Forumet - Min vän blev våldtagen 2

Min vän blev våldtagen 2

1315 0 26
Hej allihopa

Jag har tidigare skrivit om min vän som blivit våldtagen och detta kan ni läsa mer om i min första tråd. Nu är jag återigen i behov av hjälp. Som sagt har vi behållit kontakten via sms och träffats lite från och till, trots att det varit en svårighet. Som sagt har hon pratat med mig om att hon vill begå självmord. Under ca 3 veckors tid har hon berättat i princip varje kväll om hur skönt det skulle vara att inte finnas mer. Jag får då säga precis samma sak varje gång, att det inte är värt det, att andra skulle bli ledsna osv. Jag själv tror inte på henne och har tröttnat på att säga samma sak om och om igen. Det känns på ett sätt som att hon försöker göra mig ledsen och upprörd.

Men igår inträffade en vändpunkt och jag tror att jag kan ha gjort något dumt. Hon sade att hon nu verkligen hade bestämt sig men hon visste bara inte när hon skulle göra det. Då frågade jag henne om hon försökte göra mig upprörd genom att säga så. Med det svarade hon att, okej då skriver jag inte till dig mer om det gör dig upprörd. Jag svarade med att berätta att jag tyckte hon är en jättebra person och att jag absolut inte ville avbryta vår kontakt. Sedan dess har hon inte skrivit mer. Imorse skrev jag God morgon och frågade hur hon kände sig idag, och ännu har jag inte fått något svar. Jag är ganska säker på att hon inte gjort något dumt men man blir ju ändå orlolig när hon inte svarar.

Vad ska jag ta mig till?

Ytterst tacksam för svar.
Pellemede:

Under ca 3 veckors tid har hon berättat i princip varje kväll om hur skönt det skulle vara att inte finnas mer.

Det här är ju ett varningstecken för dig.

Sluta snacka med henne hela tiden, se till att hon gör något nyttigt, och att DU gör något nyttigt av situationen.

Nu matar du bara henne med uppmärksamhet och "tyck synd om mig".

Spana också in:

Pellemede:

Nu skrev hon dessutom "Åh varför messa du?"

Ska jag svara på hennes sms eller vad ska jag göra? Kan någon komma med ett bra förslag, är i stort behov av det! Please!

"Sluta säg att du ska begå självmord hela tiden. Varför gör du det? Blir du glad om jag är ledsen? För det blir jag då jag bryr mig väldigt mycket om dig. Ingenting blir bättre av att du försvinner så gör ingenting dumt. Sök hjälp så slipper du må såhär, jag står vid din sida men då måste du också söka hjälp."

skriv exakt så[crazy]
Pellemede:

Det känns på ett sätt som att hon försöker göra mig ledsen och upprörd.

Ja självklart fiskar hon ju komplimanger/uppmärksamhet.

Hade hon verkligen menat att ta livet av sig så hade hon redan varit död.

Pellemede:

Hon sade att hon nu verkligen hade bestämt sig men hon visste bara inte när hon skulle göra det.

Svinigt betéende enligt mig. Det är ju uppenbart att hon vill få dig att må dåligt.

Pellemede:

Med det svarade hon att, okej då skriver jag inte till dig mer om det gör dig upprörd.

Typisk brudparadox du hamnat i. Det som att försöka svara på ''Ser jag tjock ut i den här'' Det går inte att svara på.

Pellemede:

Ska jag svara på hennes sms eller vad ska jag göra?

Varför träffar du henne inte?
Typ spendera lite tid med henne. Hon kanske behöver nått stöd?
FreeWay89:

Varför träffar du henne inte?

Grejen är att det är väldigt komplicerat. Träffa henne kan jag inte göra. Det enda jag egentligen kan göra är att sms:a. Jag vill inte vara okänslig men samtidigt har jag egentligen inte tid att svara på hennes mess hela tiden. Nu undrar jag bara vad jag kan skriva, för hon vill ju ha svar. Vad skall jag säga om hon säger att hon aldrig mer kommer messa?

Just det, jag är den enda som vet om vad som har hänt henne, och det gör mig rädd att veta att hon inte kommer att ha någon att prata med det om eftersom hon inte vill det. Hon har bara öppnat upp sig för mig men nu vill hon inte skriva till mig mer eftersom det hon berättar, alltså självmordstankarna, gör mig upprörd!

Sticky situation! Help me please!
Pellemede:

Grejen är att det är väldigt komplicerat.

Våldtäkt brukar vara det.

Pellemede:

Träffa henne kan jag inte göra.

Nehe varför inte? [confused]

Pellemede:

Jag vill inte vara okänslig men samtidigt har jag egentligen inte tid att svara på hennes mess hela tiden.

Hon söker ju uppenbarligen kontakt.

Pellemede:

Vad skall jag säga om hon säger att hon aldrig mer kommer messa?

Jag behöver ha svar på varför du inte kan träffa henne innan jag kan svara på det.

Pellemede:

Just det, jag är den enda som vet om vad som har hänt henne

Ende som vet om?
Så hon har inte anmält eller ens pratat med sina föräldrar om det?