Aviseringar
Rensa alla

Min pojkvän röker på.


Ämnesstartare

Hej, min pojkvän har rökt cb i flera år nu. Han har inte skött skolan och går nu hemma arbetslös och gör ingenting. Han har haft flera depressioner (som han säger var anledningen till att han hoppade av skolan), men jag tror det beror på att han röker på.

Det som stör mig mest är att han kan röka t.ex. på nätterna för att "sova bättre", och man blir lugnt och allt är frid och fröjd. Det skulle vara OK för mig om han rökte någongång ibland på helgerna då det är "fest" eller nåt sådant, inte bara ta på kvällarna för att man ska sova eller direkt när man vaknar.

Det som också stör mig att han hellre spenderar pengar på cola, cigg och knark iställer för att ha kul med mig (t.ex gå på bio eller åka någonstans). Han har liksom aldrig pengar för att ha kul med mig.

Nu till min fråga, vad ska jag göra? Vill inte heller vara en extra morsa som kräver massa av honom (har redan försökt till en viss del..., men det går ju inte).

Vet inte riktigt hur länge jag pallar, vill att han ska ta tag i sitt liv och växa upp någongång. Han har haft sitt roliga i över 5 år nu.


   
Citera
Ämnesstartare

Kräv att han söker vård för sitt missbruk och sina psykiska problem, de hindrar honom uppenbarligen från att leva ett normalt liv. Vägrar han ta tag i det hade jag lämnat honom. Det går inte att ha ett normalt fungerande liv ihop med en missbrukare. Du ska inte behöva stå ut med det eller vara hans mamma. Bryr han sig om dig så respekterar han att du tycker det är ett problem som måste åtgärdas, annars är ju förhållandet enbart på hans villkor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

ann

+1 Osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han säger att det inte är ett missbruk, enligt honom är han inte fast vid det för ett öre... Han säger att han kan sluta, men varför ska han göra det om han inte är beroende?

Jag har sagt att jag inte tycker om det, det han säger är då: "Jag kan sluta att göra det när jag är med dig." Men då är jag rädd för att inte alls veta hur ofta han gör det och vara helt ovetandes...

När jag sen försöker prata om att det kan vara skadligt så drar han alltid upp legala "droger" (tobak och alkohol) och försvarar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yourockmyworld:

När jag sen försöker prata om att det kan vara skadligt så drar han alltid upp legala "droger" (tobak och alkohol) och försvarar sig.

Förklara för honom att du hade ogillat att han söp varje dag med.

Det är väldigt tydliga missbrukarargumment han har, man försöker förhandla sig fram till något och försvarar sitt beteende med att man har fullständig kontroll.

Ge ett ultimatum, du kommer bara må dåligt av det här i längden, och är han inte villig att lyssna på dig nu är det inte säkert att han kommer det i framtiden heller.


   
SvaraCitera
Vippen

yourockmyworld:

Han säger att det inte är ett missbruk, enligt honom är han inte fast vid det för ett öre... Han säger att han kan sluta, men varför ska han göra det om han inte är beroende?

Allt som är sött, gott, skönt, uppiggande o.s.v. har en ångestlösande effekt. Mår man dåligt psykiskt så är det väldigt lätt att falla in i olika beroenden.

Jag vet av erfarenhet (inte knark, men andra beroenden) att man vaggas in i en slags falsk trygghet, en snuttefilt.

Då är man ganska övertygad om att "jag är inte beroende" och "jag kan sluta när jag vill". Precis så tänkte jag med och intalade mig själv. Men att man säger så är snarare ett bevis på att det är tvärtom men man vågar inte/orkar inte erkänna det för sig själv för man mår dåligt och vill inte släppa filten. Det som löser ens ångest. Det liksom letar sig in i ens undermedvetna och man kan inte se på det som ett problem för det har blivit en del av en själv.

