för ett tag sen mobbades han lite av en kille i hans klass som är från ett annat land och då kom han hem och var ledsen och berätta att han inte vill att de ska vara i Sverige utan i deras egna land osv.

Så jag tror att min bror känner sig otrygg i klassen och så, det är en negativ spiral.


   
SvaraCitera

IdaX:

ch berätta att han inte vill att de ska vara i Sverige utan i deras egna land osv.

Det är förståeligt att han inte vill att den som är dum mot honom ska vara i hans klass och flytta långt bort, det vill alla som blir mobbade.

IdaX:

för ett tag sen mobbades han lite av en kille i hans klass s

Vad har ni gjort åt detta? Ta ledigt och var med honom i skolan, prata med fröken osv. I den åldern är det jätteviktigt att fixa sådant, det är det självklart i alla åldrar, men det är extra viktigt när man är liten att kväva sådant i sin linda.


   
SvaraCitera

Att uppmana till brott är inte tillåtet. Skärp er.


   
SvaraCitera

Visa någon film eller klipp från t.ex förintelseläger på andra världskriget eller från förr i tiden när mörkhyade använts som slavar, förhoppningsvis så kryper empatin fram då.. eller så kan du testa att bete dig likadant som han men låtsas hata alla ljushyade istället.
Funkar inte det får du nog göra precis det alla andra uppmanat till [wink]


   
SvaraCitera

en örfil skulle sitta fint.


   
SvaraCitera

hur kan man ens föreslå barnaga,..idioter


   
SvaraCitera