Aviseringar
Rensa alla

MIn vän vill dö, vad ska jag säga?


Ämnesstartare

För fyra dagar sedan bestämde sig min vän för att ta en kabel och hänga sig själv. Det misslyckades, dock, och nu ligger han på psyk. Jag ska dit och hälsa på honom idag, men vad ska jag säga? Han tänker fortfarande begå självmord så fort de släpper ut honom.

Vad säger man till någon som gett upp totalt?


   
Citera

[sad]


   
SvaraCitera

inget


   
SvaraCitera

påminn honom allt det bra, alla fina stunder ni haft och sånt

det finns en chans att han blir sur, antagligen för att han inte vill inse vilket misstag han gjort
men det kan också hjälpa honom att inte se ner så negativt på livet


   
SvaraCitera

låt han dö


   
SvaraCitera

Vet inte om det finns något du kan göra mer än att finnas där och visa att du bryr dig.


   
SvaraCitera
KoerV

Säg åt honom att ta sig i kragen och växa upp.

Jävla I-Landsproblem det där med Självmord osv...


   
SvaraCitera

KoerV:

Jävla I-Landsproblem det där med Självmord osv...

[bigcheers]


   
SvaraCitera

Guide Me Home:

Vad säger man till någon som gett upp totalt?

svårt läge,har nästan varit i samma situation som din vän, när man är i en sån situation ser man inget hopp någonstans, det enda man ser som lösning är att ta sitt liv och det är inget man tar sig ur bara sådär.

prata med honom säg vad många människor det faktiskt är som bryr sig. självmord är ingen lösning på problemen, det är bara en flyktväg ifrån dom och en riktigt dålig sådan. livet har mera att ge än dödsångest och lidande. kanske inte nu för tillfället i det här fallet,men livet kommer ge så mycket mer bara man håller sig vid liv och har hopp om att det kommer bli bättre.


   
SvaraCitera

var dig själv. finns inget du kan göra. vill ha dö? Ställ in dig på att han kan lyckas.


   
SvaraCitera

Gå in på flashback å fråga, dem brukar hjälpa till med sånt


   
SvaraCitera

Det är bra på ett sätt. Att han försökt ta sitt liv pekar på att han håller på att må bättre.

Konstigt nog försöker man ta livet av sig när det går uppåt igen. Jag vet inte varför.

Det kan ju vara en lätt uppmuntran? Håller han bara ut och fortsätter med terapin (jag antar att han gick hos psykolog innan självmordsförsöket) så kommer han att bli "frisk".

Det enda du som vän kan göra annars är finnas till och vara extra uppmärksam. Du kan inte göra honom glad i.v.f.


   
SvaraCitera

"åk till japan"


   
SvaraCitera