Aviseringar
Rensa alla

Min vän Jens


Ämnesstartare

Dold text: Jag har en vän, som är ganska dryg, fördömande och allmänt surig av sig. Det enda han gör när vi umgås är att klaga på mig, på hur jobbig och dum jag. Men vem är det som sitter hemma om kvällarna och läser Kierkegaard, Nietzsche och Wittgenstein? Jo, det är jag (kan inte påstå att jag fattar något, men ändå [blush]), vad gör han? Sitter hemma och glor på tv. Och det är jag som är dum? Jag har åtminstone vett att förstå storheten med vissa människor. Vem var det som vid 12-årsålder använde sig av ”Sokrates metodik”? [tard] Ja, inte fan vad det han, och inte jag heller egentligen, men typ nästan he [ops]. Vem är det som har asperger? Det är tyvärr också jag, men hellre fan lider jag av det än att vara någon jävla torrboll som han är. Han vet det dock inte, hade han vetat det skulle han håna skiten ur mig [sad]

Men nu har Georgia lämnat mig, jag som hade stora planer för oss. En alldeles egen ankfarm i Araknasas, kan det bli bättre? Nej, skulle inte tro det. Eller jo, tydligen, för henne. Pga detta har jag nu har börjat begrunda vad Jens jämt påstår att jag är. Jag är kanske bara är en idiot som passar bäst under jord.

Är detta som är väsentligt (det dolda är mesta bara massa babbel, kände bara att jag behövde få ut denna frustration som jag har gentemot Jens, ganska lamt sätt att göra det på, men jag är ganska lam av mig så ehehhhh):

Har ni också en vän som jämt kommer med spydiga och nedåtlåtande utlåtanden om er? Tar ni åt er, eller låter ni det bara rinna av er? Och, har ni något eller några tips på vad jag ska göra med honom, ska jag bara låta han hålla på, eller vad har ni för tips?


   
Citera

Varför är han din vän?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Varför är han din vän?

Det är mest han som ringer mig och jag skulle känna mig så hemsk om jag dissade honom, tror han behöver mig för att må bättre [sad]


   
SvaraCitera

Ending Jon:

Det är mest han som ringer mig och jag skulle känna mig så hemsk om jag dissade honom, tror han behöver mig för att må bättre [sad]

Du behöver bli av med honom för att må bättre, skulle jag tro. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Du behöver bli av med honom för att må bättre, skulle jag tro. [y]

Jo, det är kanske bäst, önskar bara att jag inte var så feg, men du har nog rätt.


   
SvaraCitera

Jag skrattar åt sånna och finner fel hos dem och känner mig som värsta gudinnan. Jag menar, om de slösar energi på att peka ut fel på andra än att ta reda på hur de själva är så får de skylla sig själva. Det är väl jag till sist som sitter där med bra jobb och allt eftersom att jag inte klagar på allt som går på två ben.

Fast jag har aldrig haft en sån person i min närhet, bara en som är oerhört ärlig. Men jag kan ju föreställa mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dissa honom och skaffa en bättre vän [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att han ger dig kritik betyder ju också att du inte är helt osynlig för honom. Han gillar dig nog, och behöver dig säkert mycket också.


   
SvaraCitera
Vision

Han är väl antagligen mycket osäker i sig själv. Han säger då detta till dig för att känna sig säkrare. Du ska verkligen inte ta åt dig.

