Aviseringar
Rensa alla

Min syster ser väldigt bra ut men hon anser själv att hon är ful, vad ska jag göra?


Ämnesstartare

Vi är tvillingar..

Vi båda har haft en tur när det kommer till utseende, ser rätt bra ut båda två. Har haft dåligt självförtroende och har det delvis idag också men inte i närheten av vad jag har haft. Vi är 15 år, går i nionde klass.

Min syster hade inte problem med utseendet förut men fick enorma problem när vi började högstadiet och puberteten hade vi båda kommit i.. vilket säkert var en orsak. Jag hade också problem med mitt självförtroende då men jag har mognat väldigt mycket senaste två åren och jag känner att jag inte behöver oroa mig så mycket när det kommer till det yttre.

Både jag och min syster har fått komplimanger av folk, bla. mammas vänner, släkt samt tjejer/killar i skolan.

Men min syster gråter nästan varje dag på grund av sin "form" på huvudet. Det hon inte fattar är att Ovalt ansikte (vilket vi båda har) är den "bästa" när det kommer till frisyrer mm.. Vi passar i det mesta helt enkelt men hon lyssnar inte på mig utan bara skriker "du fattar inte".

Tror ni hon har BDD?
Hon har till och med sagt att hon ska operera ansiktet när hon blir äldre vilket är vansinnigt. Det gör sådana med riktiga komplex, hon har inte ett enda "fel" i ansiktet egentligen men hon ställer sig i spegeln och inbillar sig fel överallt.

Fan ska jag göra? Älskar min syster och blir så arg och ledsen på att det är såhär.

Hoppas jag kan få några svar iaf.

ÄNDRAT 2013-01-19 14:59


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

HealTheWorld:

Det gör sådana med riktiga komplex

HealTheWorld:

hon har inte ett enda "fel" i ansiktet egentligen men hon ställer sig i spegeln och inbillar sig fel överallt

Detta är:

HealTheWorld:

riktiga komplex


   
SvaraCitera

HealTheWorld:

Tror ni hon har BDD?

Nä eller vet inte men tror inte det.

HealTheWorld:

Vi är 15 år

Tror detta är felet.

Mvh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

Ha sex med henne - det kan vara den bekräftelse hon behöver. Tvillingincest är hett.

Jätteroligt.

Fan alltså att man ska behöva skapa fake konton på flashback för att få en vanlig diskussion.

timeisrunningout:

Detta är:

Jag menar bara att hon verkligen inbillar sig. Finns inget del i hennes ansikte som"sticker ut" så att säga. Som Zlatan med sin näsa, som Ronaldinho med hans tänder, som Robben med sin panna osv. Man behöver ju inte se dålig ut för det men jag tror att många människor klagar på just detta, något som dom tycker är "för stort'" i ansiktet eller "icke normalt". Min syster har dock inget hon behöver gnälla på.

Sen är det ju olika vad olika människor tycker såklart för perfekt är ingen men att hon måste klaga på att hon ä ful är bara för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Nä eller vet inte men tror inte det. Tror detta är felet. Mvh

Jo visst är det så men nu är det lite mer extremt här. Jag har svårt att tro att de flesta tonåringar tycker att de är bokstavligen fula.


   
SvaraCitera

HealTheWorld:

Jag har svårt att tro att de flesta tonåringar tycker att de är bokstavligen fula.

Nej, men det är rätt vanligt att man får för sig allt möjligt i er ålder. Min gissning är att det går över tills hon gifter sig.


   
SvaraCitera

Tycker att det låter som BDD.


   
SvaraCitera
time
 time

HealTheWorld:

Jag menar bara att hon verkligen inbillar sig.

Ja, komplex för något behöver inte överhuvudtaget innebära att det är något fel på det man har problem med. Komplex sitter ofta i huvudet. Men i din systers fall tror jag faktiskt att hon skulle må bra av att komma i kontakt med någon hon känner förtroende för, en vuxen, som kan hjälpa henne hitta sin egen väg till bra självförtroende. Hon ska absolut inte känna att hon måste operera sig.


   
SvaraCitera

Det fanns ändringar jag ville göra med min kropp när jag var i samma ålder.
Nu idag så här sju år senare? Jag orkar inte bry mig om det.
It was all in my head..


   
SvaraCitera

HealTheWorld:

Tror ni hon har BDD?

Risken finns. Jag fick diagnos BDD för något eller några år sedan och har sedan barns ben känt mig extremt ful. Jag fyllde 20 år i somras, så detta rörde sig inte endast om "lite tonårskomplex". Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att jag skulle ha BDD för jag är helt enkelt jävligt ful. Gråter ofta mig till sömns bl a p g a detta helvete.. Försök få din syster i kontakt med BUP eller något dylikt. utifall hon är "en av oss" så kan det hindras genom att hon får hjälp så fort som möjligt.