Din pojkvän behöver hjälp. Han behöver höra hur illa det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yourockmyworld:

Han säger att det inte är ett missbruk, enligt honom är han inte fast vid det för ett öre... Han säger att han kan sluta, men varför ska han göra det om han inte är beroende?

Har nog aldrig stött på en missbrukare som inte påstår det. Såg åt honom att bevisa det i så fall och sluta helt, eftersom du blir negativt påverkad av hans bruk. Jag tycker du ska strunta i hans dåliga bortförklaringar och säga att du vill att han söker vård om han vill fortsätta vara tillsammans med dig. Även om han nu skulle kunna "sluta när han vill" så har han ju fortfarande både depressioner och sömnproblem som behöver behandlas, plus att han är en vuxen man som borde ta tag i sitt liv. Hur ska ni kunna ha en framtid tillsammans om han bara går hemma och deppar och inte ens försöker skaffa sig en inkomst? Det är sjukt jobbigt att vara arbetslös och jag förstår verkligen folk som bara deppar ihop totalt och gör som han gör, men det fungerar ju inte när man inte längre har föräldrar att leva på och ska börja inleda ett liv tillsammans med en annan person. Man måste dra sitt strå till stacken.

Om man brukar droger på ren rutin för att t.ex. kunna sova, och inte bara i festsammanhang, så har man ett missbruk. Bruk av alla typer av droger, även alkohol, går lätt över i ett missbruk utan att man märker det själv. Han har såklart rätt att alkohol är en skitfarlig drog, har man missbrukartendenser bör man överväga att låta bli även alkohol, men det rättfärdigar inte annat missbruk. Som hans partner kan ju du dock stötta honom att lägga av med droger genom att själv även göra det. Drick inte alkohol tillsammans med honom och undvik miljöer där droger finns, eller var nyktra tillsammans på fester. Mycket lättare att låta bli att bruka droger om man har någon annan med sig som gör detsamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vippen:

Din pojkvän behöver hjälp. Han behöver höra hur illa det är.

Hur ska jag få honom att förstå hur illa det är? Har gett honom massa artiklar med ex. cb-missbrukare som nästan varnar för hur "lömsk" drogen är, men det fungerade inte...

Rödingajäveln:

Det är sjukt jobbigt att vara arbetslös och jag förstår verkligen folk som bara deppar ihop totalt och gör som han gör, men det fungerar ju inte när man inte längre har föräldrar att leva på och ska börja inleda ett liv tillsammans med en annan person.

Det här är bland det värsta också: Hans föräldrar ger honom pengar (hade det varit mitt barn hade jag tvingat honom söka jobb eller plugga, men inte de konstigt nog) OCH dem accepterar nästans hans drogbruk (oh ja, de vet om det)...


   
SvaraCitera
Vippen

yourockmyworld:

Hur ska jag få honom att förstå hur illa det är? Har gett honom massa artiklar med ex. cb-missbrukare som nästan varnar för hur "lömsk" drogen är, men det fungerade inte...

Ok. Det kan vara svårt. Det kan behövas något chockerande för att man ska förstå allvaret. Jag är rädd för att du måste ge honom ett ultimatum. Tvinga honom att välja mellan dig eller drogerna, för så illa är det. Men förklara för honom hur dåligt du skulle må om han valde bort dig.


   
SvaraCitera

Dumpa och gå vidare, hitta en riktig karl istället 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AnnaBang:

en riktig karl

Vad är det?


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Vad är det?

En utrotningshotad art, förmodligen därför du inte hört talats om den 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varöfr skulle cannabis vara fest? Vissa kanske vill ta det för att bli lugna, inte för att festa? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AnnaBang:

En utrotningshotad art, förmodligen därför du inte hört talats om den 🙂

Menade, vad gör en person mer riktig? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pizdakurac:

Varöfr skulle cannabis vara fest? Vissa kanske vill ta det för att bli lugna, inte för att festa?

Vem har sagt att det skulle vara fest? Men behöver man det är att bli lugn är det ett problem.


   
SvaraCitera