Dold text: Jag själv har ingen vän som är så. Men det är en kille jag alltid behöver jobba med på hemkunskapen, som är lite liknande denna Jens du beskriver. Han klagar alltid på allting jag gör, och om någon kaka eller likn. blir misslyckad, är det alltid mitt fel, även om han varit minst lika inblandad i bakandet som jag var. Själv har jag mest lett, och låtit honom säga dessa saker, mest för att jag inte brytt mig speciellt mycket om vad han tycker. Men det kan nog vara annorlunda om det är ens vän som vi snackar om. För mig är det iallafall så, om någon jag inte bryr mig speciellt mycket om, säger något taskigt bryr jag mig inte, men om det är någon jag tycker om säger något, tar jag oftast åt mig, tyvärr. Iallafall, en gång när han gick iväg för att hämta lite salt, så sa en klasskamrat till mig "Du är alltid så positiv, medans han är är värsta pessimisten" "Jo, sa jag, han gillar salt och jag socker" Han kom tillbaks och hörde mig säga detta, och sa "Allt för att roa de andra" Sen dess har jag sett honom ur ett helt annat perspektiv. Även om han är elak och dryg, och inte egentligen borde ursäktas för det, så tror jag att folk i hans klass m.m. varit taskig mot honom, vilket gjort honom taskig, vilket gör att andra blir ennu taskigare, osv. Allt blir liksom som en ond cirkel. Jag har då försökt vara så snäll jag kan emot honom, inte för att jag kan bryta denna cirkel och få den att snörra åt andra hållet , men ändå. Dock skulle jag akdrig orka ha denna kille som kompis. Och så många andra orkar nog inte heller det, då jag (en gång då han och några andra skulle ha en redovisning, och han hade alla papprerna) frågade alla hans kompisar i skolan, om hans nr för att få koden till hans skåplås, och ingen utav hans "kompisar" hade det.

Förlåt för en liten Wall of text, gjorde den med dold text för att inte ta över din tråd. [blush]


   
SvaraCitera
Vision

Föresten, denna Jens, går han i din skola, eller är det en vän utanför skolan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Har ni också en vän som jämt kommer med spydiga och nedåtlåtande utlåtanden om er? Tar ni åt er, eller låter ni det bara rinna av er? Och, har ni något eller några tips på vad jag ska göra med honom, ska jag bara låta han hålla på, eller vad har ni för tips?

Vi gör det hela tiden men på skämt. Mest när vi är uttråkade typ...

Men har du testat att berätta att du tar illa upp? Du har aspergers och läser en massa gammal filosofi, gör det dig intelligent? Jo. Gör det dig smart? Nej. En aspie kan bete sig jättekonstigt utan att ha någon som helst aning, jag tror att din vän/eventuella framtida vänner behöver veta att du har aspergers för att kunna förstå dig.

"De funktionerna som påverkas är de kognitiva funktionerna som medför nedsättningar i helhetsförståelse/detaljseende, socialt samspel/kommunikation, planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga, minne/begåvning, beteende/känslor. Även de individuella faktorerna påverkas som beteendenivå hos personen kan de uppvisa att annorlunda beteende."

Att du kände till och försökte dig på att använda den sokratiska metoden vid 12-års ålder är ett exempel på detta.


   
SvaraCitera

Han är förmodligen bög och vill ha sex med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

Förlåt för en liten Wall of text, gjorde den med dold text för att inte ta över din tråd. [blush]

Det gjorde inget alls, det var intressant. Jag hade också en sån klasskamrat första året på gymnasiet, som betedde sig precis som du beskrev din, och även detta skedde på hemkunskapen. Men jag hade några fina kamrater som försvarade mig [bigsmile]

Vision:

Föresten, denna Jens, går han i din skola, eller är det en vän utanför skolan?

Åh, det är en vän utanför skolan, känt varandra sen vi var 7. Gick i samma grundskoleklass dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Men har du testat att berätta att du tar illa upp?

Nej, vill inte visa mig känslig [sad]

schism:

En aspie kan bete sig jättekonstigt utan att ha någon som helst aning, jag tror att din vän/eventuella framtida vänner behöver veta att du har aspergers för att kunna förstå dig.

Okej, kanske borde berätta det för honom (och andra), men är bara rädd för att de kommer bli värre. Typ, ”jaha, nu fick vi även det bekräftat vad vi alltid har anat, du är en idiot”


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yogi:

Han är förmodligen bög och vill ha sex med dig.

Vad vet du om att vi inte redan har haft det [rolleyes]

Dold text: Nej


   
SvaraCitera