Aviseringar
Rensa alla

Min mamma förbjuder mig från att ha sex och bestämmer över mina förhållanden


Ämnesstartare

Hej,
Jag är en nyss fylld sjuttonåring och jag har ett förhållande med en kille i ungefär 1,5 månader. Innan vi blev ihop kände vi varandra mycket väl och jag kan helt ärligt säga att jag aldrig känt såhär för någon innan. Jag kan nämna att han är en årskull äldre än mig och på många sätt är han vad man skulle kunna beskriva som ”den perfekta pojkvännen”, vilken mamma som helst hade hoppat av glädje om ens dotter träffade en kille som han, eller jo alla utom min egen.

Min mamma har andra moraler och uppfattas som väldigt sträng och kontrollerande av andra (och mig). Hon tycker t.ex. att jag inte ska få sova över hos min pojkvän eller att han ska få sova över hos mig. Hon har också förbjudit mig från att ha sex, är det ens lagligt? Min mamma vill kontrollera alla mina närmanden till killar och vad jag själv vill eller är redo för har ingen betydelse. Detta gör mig otroligt ledsen för jag känner verkligen för min pojkvän och jag är rädd att vårt förhållande kommer splitras på grund av att vi knappt träffas och kan inte spendera lika mycket tid som vi vill med varandra.

Jag försöker förhandla med henne men det går inte, jag försökte säga att han kan sova på soffan där nere och att vi inte skulle göra något som hon hade tyckt vara ”olämpligt” men det fungerar inte.

Jag har också försökt säga till henne att vad man kan göra på natten kan man lika väl göra på dagen. Om jag hade känt mig redo att ha sex hade jag haft det men andra ord. Men det är inte bara sex som är ett problem utan att det inte är ”anstädigt” enligt henne. Hon vill inte att mitt förhållande blir seriöst och vill hålla det på en lätt nivå, vilket jag inte vill för jag tycker om honom så mycket.

Varför jag vill att han ska i alla fall få sova över hos mig är självklart, om man tycker om någon ska man såklart få vara med dem. Han bor ganska långt bort (resetiden är 3 timmar fram och tillbaka) och också för ekonomiska skäl samt att vi båda går en mycket krävande linje så vi kan bara träffas på helgerna.

Jag vet att jag kommer bli otroligt ledsen om jag mister honom på grund av detta och jag tycker helt enkelt det inte är rättvist att jag inte får göra mina egna val över mina relationer.

Och min fråga är: finns det något jag kan göra mot denna situation? Finns det några mer argument jag kan använda emot henne? Ska jag försöka gå bakom hennes rygg för att vara med honom om inget annat fungerar?

för jag tänker fan inte låta henne behandla mig såhär.

tacksam för någorlunda seriösa svar eller sympati. [love]

TL;DR: Min mamma vill inte att min kille ska få sova över, wat do?


   
Citera

lystien:

. Hon har också förbjudit mig från att ha sex, är det ens lagligt?

Nej, du är över 15 och bestämmer själv vem du vill idka samlag med.

lystien:

finns det något jag kan göra mot denna situation? Finns det några mer argument jag kan använda emot henne?

Ni har ju inte varit ihop så länge, så vänta ut din mamma. Vad säger din pappa om det hela? Vad säger hans föräldrar? Försök att prata mer med din mamma, var saklig och bråka/skrik inte.

lystien:

Ska jag försöka gå bakom hennes rygg för att vara med honom om inget annat fungerar?

Ptja, det blir nog väldigt jobbigt om hon kommer på dig [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Ni har ju inte varit ihop så länge, så vänta ut din mamma. Vad säger din pappa om det hela? Vad säger hans föräldrar? Försök att prata mer med din mamma, var saklig och bråka/skrik inte.

Min pappa är lite men sansad och skulle vilja kompromissa med att han sover på soffan men han håller ändå men min mamma till viss del för att han är en toffel.
Han egna föräldrar har inte något problem med att jag sover över

Nintendo:

Ptja, det blir nog väldigt jobbigt om hon kommer på dig

haha sant men jag kan vara lite sådär sneaky [cute]


   
SvaraCitera

lystien:

gå bakom hennes rygg

Vad ska hon göra? [zzz]


   
SvaraCitera

Hade avlidit om min moder visste, eller hade några synpunkter, om mitt s.k. sexliv.

Annars: trotsa det hon säger. Ta hem honom ändå, och visa att det inte finns något hon kan göra åt saken. Eller prata med någon, som kan få henne att förstå att hon inte kan vara så kontrollerande när det gäller just det där.


