Aviseringar
Rensa alla

Min mamma sa att jag söker uppmärksamhet


Ämnesstartare

Jag har råkat gå ner 5.5 kg på 1 månad upptäckte jag denna gången jag vägde mig på badhuset. Min mamma var med och hon blev jättearg och sa att jag bara går ner i vikt för att få uppmärksamhet och försöker få en ätstörning & hon sa att jag ser äcklig ut! Jag började gråta och då sa hon att det var exakt vad hon menade.

Jag vägde alltså 47.5 kg... innan vägde jag typ 52 kg. Men jag har svårt att kontrollera hur min kropp ser ut speciellt när jag tränar nästan varje dag och försöker äta nyttigt förutom att jag äter glass ibland! Liksom jag brukar pendla i vikt!?

Saker är att hon har sagt såna saker förut speciellt när jag klär mig i tajta kläder & i pösiga kläder (hon blir aldrig nöjd?) så brukar hon säga typ "försöker du va smal eller", "du vill bara ha uppmärksamhet när du klär dig så", "du vill ha uppmärksamhet när du inte äter tårta/bulle/chips" osv.

Är jag ute efter uppmärksamhet? Någon annan som har det såhär?


   
Citera
Ämnesetiketter

Först vet jag inte hur lång du är men jag antar att du är rätt lång nu.

Sedan vill jag tillägga att denna frågan ligger väldigt nära mig själv och jag ska försöka hålla mig men om jag driftar iväg så är det för att jag kommer från samma plats. 

Jag vet inte vad det kallas för när ens förälder klankar ned på en, hon verkar ta din oförmåga att kunna hålla vikten som en personlig kränkning vilket är så fel att jag inte vad vad jag ska ta mig till. 

Jag gjorde så att jag alltid väntade tills min mamma var lugn och pratade seriöst med henne då, hon kunde ofta gå upp i varv under tiden men man får lära sig sina knep för att hålla dem nere. Det är dumt att försöka hålla en diskussion med dem när de är upprörda, man får ta det när de är lugna. 

Vi barn till orimliga föräldrar måste alltid tänka som föräldrar själva. Hur ska vi nå igenom detta? Behövs det terapi? Kan du bevisa att du inte har ätstörningar? Kan du bevisa att du har svårt att hålla vikten uppe bara? Du måste fundera, du måste tänka igenom, du kan ringa någon expert och be om råd om du behöver diskutera med din mamma.

Om hon inte slutar så kan det vara så att din mamma inte är helt frisk heller, då måste du ta hand om det. Jag vet att det låter konstigt, du är barnet, hon är mamman, men ibland barnet är också familj och familjer tar hand om varandra. Det låter som att din mamma behöver hjälp. 

Att lyssna på den typen av nedklankning är farlig, påpekar hon även när du gått upp i vikt eller enbart närt du gått ned i vikt? 


   
SvaraCitera

Ouff, insåg nu i efterhand att jag inte kan ta den här frågan ordentligt, du kanske bör strunta i mitt inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det viktigaste är att du ska må bra. Mår du bra av att träna och äta nyttigt så fine, fortsätt med det. Men hur gammal är du? 


   
SvaraCitera

Gillar du mat?


   
SvaraCitera

Ogillar din mamma, oavsett om du är ohälsosamt smal eller ej  


   
SvaraCitera

huvudsaken är att du är bekväm i din kropp och kan äta dig mätt på både bra mat och onyttigheter utan att få ångest. Vissa människor uttrycker sig jättedumt ibland, även fast de inte menar illa. Jag hoppas att din mamma menade så, det kan vara så att hon blev väldigt orolig och då ploppade lite mindre väl valda ord ut. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Violine: påpekar hon även när du gått upp i vikt eller enbart närt du gått ned i vikt?

Jo både och...

Fridask: Gillar du mat?

Jadå jag gillar mat men jag gillar inte att äta pizza och sånt för då blir jag sömnig & trött.

JaamenLol: Men hur gammal är du?

22 år så jag är väll vuxen & jag är 165 cm lång så jag är inte så jättekort heller 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skit i vad din mamma säger.

Jag gick ned 15 kg, frågade min mamma om jag gått upp i vikt och hon sa "lite, kanske 1 kg".
Mitt ex sa "vad tjock mage du har fått, du hade det inte förut, vad har hänt?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plutten: "du vill ha uppmärksamhet när du inte äter tårta/bulle/chips" osv.

nej. det är inte bra att äta sånt.


   
SvaraCitera