Aviseringar
Rensa alla

Min systers dator


B3ll4
Ämnesstartare

Gifted:

Ehm. Det här förklarar allt!

Okej? men det visade sig att hennes dator missbrukar idiominsalva, den är tillochmed värre än mig. så jag antar att ni hade rätt ändå och att det är därför datorn inte funkar, tack [blush]


   
SvaraCitera
Gifted

B3ll4:

men det är säkert grafikortet

B3ll4:

men jag hade gärna viljat lösa problemet iställe

Om grafikkortet är trasigt, kan du antagligen inte lösa problemet.

Men, jag antar att det inte kommer upp några som helst meddelanden eller texter när den startar?

Ger den ifrån sig några ljud/pip?


   
SvaraCitera
B3ll4
Ämnesstartare

Gifted:

Om grafikkortet är trasigt, kan du antagligen inte lösa problemet.

Men, jag antar att det inte kommer upp några som helst meddelanden eller texter när den startar?

Ger den ifrån sig några ljud/pip?

den är bara helt svart och lyser orange typ. Den kanske har kraschat eller vad det heter [shake] fast det funkar inte med skivan heller så den kanske helt enkelt dog eller nåt. [n] men min dator funkar iallafall [y]


   
SvaraCitera
Gifted

B3ll4:

den är bara helt svart och lyser orange typ.

Vad menar du med lyser orange? Den kan inte vara svart och orange simultant. Bestäm dig.

B3ll4:

n kanske helt enkelt dog

Ja, den är nog emo, och tog självmord.


   
SvaraCitera
B3ll4
Ämnesstartare

Gifted:

Vad menar du med lyser orange? Den kan inte vara svart och orange simultant. Bestäm dig.

Men hallå? skärmen är svart men den där lilla knappen på skärmen som ska lysa när datorn är igång , den blinkar orange. + att skrivbordet lyser orange på knapparna uppe till höger och förut lös också pilen som är där orange men inte nu längre


   
SvaraCitera

Det är idominet som sagt.


   
SvaraCitera
B3ll4
Ämnesstartare

B3ll4:

skrivbordet

jag menar tangenbordet, hehe.[no-no]


   
SvaraCitera

B3ll4:

Men hallå?

Tjena!


   
SvaraCitera

B3ll4:

e

Det är fel på grafikkortet.


   
SvaraCitera
B3ll4
Ämnesstartare

majkie2:

Det är idominet som sagt.

ja, jag har förstått det nu [y]


   
SvaraCitera
Gifted

B3ll4:

men den där lilla knappen på skärmen som ska lysa när datorn är igång , den blinkar orange

Det betyder att skärmen får ström, men antagligen ingen signal.
Att tangentbordet lyser, betyder att datorn får ström.

Så ja, det är nog grafikkortet.


   
SvaraCitera

B3ll4:

ja, jag har förstått det nu

Gör någonting åt det då.


   
SvaraCitera

B3ll4:

Hon loggade ut från datorn och sen frös den, och sen startade hon om den och då funkade den inte. men det är säkert grafikortet,

Datorer brukar inte frysa/låsa sig så om det blir något fel i bildskärmen. Datorer kan ju nämligen vara igång helt utan någon bildskärm. Om grafikkortet däremot får något fel så kan datorn låsa sig. Det är en därför en bra gissning att det kan vara grafikkortet som är felet.

Men glöm inte heller att kolla att kabeln mellan bildskärmen och grafikkortet är sitter i ordentligt.

Är skärmen svart direkt du sätter på datorn eller blir den svart i samband med att Windows startas?


   
SvaraCitera
B3ll4
Ämnesstartare

believeroflight:

Är skärmen svart direkt du sätter på datorn eller blir den svart i samband med att Windows startas?

Den är svart hela tiden, man får helt enkelt öppna datorn och kolla vad som är fel typ. Datorer är för komplicerade, kan dem ens inte säga vad felet är så kan man fixa det direkt, orka att man måste kolla upp det själv.[shake]


   
SvaraCitera

B3ll4:

Den är svart hela tiden,

Ok då kan man utesluta fel i Windows och drivrutiner.

B3ll4:

Datorer är för komplicerade, kan dem ens inte säga vad felet är så kan man fixa det direkt,

Datorer kan ha olika pipljud då datorn startas som talar om vad det är för fel. Har datorn något pipljud då den startas och isåfall hurudant? Ett sådant pipljud kan kanske säga om det är fel i t.ex. grafikkortet. Ibland kan det vara flera pipljud efter varandra och olika långa ljud.


   
SvaraCitera