Forumet - Min träning?

Min träning?

1123 0 16
Okej, bestämde mig i sommras att jag skulle satsa på att få en mer "fit" kropp.

Är 173 cm lång och bäger 64-65 kg, så är inte direkt stor. Men har lite sido-fett som jag vill bli av med =)

iallafall, sen i mitten på juli så har jag börjat gå raska promenader 35-40 minuter ungefär varannan dag.

På kvällen kör jag också situps, armhänvningar, hantlar, rygg ups o.s.v.
ca var annan-tredje dag.

Har nu också sista veckan börjat jogga. Tanken var att jogga ca 2-3 gånger i veckan då, och sen ta promenaderna de dagar jag inte joggar. Kommer kanske öka joggningen senare.


Ang. min kost så äter jag i princip inget i grönsaks väg (klarar helt enkelt inte av att tugga i mig ogräset) men äter mycket bananer.

Dock så är det antingen potatis, eller idial-makaroner som jag äter tillsammans med köttbullar, korv eller fläsk. Händer också att jag äter fiskbullar men det är inte allt för ofta. Händer ju att man äter endel annat också.

Men här hemma äver vi alltid tillsammans, och vi står inte och lagar mat till var och en. Utan jag i stort sett de som serveras eller som finns hemma (kan liksom inte gå och köpa speciel mat till mig varje dag)

Godis äter jag nästan inget, kanske som mest en snickers i veckan. Och någon näve chips på lördagkvällarna.

Men därimot så dricker jag ganska så mycket cola, varje dag snarare sagt. Saft drickerj ag inte (dricker hellre rent vatten) mjölk är magen väldigt känslig mot, är inte laktos intolerant utan är bara allmänt känslig o.O

Så de enda jag ser är att börja dricka bubbel-vatten och dricka cola på helgerna istället.



Ja, de är väll en ganska bra sammanfattning.
Så somsagt, vill gärna ha kommentarer på hur detta är upplagt?
Vad kan man försöka förbättra o.s.v?

Är ju inte ute efter extrem 8-packs mage då, men vill liksom ha en någelunda slimad och fast kropp =)
Nice! Ser bra ut! Kolla den här sidan, där står en massa bra om träning(http://trainingground.webs.com/).​ Länken längst ner på sidan "Second" kan du nog finna intressant. Det är en ebook av jim roslund som heter "prestera mera".

Var inte rädd att gå till gymmet även om du bara vill ha en "fit" kropp. Det är svårt att ens bli "fit" utan att träna med vikter. Att bli muskulös är ännu svårare. Jag har träna ganska strikt 3ggr i veckan BARA volymträning i 2 år, senaste 2 månaderna 4ggr i veckan, och jag har blivit "fit" fast ändå inte tillräckligt. Så det är lugnt. Man blir inte biff på en vecka.

//TrainingGround

Spana också in:

Dennis:

Var inte rädd att gå till gymmet


Att köra fria vikter (tyep dina hantlar) hemma är minst lika bra (om inte bättre) som att gå till ett gym. Så du borde fortsätta som du gör. Men som SLCD skrev, öka repetitioner.

Är inte så jätte duktig på vilken typ av mat man ska äta, men har hört att det gäller att få i sig proteinert Typ: Kyckling, rött kött och ägg!

Skippa pastan.
Dennis:

Absolut inte! Nu får du allt förklara varför det skulle vara det.


Det är ju förstås vad jag själv tycker.. Men det finns väl ingenting som tyder på att gymmet är det absolut bästa alternativet om man vill bli träna? Det kan krävas ganska mycket för någon som är nybörjare att att få in rätt "tekniker" i maskinerna, så att man slipper göra illa sig. Fria vikter kan man göra väldigt mycket med, och det är inte lika .. svårt. Men det är som sagt, vad jag själv tycker. Och jag är inte så mycket för styrketräning längre.

Dessutom är det ju dyrt med gym, och man orkar oftast inte dra iväg till något ställe ;)

Dennis:

Vafasen får du det ifrån?! Sluta ge grabben kassa råd och falska förhoppningar.


Detta är vad jag fått lära mig av en tränare. Pasta innehåller kolhydrater - vilket man bör undvika att äta efter träningar.. Ska man bygga muskler är det protein man ska ha efter träningarna.

Varför påstår du att man ska äta pasta? Alla säger olika.
Renesmee:

Det kan krävas ganska mycket för någon som är nybörjare att att få in rätt "tekniker" i maskinerna, så att man slipper göra illa sig. Fria vikter kan man göra väldigt mycket med, och det är inte lika .. svårt.


Det är ju med de fria vikterna man skadar sig för med dem KAN man göra fel. Maskinerna är byggda så att man bara kan göra ett visst rörelsemöster.

Jag är absolut för fria vikter och hatar alla sorters maskiner utom trissorna(kabelmaskinerna). Mitt gym som det flesta har ett stort utbud av hantlar, stångar och viktplattor. Flitigt använda av alla. Gym med maskiner är inte gym. Typ actic...

Renesmee:

Pasta innehåller kolhydrater - vilket man bör undvika att äta efter träningar..


Varför? Det är inte NÖDVÄNDIGT att äta snabba kolhydrater efter träning om du inte planerar att träna samma muskelgrupp tex. dagen efter. Men mat såsom köttfärssås och spaghetti är grymt bra och återhämtande efter träning. Mat skall alltid ätas. Sedan om just kolhydraterna inte behövs ätas precis efter träning är ingen anledning att avråda ifrån det.

Man behöver ett visst antal kcal och dessa kan man äta när som helst under dagen utan att det försämrar/förbättrar din träning. Du behöver dock protein efter träning för bästa resultat. Självklart skall det också vara en uträknad proteinmängd, inte vilken som helst.

Vilken tränare avråder en kund att äta efter träning? Vilken utbildning och var jobbar han?

Renesmee:

Varför påstår du att man ska äta pasta?


För att få energi.

//TrainingGround