Aviseringar
Rensa alla

Min mors hat till min datorn.


skaffa dig en hobby [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ser inte varför någon av punkterna med någon nödvändighet måste vara orimliga. okej, de sista tre är väl inte helt rimliga att skylla på någon enskild aktivitet, det är mer en allmän inställning, då är inte direkt aktiviteten det egentliga problemet. fast sjukt många använder datorer, i synnerhet laptops, på ett sjukt oergonomiskt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Woho:

skaffa dig en hobby

Hur gör man det då? [cry]
Ska börja träna snart, räknas det? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

er inte varför någon av punkterna med någon nödvändighet måste vara orimliga

Saken är den att hon gillar att skylla på något. Jag har problem med min rygg för jag har gått i gymnastik och ramlat på nacken och vad det nu är. Hon säger det mera som att allt är datorns fel och jag ska sluta använda den![sad]


   
SvaraCitera

m3lis:

Ska börja träna snart, räknas det? [sad]

Hm ok idag är jag snäll du får en halv poäng

m3lis:

Hur gör man det då? [cry]

Tänk! Tänk! Tänk!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Woho:

Hm ok idag är jag snäll du får en halv poäng

om inte det är ett helt poäng vet jag nästan inte vad en hobby äär [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Saken är den att hon gillar att skylla på något. Jag har problem med min rygg för jag har gått i gymnastik och ramlat på nacken och vad det nu är. Hon säger det mera som att allt är datorns fel och jag ska sluta använda den![sad]

fast min poäng kvarstår, mängder av folk använder laptops på ett sätt som är helt vansinnigt dåligt, i synnerhet för rygg/nacke. så du borde fundera på om hon helt enkelt kan ha en poäng, och börja överanvända internet på ett mer ergonomiskt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

att allt är datorns fel och jag ska sluta använda den![sad]

hon vill bara att du gör dig av med datorn. o har siktat in sig på den! torr du är mer komplicerad än va hon vill tro


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du har problem med rygg och nacke redan så kan det ju vara en bra ide för dig att röra på dig för att slippa framtida problem!!! träning skulle nog göra susen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fast min poäng kvarstår, mängder av folk använder laptops på ett sätt som är helt vansinnigt dåligt,

hur ska man sitta? vid ett bord eller ?

funboy1:

hon vill bara att du gör dig av med datorn. o har siktat in sig på den! torr du är mer komplicerad än va hon vill tro

hon vill tro väldigt mycket hon!

fittflickan:

om du har problem med rygg och nacke redan så kan det ju vara en bra ide för dig att röra på dig för att slippa framtida problem!!! träning skulle nog göra susen

mkm jag brukar träna fast ej på sommaren, tränar core som är bra för ryggen och annat![smile]


   
SvaraCitera

m3lis:

om inte det är ett helt poäng vet jag nästan inte vad en hobby äär [sad]

det kommer med åren


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Woho:

det kommer med åren

lär mig annars kommer jag dö här vid um!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

hur ska man sitta? vid ett bord eller ?

inte nödvändigtvis, det går att sitta med en laptop i säng utan att åsamka någon kritisk skada på rygg/nacke. se till att varken rygg eller nacke är särskilt böjd (i synnerhet nacke), förslagsvis genom att palla upp ett gäng kuddar som ryggstöd. om möjlighet finns så är det förmodligen en bra sak att placera något mellan knä och dator också, och ha datorn en bit från dig. att sitta vid ett skrivbord eller dylikt är bättre, men en lösning som man ändå inte använder är en dålig lösning, hur bra den än är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

rygg/nack

Aha okej! Har gjort ett sånt ryggstöd med kuddar nu. Sen har jag ett njurbälte som jag brukar ha ibland, borde jag ha det när jag sitter i sängen vid datorn också? Även om jag inte har ont i ryggen när jag sitter vid datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Aha okej! Har gjort ett sånt ryggstöd med kuddar nu. Sen har jag ett njurbälte som jag brukar ha ibland, borde jag ha det när jag sitter i sängen vid datorn också? Även om jag inte har ont i ryggen när jag sitter vid datorn.

ingen aning, vad är ett njurbälte?

men i alla fall, det är rätt vettigt att fundera på hur man ligger/sitter/står/kryper/whatever, även om det inte gör ont så är det möjligt att man belastar muskler och dylikt på ett dåligt sätt. ett exempel är om man har nacken alldeles för böjd, det är möjligt att man inte märker av det direkt, men det kan mycket väl leda till att man får sämre hållning i längden, och på kort sikt så kan man få huvudvärk utan att förstå varför. samma sak med ljusstyrka på skärmen i jämförelse med ljussättningen i rummet, osv.


   
SvaraCitera