Aviseringar
Rensa alla

Min övervikt


Ämnesstartare

Tjenare allihopa, första inlägget, vet inte om det blir sista eller så.. Vill inte tråka ut er med längsta texten men läs vidare för jag behöver hjälp. 

Jag är tonåring (kille) som väger 114kg,  under de senaste 4 åren så har träningen funnits i min vardag ganska mycket för 3 år sedan tränade jag regelbundet 4 dagar i veckan ibland 5. Men sen när sommarlovet drog igång så försvann träningen och chips och Coca Cola dök upp. 
Vid den här tidpunkten så vägde jag 83kg och jag var hyfsat nöjd med min kropp, jag var 178cm lång så jag hade mycket plats att förvara mitt fett och mina muskler över hela min kropp. Efter det tio veckiga långa sommarlovet med godis, läsk och lite träning så påbörjade hösten igen och träningen var svår att komma tillbaka till precis innan det blev vinter så vägde jag mig och vågen visade mig att jag hade gått upp cirka 24kg, just då vägde jag 104kg. 

Sedan dess (alltså 2 och ett halvt år sedan) så har min vikt inte gott mot en positiv riktning, jag började faktiskt träna igen men den träningen räckte inte, den mängden onyttigheter jag hade "lärt" mig äta och dricka gjorde att träningen inte gjorde någon nytta. 

Nu i år 2014 så vägde jag mig innan sommarlovet, min vikt låg på 108kg, och de senaste 2 månaderna hade jag vara tränat max 10 gånger. Nu har jag vägt mig igen 4 veckor senare, och jag väger 114kg. 

Jag har gått upp 6kg på 4 veckor, jag känner att jag behöver ha ett par tips hur jag ska göra med mitt viktproblem. 

(kalori mätning gör mig galen och jag går alltid över styr och slutar äta ibland på grund av för mycket mat hit och dit..)


   
Citera

Om det inte är du som handlar maten hemma så säg till dina föräldrar att endast köpa nyttig mat och undvik mataffärer övht.
Om du kollat upp att du inte har dåliga sköldkörtelvärden så handlar det väl "bara" om självdisciplin med kost och träning. Men det är ju svårt. Kanske kan du gå promenader med en hund ibland? Om du har en sådan att låna dvs. En jag känner brukar gå ut med sin grannes hund några ggr i veckan och har tack vare det gått ned en del eftersom hunden behöver långa turer och en massa lek.


   
SvaraCitera

Weightman11: tips

Det verkar som att ditt grundproblem är kosten. Jag skulle rekommendera att du började föra matdagbok, dvs. skriver ner allt du äter på en dag och räknar ut hur många kalorier det blir. 

För att gå ner i vikt skall du ABSOLUT INTE sluta äta. Däremot skall du äta mindre än vad du förbränner. Säg att din kropp förbränner 2500 kalorier om dagen, äter du då 2000 kalorier om dagen så ligger du på ett underskott och kommer gå ner i vikt. Försök också att dela upp så att du äter 5 gånger om dagen och rör på dig (behöver inte vara mycket, men typ en promenad om dagen åtminstone) så att du håller igång ämnesomsättningen. 

För en hälsosam viktnedgång så rekommenderar jag att du först räknar ut ungefär hur många kalorier du förbränner via  http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php . Det kan diffa på ett par hundra, men den uträkningen brukar ge en ungefärlig bild av vad din kropp behöver för att du skall behålla din vikt. För att gå ner så äter du ungefär 500 kalorier mindre än vad resultatet av uträkningen blir.


   
SvaraCitera

hur många kalorier förbränner kroppen på ett ungefär om dagen genom att enbart sitta still, inga alls? 


   
SvaraCitera

Var kotte har sina svackor, och det hela handlar väl mycket om viljan också,
samt självdisciplinen till om träningen faktiskt blir av, eller om man istället väljer att se ett avsnitt till av sin favoritserie, vilket ofta sker! Oskyldig

..Mitt tips är att ska du träna, bestäm dig för det tidigt på morgonen, liksom..
 'Efter lunch byter jag om och beger mig till gymmet!'
& påminn dig själv om det under hela morgonen, under lunchen, väl efter lunchen så lär din idé till det hela vara 'Äsch vafan, jag går väl då!' och när du väl är ute, så känner man sig genast lite gladare! Glad

Och kom ihåg.. fastna inte så mycket framför vågen att..
'Shit, jag har "bara" gått ner med 0.7kg denna veckan' - Var viktminskning äro god viktminskning, det tar sin tid, och förr eller senare lär du stå där en dag med 83kg om kroppen, kanske även lägre än så, så länge du har viljan och extremt mycket TÅLAMOD! Skål
Lycka till grabben!


   
SvaraCitera

Sluta dricka cola och äta chips. Byt ut mot morot/gurkstavar och tomatsåsbaserad dipp, drick någon form av kalorifri dryck typ vatten. Om du är en sådan som inte hetsäter/blir mer sugen på sött av sötningsmedel så kan du ju dricka lightsaft/cola light/zero, men om du är en sådan som blir mer sötsugen av sötningsmedel så bör du ju undvika det.


   
SvaraCitera

Minska kaloriintaget


   
SvaraCitera

Ät mindre chips och godis och drick inte Coca-cola är det som du verkligen måste sluta med, träna mycket varje dag och ät mycket grönsaker och drick mycket vatten gör det i en månad då kommer du se villken skillnad du kommer att fåTumme upp


   
SvaraCitera
b1son

för det första: att fokusera på viktnedgång är enligt mig inte rätt väg att gå, släng vågskrället och fokusera på att må bra i det
långa loppet istället (ej rim).

ät "riktig" hel mat, undvik processade livsmedel som vitt mjöl, socker osv i så stor utsträckning som möjligt. grönsaker e nice. 

fortsätt träna fastän det inte verkar ge resultat, man mår mycket bättre i längden. 

som någon sa är det också en bra idé att föra matdagbok, framförallt för att identifiera vilka tillfällen som du äter en massa skräpmat och varför, så att du vet hur du ska undvika det.

sen om du är van att äta stora mängder mat så kan kanske 5:2/6:1-dieten vara ett alternativ för att få styr på hungers- och mättnadssignaler. fast vet inte om det rekommenderas för tonåringar, så kolla upp det isåfall. 

obs är ingen dietist, konsultera en professionell sådan om du känner att du behöver det. 


   
SvaraCitera

Undrisen_hundrisen: träna mycket varje dag

typiskt jättedumt att gå från att knappt träna alls till att träna "mycket varje dag", det är så man skadar sig, vilket i slutändan leder till att man får begränsade möjligheter att träna.


   
SvaraCitera

läs böcker om diet altså samma böcker som dietister läser inte mass media.


   
SvaraCitera