Aviseringar
Rensa alla

Min vän har anorexia


/care


   
SvaraCitera

Prata med HENNE först av allt, ett seriöst snack. Om det inte hjälper får du säga till skolsyster, det är typ det enda du kan göra och hoppas på att de hjälper henne.

Berätta om hur jävla taskig hon är som skiter i att äta, när barnen i Afrika svälter. Berätta att hennes kropp troligen kommer se ut som skit när hon växer upp om hon inte gör något. Berätta att chansen att få ett hälsosamt barn i framtiden minskar om hon håller på såhär. Berätta att man är snygg hur man än ser ut, tjock eller smal, bara man har självförtroende [cute]

superflat:

/care

Idiotiskt att svara med ett så onödigt inlägg om du inte bryr dig [confused] Dold text: idiot


   
SvaraCitera

Om inte annat så borde du försöka prata med henne, berätta att du är orolig och säga att du tror att hon har ett problem. Det kommer nog inte leda till så mycket, men att hon får höra det från någon kan vara en början. Blir det värre så borde du kontakta hennes föräldrar eller er skolkurrator, självsvält är trots allt inte så hälsosamt.

Om hon redan är väldigt smal (så pass smal att du tror att det kan vara fysiskt skadligt) så tycker jag att du inte ska vänta med att be någon annan om hjälp.

Ska väl tilläggas att hon förmodligen kommer bli skitsur på dig, men förbannade vänner som inte får förvärrade mentalsjukdomar är bättre än glada vänner som får det.


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Och hon har gått ner i vikt... 10 kg

10 kg är väl inte jättemycket?[cute]


   
SvaraCitera

postis_per:

10 kg är väl inte jättemycket?

Om man samtidigt blir betydligt längre? Jo.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Om man samtidigt blir betydligt längre? Jo.

aha dåså[sad]


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Hon säger att hon inte har anorexi, att hon bara inte är hungrig.
Det kanske man går på en gång, men varje dag...
Hon blir bara sur på mig. [sad]

Du måste prata med en vuxen ändå, hon behöver få hjälp snarast möjligt, för annars kommer det bara att bli värre och värre. Hon kommer troligtvis att bli sur på dig till en början, men förr eller senare om/när hon blir frisk så kommer hon att tacka dig.


   
SvaraCitera

rugguggla:

Idiotiskt att svara med ett så onödigt inlägg om du inte bryr dig

[smile]


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Hon kommer troligtvis att bli sur på dig

Ja, det blir hon nog. Jag har också varit med om det med en kompis till mig, men om den sjuka fattar och kanske blir bättre så kommer hon att förstå att du bara ville hjälpa henne. Visa att du bryr dig och att du finns där och "älska henne när hon minst förtjänar det" [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aaa... Kuratorn var inte i skolan idag.

Crap


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Kuratorn var inte i skolan idag

Kanske kan vara värt att vänta på? Eller så kan du ringa till Bris/Rädda Barnen/ något annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du märker att hon inte äter och att hon bara blir smalare fast hon inte vill erkänna det så är hon troligtvis rädd för att bli frisk. För då vet hon om att hon måste gå upp i vikt och det är hennes största mardröm.
Prata med någon så att hon kan få prata med någon.


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Hon blir bara sur på mig.

nej, hon kommer inte bli sur på dig. hennes sjukdom kommer däremot att bli förbannad, men det är nog en smäll som du måste ta om du verkligen bryr dig om henne.
dessutom kommer hon att tacka dig, förr eller senare. det är liksom ytterst ovanligt att folk som väljer att leva med en ätstörning trivs med sin livsstil, och så länge hon är underårig har hon inte ens rätt att fatta ett sådant beslut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rugguggla:

Berätta om hur jävla taskig hon är som skiter i att äta, när barnen i Afrika svälter.

Jag tror faktiskt inte att barnen i Afrika bryr sig om hon äter eller inte. De påverkas inte av om hon äter upp sin potatis eller inte...


   
SvaraCitera