   
SvaraCitera

är inte insatt men mitt spontana råd är: lägg inte massa fokus på att säga att "nej men du ser jättebra ut!". tror inte det hon behöver är ännu mer om att hennes utseende är asviktigt, och om det är bdd eller dylikt så är nog chansen att hon kan ta åt sig av komplimangerna ganska liten.

tror det är bättre att inte lägga fokus på utseende när du umgås med henne, vare sig hennes eget utseende eller att kommentera andras.

men jag kan mycket väl ha fel, någon får gärna säga emot då. är bara omformuleringar av råd jag fått som anhörig till person med ätstörning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

polymyalgia_reumatika:

Risken finns. Jag fick diagnos BDD för något eller några år sedan och har sedan barns ben känt mig extremt ful. Jag fyllde 20 år i somras, så detta rörde sig inte endast om "lite tonårskomplex". Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att jag skulle ha BDD för jag är helt enkelt jävligt ful. Gråter ofta mig till sömns bl a p g a detta helvete.. Försök få din syster i kontakt med BUP eller något dylikt. utifall hon är "en av oss" så kan det hindras genom att hon får hjälp så fort som möjligt.

Ser du inte bra ut eller inbillar du dig? (vet du själv att du inbillar dig?)
Jag tycker verkligen synd om människor med sådana här problem.

Men du säger att BDD gör att man själv aldrig får tanken på att man har något fel? Min syster har sagt att hon har BDD, känns lite som att hon vill ha det. Men jag vet inte säkert.. Jag menar, i skolan kan hon skratta och söka uppmärksamhet genom att låta mycket och hoppa upp på bänkar vilket jag sett och jag fattar sådant här eftersom jag själv var sådan och fortfarande känner ibland, att man vill synas på något sätt.

Jag tycker det lutar mer år tonårsproblem, med andra ord löjliga inbillningar som går över när hon blir äldre. För BDD låter så extremt som du har, Michael Jackson hade ju BDD och kolla vad han gjorde med sig själv..

Ska tilläggas att hon pratade med en psykolog av något slag men slutade då hon tyckte att hon/psykologen bara sympatiserade med henne och gav råd jag har givit henne 100 tals gånger. Hon lyssnar inte på något.

drakfisk:

är inte insatt men mitt spontana råd är: lägg inte massa fokus på att säga att "nej men du ser jättebra ut!". tror inte det hon behöver är ännu mer om att hennes utseende är asviktigt, och om det är bdd eller dylikt så är nog chansen att hon kan ta åt sig av komplimangerna ganska liten.tror det är bättre att inte lägga fokus på utseende när du umgås med henne, vare sig hennes eget utseende eller att kommentera andras.men jag kan mycket väl ha fel, någon får gärna säga emot då. är bara omformuleringar av råd jag fått som anhörig till person med ätstörning.

Hon pratar ofta om utseende, att en viss kändis ser så bra ut och "åhhh jag skulle vilja se ut som henne" osv. Jag försökte för någon månad sen prata om "faktan" kring utseenden och ville intala henne att hon har ett väldigt fint utseende och många killar skulle göra vad som helst för en sådan tjej. (hon får meddelanden från random killar hela tiden på nätet vilket betyder att hon får bekräftelse precis som alla andra jobbiga tonårstjejer får genom nätet).

Så jag skulle säga att hon själv tar upp just utseende grejen ofta. Först tycker man att det är inget, det är bara tonårsproblem, sen börjar hon gråta som att livet är förstört och då blir man ledsen själv och undrar om BDD är orsaken.

Ska se om jag eller min mamma kan få henne att gå hos någon psykolog igen kanske.


   
SvaraCitera

HealTheWorld:

Men du säger att BDD gör att man själv aldrig får tanken på att man har något fel?

Skrev att jag personligen inte skulle komma på tanken att jag har det eftersom jag tycker att jag är ful, men andra säger att jag inte är det, men jag tänker att de säger det endast för att vara snälla. Detta har skapat stora problem i t ex alla förhållanden jag haft, för jag har tänkt att de endast varit ihop med mig för att de själv har dåligt självförtroende och varit så desperata att de lika gärna kunnat ligga med en sten och dessutom vara ihop med en.


   
SvaraCitera

hon är brud och vill behaga människor. Jag hade samma problem och ville operera näsa, ögonlock, kinder, brösten, fettsuga rumpan, ta bort celluliter, fixa lösnaglar, spraytana mig, förstora överläppen osv.

Sen ba: nä


   
SvaraCitera