Aviseringar
Rensa alla

Min morsa är (kanske) en alkoholist.


Ämnesstartare

Jag frågade för ett tag sedan vad jag skulle göra för att jag och min morsa bråkar så mycket. Nu har det blivit värre...

Jag har dagligen nu gått in i min morsas rum och hittat flaskor med sprit, nya eller uppdruckna. Hon förnekar att det finns sprit i lägenheten (Har inte berättat att jag hittat flaskorna eftersom hennes rum är hennes liksom).
Hon kom nyss och babblade om att jag skulle imorgon vara hemma vid åtta senast. Jag sa åt henne att det ändå inte spelade någon roll för hon skulle bara supa. Hon blir förbannad och säger att hon inte druckit på två veckor (Då hon sa att hon skulle sluta). Hon kommer in senare igen och är sur och säger att jag är "dryg" som anklagar henne. Nästan som om hon absolut inte SER och MINNS flaskorna i hennes rum.

Jag befarar att hon blivit en alkoholist. Jag bor norrut och farsan bor i stockholm och är en empatilös skit som begått massvis med pengarelaterade brott (Men inte påkommits). Morsan sköter sitt jobb och så men är skröplig och är inte direkt en morsa längre...utan snarare en jobbig person jag inte kan undvika.

Jag är nu...ja självmordbenägen antar jag. Kan inte ta hem någon, kan inte direkt dra ut och har ingen längre. Jag vill inte direkt prata med någon men vet fan inte vad jag ska ta mig till.

Är 16 förresten. Har en syrra här (Men hon är inte direkt lämplig för att ta hand om en 16 åring).

Vill bo kvar här så farsan är inte ett val.

Fråga om något är oklart.


   
Citera

kontakta soc?


   
SvaraCitera

Kontakta skolkurator, så kan han/hon hjälpa dig [cute]


   
SvaraCitera

Kontakta soc omgående.


   
SvaraCitera

Din mor verkar dessvärre vara en alkoholist ja. Ta kontakt med en vuxen, tex skolsystern,kuratorn på skolan, socialen eller bup ( nr finns på hemsidan, bara att googla )

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Funderade på soc men är typ livrädd att dom ska tvinga mig ner till stockholm eller till syrran eftersom farsan enligt dom iaf är fullt fugerande som en farsa. Syrran är...antagligen iaf, psykiskt sjuk (Inte galen men...ja) så jag menar..ingen av dom skulle funka.

Hur kan en skolkurator kunna hjälpa mig?


   
SvaraCitera

Säg det till dom då!
Tja, hon kan säkerligen hjälpa dig/slussa dig vidare till bup om du känner att vore en bra idé. ( barn och ungdomspsyk, alltså för Din psykiska hälsa ).


   
SvaraCitera

Daedalus:

Funderade på soc men är typ livrädd att dom ska tvinga mig ner till stockholm eller till syrran eftersom farsan enligt dom iaf är fullt fugerande som en farsa. Syrran är...antagligen iaf, psykiskt sjuk (Inte galen men...ja) så jag menar..ingen av dom skulle funka.

Säg det till dem. Tror de att du talar sanning om din mors alkoholism kommer de lita på vad du säger om övriga familjemedlemmar också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sant...Är väl bara rädd att dom inte ska tro på mig eftersom då sitter jag bokstavligen i skiten. Men med tanke på att nog alla som känner mig kan intyga att jag inte är varken ett nervvrak eller en lögnare. Kan kanske ta med syrran som ett intygande också.


   
SvaraCitera

Sno all hennes alkohol!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har redan själv börjat dricka och skit för att klara av dagarna, men det är så inte jag..Har spätt ut hennes sprit och allt men nu har hon inte bara 3 liters tetror (Som är svåra att spä ut) utan starksprit som rom och vodka.


   
SvaraCitera

Daedalus:

Hur kan en skolkurator kunna hjälpa mig?

Förmedla vidare kontakt till bup och/eller soc osv. Lättare att få hjälp om man får remisser till högre instanser [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska dra till kuratorn (Han är läskig men får duga) imorgon och hoppas att jag inte får ett sammanbrott. Sen får vi väl se vad han säger. Fylls av typ skuldkänslor eftersom hon dricker för hennes smärta (Kroppsskador) men orkar inte bry mig om henne längre, måste tänka på mig själv också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter ju hemskt att man ska supa bort smärtor. Vet vad jag talar om i det ämnet, och det är verkligen ingen lösning och gör bara saken värre i längden. Din familj behöver hjälp och du behöver komma ifrån all psykisk ohälsa. Hoppas verkligen din kurator tar dig på allvar!


   
SvaraCitera

Daedalus:

Har redan själv börjat dricka och skit för att klara av dagarna, men det är så inte jag..Har spätt ut hennes sprit och allt men nu har hon inte bara 3 liters tetror (Som är svåra att spä ut) utan starksprit som rom och vod

Du vet du själv kan ha mycket lättare för att falla dit i sjukdomen när du har en förälder som är alkoholist?
Vill du verkligen sluta som din mamma? bli likadan?
Lägg ner alkoholen, det gör allt bara värre i slutändan.


   
SvaraCitera