Aviseringar
Rensa alla

Mina åsikter rörande cannabis


Ämnesstartare

läser i en bok ungefär såhär:många tycker att ist för att förbjuda droger borde man ist lära ungdomarna att använda dem på ett så riskfritt sätt som möjligt. det kallas harm reduction. De flesta ungdomar väljer utan kunskapen om hur man ska använda drogerna ändå att prova och därför skulle harm reduction rädda liv.
vidare i boken står det: du kanske känner sådanna som röker cannabis ibland och som tycks klara det utan skada. Men cannabis är en oberäknelig drog. Redan enstaka röktillfällen kan leda till panikreaktioner. och framtida skador är koncentrationssvårigheter, problem med närminnet etc. Man blir med tiden tämligen korkad.
vidare : Det är sant att THC(den berusande substansen i cannabis)har positiv inverkan på en ögonsjukdom som heter grön starr. Den positiva effekten uppnår man genom att droppe en vätska som innehåller THC i ögat , varvid det höga trycket i ögat minskar. Detta är dock inte det samma som att röka äta eller dricka cannabis .
Det är också sant att cannabisrökande vidgar andningsvägarna under de första tillfällena senare skulle effekten bli den motsatta, alltså att andningsvägarna dras samman.
Det är också sant att cannabis gör mindre skada på kroppen än alkohol. Dock i längden förvärras psyket radikalt av cannabis.

några åsikter? själv tycker jag att det är både bra och dåligt med cannabis. med tanke på att det är ett antidepresivt medel(för stunden) kan det ju va bra. och att det hjälper grön starr.
sedan finns det ju nackdelar också. men eftersom man kan åka till ett land där det är lagligt och röka hur mkt man vill kanske lagarna om droger borde va samma i alla länder.


   
Citera

shorty00:

och framtida skador är koncentrationssvårigheter, problem med närminnet etc. Man blir med tiden tämligen korkad.

Men det är ju bara temporära effekter. Efter att brukaren varit nykter i några veckor så har ju dessa effekter försvunnit.


   
SvaraCitera

shorty00:

själv tycker jag att det är både bra och dåligt med cannabis.

Cannabis är en drog. Och precis som alla droger, inklusive alkohol, påverkar de kroppen negativt om man inte brukar dem med måtta. Men han man kunskap och självdiciplin och vet att man inte har beroendetendenser kan cannabis brukas utan samvetskval vare för sin hälsa eller vad man nu än i övrigt skulle ha för slags förbehåll.

Nevon:

Men det är ju bara temporära effekter. Efter att brukaren varit nykter i några veckor så har ju dessa effekter försvunnit.

Som sagt, bruka med måtta och förstånd. Om man röker gräs varje dag i tio år kommer det självklart att påverka både kroppen och psyket, precis som om du skulle supa varje dag i tio år.

Men om jag skulle vara tvungen att väga alkohol mot cannabis...

Alkoholen är en av de största hoten mot folkhälsan idag. I listan utförd av den brittiska regeringsutredningen rankas den som den 5:e farligaste drogen av de 20 som rankas (heroin kom inte helt oväntat på en förstaplats). Att den ligger så högt på listan och är så vida spridd säger mycket om dess inverkan på samhället och individen. Dess negativa inverkan på kroppen är större än cannabis och bryter ned kroppen betydligt snabbare än denna. Om man ser rent psykologiskt på det hela så orsakar den förgiftning som man utsätter kroppen för vid alkoholkonsumption en reduktion av de sekundära processerna i hjärnan, det vill säga de processer som sköter det analyserande, reflekterande och intelligenta hos människan. Detta till fördel för de primära processerna, de grundläggande biologiska, det vill säga äta, knulla, slåss etcetera. Detta innebär också att du i och med en reduktion av dina analytiska förmågor riskerar att handla i en situation på ett sätt som du aldrig hade gjort tidigare. Ur den synvinkeln hade många bråk, missförstånd, mord, våldtäkter och olyckor kunnat undvikas. Men brukad med måtta och i rätt sällskap bör det naturligtvis tilläggas att alkohol kan vara både gott och avslappnande. Många upplever att de släpper hämmningarna lite, som de kanske annars plågas av. Detta naturligtvis som resultat av det jag tidigare nämnde angående de psykiska processnivåerna.