   
SvaraCitera

Är det religion inblandat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Well, rent lagligt sett så kan du göra hur du vill, även om vissa skulle kunna argumentera om att du ska gå efter hennes regler så länge du bor under hennes tak. Men sen är det ju så att dina föräldrar är skyldiga att ge dig bröd för dagen osv tills du är myndig och/eller gått ut gymnasiet.

Förhoppningsvis kommer det inte gå så långt :p
Men som ovanstående skrivit. Prata resonerat med henne, lugnt och sansat. Ta myrsteg framåt, kompromissa så ska det nog fungera. Dock ska du redogöra för henne att du vill ha ett seriöst förhållande och inte något sånt man höll på i mellan/lågstadiet. Hon verkar ligga lite efter i tänkandet där 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Vad ska hon göra? [zzz]

är egentligen bara rädd att hon hade förbjudit mig helt från att träffa honom men då är det bara att ljuga och gå bakom hennes rygg ännu mer. Sedan hade jag nog inte sagt det till killen så hon kan inte skylla det på han [cute]

Renesmee:

Annars: trotsa det hon säger. Ta hem honom ändå, och visa att det inte finns något hon kan göra åt saken.

funderat också på det, jag bjöd hit honom nästa vecka så vi får se då, om hon inte ändrar sig efter att jag argumenterar lite till

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Floppsen:

Är det religion inblandat?

Nix, min mamma råkar bara vara från Italien där man inte gör sådant. Hon är inte särkilt kristen men har inte "svenska värderingar"


   
SvaraCitera

lystien:

"svenska värderingar"

Då är det nog kört.
Eller vänta nu. Hur kom du till om man inte får sätta på varran i italien= [tard]


   
SvaraCitera

Försök först vänta ut henne och resonera. Funkar inte det, använd chockterapi.

Knulla på köksbordet varje dag i en vecka. Sen kommer hon aldrig mer klaga så länge ni håller er innanför stängda dörrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Hur kom du till om man inte får sätta på varran i italien=

inte om man kommer från en katolsk uppvuxen mamma så får man inte det [n]

dock är hon fortfarande inte kristen, bara sjuk [tard]


   
SvaraCitera

Oj, knepig situation.
Jag hade blivit galen! Mitt tips är att ta hem honom och "umgås" mycket med varandra alla 3 vid tex matbordet eller framför tvn.

Om hon lär känna honom och får se att han är den där perfekta killen ger hon nog med sig efter ett tag [y]


   
SvaraCitera

Hur fan vet hon om ni har sex eller inte? Är hon med dig 24/7?


   
SvaraCitera

Drygt, diskutera det, om och om igen. Åh, vet inte alls och orkar ej rota i mitt huvud efter en lösning. Hoppas det löser sig osv.


   
SvaraCitera

Det låter/är så överdrivet. Även fast du inte är myndig så betyder inte det att din mamma kan bestämma allting. Det är inte så det funkar. Det här med förhållanden är en sån sak som man borde få sköta själv, om man är mogen för det. Såklart kan man vilja "kontrollera" någon om denna har ett destruktivt förhållande och inte själv vill inse det, men det här handlar ju inte om något sånt. Det handlar om att ha ett riktigt förhållande vilket många vill ha när de är 17, ja tidigare till och med för en del. Och sex borde inte vara något som föräldrarna lägger sig i, såvida man inte är helt ansvarslös. Om man vill skydda sig eller inte är självklart upp till var och en, men vad jag menar är att om man visar sina föräldrar att man går att lita på så borde det inte vara något problem att ha förhållanden/relationer med andra människor.

Jag tycker att du ska prata med din mamma igen, i lugn och ro. Gå INTE bakom ryggen på henne, då blir det nog bara värre. Du måste visa henne att du är värdig hennes förtroende. Du kommer ju inte göra något dumt? Att ha sex med den man är tillsammans med är helt naturligt, det behöver hon liksom få klart för sig. Men som sagt, diskutera saken utan att skrika och försök att inte bli arg. Det är klart man blir upprörd över något sånt här, men försök ändå coola ner för jag tror att det ger bäst resultat. Jag skulle också bli galen om jag var du, men jag är ändå rätt säker på att jag hade tänkt förnuftigt. Vad är bäst att göra i den här situationen? Du är 17 år och att trotsa din mamma genom att smyga och hålla på inger INTE förtroende. Jag kan förstå att man ser det som en sista utväg (eftersom man är så desperat) men man måste tänka mer långsiktigt.

Hoppas det löser sig!


   
SvaraCitera