Aviseringar
Rensa alla

Min mamma låter mig inte träffa min pojkvän!


Ämnesstartare

Victory1993:

Jag vill så himla gärna göra det.

Jamen vad är problemet BOKA BILJETTER OCH SÄG TILL DIN MAMMA ATT DU ÅKER UNDER SPORTLOVET PUNKT!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är pro på denna situation!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

åh, sådär tror jag min mamma är också. Fast det gick över efter diverse skrik och gråtbråk. Fick nu boka biljetter och hon säger att det är dumt osv osv osv men det är mina pengar ohc jag är ju arton. Du får uppfostra din mamma lite 🙂 Men på ett snällt sätt!

Jag hoppas att det ska gå bra, men det ser tyvärr inte ljust ut för mig...Hon är så envis men det är väl helt enkelt för att hon har svårt att släppa taget om mig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jamen vad är problemet BOKA BILJETTER OCH SÄG TILL DIN MAMMA ATT DU ÅKER UNDER SPORTLOVET PUNKT!

Är det okej om jag skyller på dig då om hon blir arg? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Victory1993:

Hon är så envis men det är väl helt enkelt för att hon har svårt att släppa taget om mig...

ja, men du får visa att hon kan lita på dig, att besluten du tar inte är helt knas. Tex så är det mer ok att åka till pojkvän (som hon träffat) än boka partyresa ensam till magaluf. Lyft fram de positiva sidorna med ditt beslut.

Vet att du vill ha mammas godkännande, och att du får dåligt samvete om du gör nåt mot hennes vilja, men det här är ett viktigt steg för dig också. Annars kommer det sluta med att du och din pojkvän (med familj) bor i mammas grannhus och mamma hjälper er välja vardagsrumstapeter. Det vill du inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Victory1993:

Är det okej om jag skyller på dig då om hon blir arg?

Det låter väl inte så bra att försvara din självständighet med "någon tjej på internet sa åt mig att göra det..."

Men jag kan säga så här: Jag blir mycket besviken på dig om du inte bokar biljett nu och gör vad du känner för! Det kanske inte din mamma ska känna till, däremot!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

ja, men du får visa att hon kan lita på dig, att besluten du tar inte är helt knas. Tex så är det mer ok att åka till pojkvän (som hon träffat) än boka partyresa ensam till magaluf. Lyft fram de positiva sidorna med ditt beslut.

Precis, det har jag sagt att jag ska ju faktiskt åka till en person som hon känner och vet är en bra kille. Jag ska bara åka buss eller tåg och jag känner mig absolut mogen nog att göra det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Postorderhoran:

Vet att du vill ha mammas godkännande, och att du får dåligt samvete om du gör nåt mot hennes vilja, men det här är ett viktigt steg för dig också. Annars kommer det sluta med att du och din pojkvän (med familj) bor i mammas grannhus och mamma hjälper er välja vardagsrumstapeter. Det vill du inte.

Du förstår precis! Och nej det vill jag verkligen inte...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

framtidstron är död:

Det låter väl inte så bra att försvara din självständighet med "någon tjej på internet sa åt mig att göra det..."

Men jag kan säga så här: Jag blir mycket besviken på dig om du inte bokar biljett nu och gör vad du känner för! Det kanske inte din mamma ska känna till, däremot!

Nej jag vet, det var mer ett skämt. Ja man ska ju göra det som man verkligen vill, man vinner ju inte så mycket på att låta någon annan bestämma vad man ska göra. Men ska jag våga...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Victory1993:

Men ska jag våga...?

Ja!

BOKA BOKA BOKA BOKA BOKA BOKA
*HEJARKÖR*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Victory1993:

Och nej det vill jag verkligen inte...

slå dig fri nu då, det här är inget farligt beslut direkt, även fast det känns väldigt jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du vill åka till din pojkvän på sportlovet så ska du göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Ja!

BOKA BOKA BOKA BOKA BOKA BOKA
*HEJARKÖR*

Hon kommer säkert få en chock om jag kommer ut i vardagsrummet och säger att jag har bokat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

slå dig fri nu då, det här är inget farligt beslut direkt, även fast det känns väldigt jobbigt.

Ja det känns lite jobbigt, men det är ju inte hela världen om jag blir ovän med henne ett tag egentligen. Jag kommer ju att må bra sen när jag åker. Jag känner att jag behöver åka iväg till honom och ladda upp batterierna, för det har varit så mycket prov osv i skolan.


   
SvaraCitera

Victory1993:

men det ser tyvärr inte ljust ut för mig...Hon är så envis men det är väl helt enkelt för att hon har svårt att släppa taget om mig...

Vad tror du kommer hända om du inte gör som hon säger till dig? Kommer hon att fysiskt försöka hindra dig? Kommer hon att vara arg på dig i evigheter?

Visar du både kärlek och respekt för henne efter att du kommit tillbaka från din resa kommer hon förmodligen så småningom inse hur sjukt fjantigt hon beter sig om hon ska hålla på och sura.
Dessutom kommer du ju att ha visat att du kan ta hand om dig själv osv, om hon känner sig sviken och tar avstånd är det HENNES loss och som vuxen människa bör hon inte lägga ansvaret för sitt välmående på någon som är så mycket yngre, och som dessutom visar henne kärlek och respekt.
Självklart ska man oroa sig för och vägleda sina barns liv och leverne, men man har ingen rätt att hindra en myndig individ från att ta sina egna beslut.

+ allt som framtidstron sa

GOGOGO


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mamma vet bäst[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Victory1993:

Hon kommer säkert få en chock om jag kommer ut i vardagsrummet och säger att jag har bokat...

Vilket är bra för henne, att se att du kan fatta egna beslut. Det viktiga är att du inte börjar bråka med henne eller nått, berätta bara att det här är vad som gäller och så är det inte mer med det 🙂 Om hon börjar skrika och bråka så gå därifrån och säg att du inte tänker diskutera saken om hon inte är lugn och sansad. Du får uppfostra henne lite!


   
SvaraCitera