Cannabis är en psykoaktiv drog som självklart också påverkar både kropp och psyke, men på olika sätt och i en annan utsträckning än alkohol. På den ovan nämnda listan hamnar den på en 11:e plats. Att den är psykoaktiv innebär att det rus man får på cannabis är svårare att förutse, i och med att det i större utsträckning är beroende på hur brukarens psyke och individ är funtad. Om man jämför symptomen på cannabis med alkoholen som jag tidigare nämnde som hastigast så är hunger, fnitterattacker, försämrad koncentrationsförmåga och lugn tämligen harmlösa. Tänk dig att du står på tunnelbaneperrongen en sen helgkväll och alla står och glor på kexchokladen i varuautomaten och sitter inbegripna i filosofiska diskussioner där de ligger utsträckta på bänkarna istället för att lukta piss/spya och öl, samt bråka om vem som trampat vem på foten eller uttrycka sin våldsamma bitterhet över att man inte fått napp samma kväll... Om jag fick välja mellan cannabis och alkohol som folkdrog så är svaret rätt givet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

Om jag fick välja mellan cannabis och alkohol som folkdrog så är svaret rätt givet.

mh, om jag fattat det rätt så skulle du välja cannabis. egentligen om man ser det så som du skrivit kan man undra om hur de tänker .. de som gör lagarna alltså


   
SvaraCitera

shorty00:

kan man undra om hur de tänker

Hde det kommit i omvänd ordning (att cannabis blivit skitstort och utbrett innan de började reglera öht) och alkoholen kommit senare så hade det med största sannolikhet varit omvända roller.

Samma om alkohol kommit nu hade det aldrig i helvete blivit lagligt i de flesta länder, men det är bra mer problematiskt att försöka få bort det nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shorty00:

edan enstaka röktillfällen kan leda till panikreaktioner.

Jag antar att de menar när man röker ner sig lite förkraftigt första gången. har varit med om det, man är bara rädd för man inte vet vad som händer, bara lägga sig å somna så är dte över.


   
SvaraCitera

shorty00:

med tanke på att det är ett antidepresivt medel(för stunden) kan det ju va bra

Jag tycker inte att man ska ta någon drog alls för att dämpa negativa känslor, det är bara lamt och ohälsosamt.
Ska man använda droger ska man göra det med en positiv inställning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

ag tycker inte att man ska ta någon drog alls för att dämpa negativa känslor, det är bara lamt och ohälsosamt.
Ska man använda droger ska man göra det med en positiv inställning.

är man en svag människa så gör man det för att dämpa sina känslor och man skiter i vad andra tycker.


   
SvaraCitera

shorty00:

är man en svag människa så gör man det för att dämpa sina känslor och man skiter i vad andra tycker.

Vad är det du säger?
Du generaliserar något otroligt.
Deprimerad människa = svag människa? Nej, så är det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

om alkohol kommit nu hade det aldrig i helvete blivit lagligt i de flesta länder, men det är bra mer problematiskt att försöka få bort det nu

jävligt sant. de som blir beroende av alkohol slutar oftast värre än de som som blir beroende av cannabis, så länge de bara håller sig till cannabis.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jellybeans:

ad är det du säger?
Du generaliserar något otroligt.
Deprimerad människa = svag människa? Nej, så är det inte.

inte det jag försöker säga.


   
SvaraCitera

shorty00:

inte det jag försöker säga.

Vad försöker du säga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shorty00:

så länge de bara håller sig till cannabis.

varför tror de flesta att börjar man röka cannabis så sitter man å skjuter hosche sen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Vad försöker du säga?

att det hjälper mot det som inte räknas som deprimerad också


   
SvaraCitera

Budolicious:

Hde det kommit i omvänd ordning (att cannabis blivit skitstort och utbrett innan de började reglera öht) och alkoholen kommit senare så hade det med största sannolikhet varit omvända roller.

shorty00:

mh, om jag fattat det rätt så skulle du välja cannabis. egentligen om man ser det så som du skrivit kan man undra om hur de tänker .. de som gör lagarna alltså

Det stämmer vad Budolicious säger, det är en fråga om historia och kultur, men också om ekonomi. Ni kanske har hört talas om "Marijuana Tax Act of 1937", som var ett stort steg i riktningen för att cannabis skulle illegaliseras. Mängder av propagandafilmer mot cannabis producerades, häribland min absoluta favorit Reefer Madness, också från 1937. Det finns mängder med intressanta böcker om Cannabis och dess historia, ur en mängd olika perpektiv, vissa mer seriösa än andra. Det är bara att googla, amazon rekommenderas. Vilken bok är det trådskaparen läser nu?

NUJÄVLARR:

Jag antar att de menar när man röker ner sig lite förkraftigt första gången. har varit med om det, man är bara rädd för man inte vet vad som händer, bara lägga sig å somna så är dte över.

Man behöver inte röka särskilt mycket för att uppleva panikkänslor. Som jag nämnde tidigare, det beror i huvudsag på hur stabilt psyke man har, vilket också innebär att det spelar stor roll hur gammal man är. Det är av nödvändighet ingen tumregel heller i och för sig, att ju äldre man blir desto stabilare blir man. Man kan vara 43 år och fortfarande ett jävla nervvrak som absolut inte bör komma i närheten av någon form av drog.

Jellybeans:

Jag tycker inte att man ska ta någon drog alls för att dämpa negativa känslor, det är bara lamt och ohälsosamt.
Ska man använda droger ska man göra det med en positiv inställning.

Helt rätt.

NUJÄVLARR:

varför tror de flesta att börjar man röka cannabis så sitter man å skjuter hosche sen?

Det du talar om är något som kallas för gateway teorin. Och i viss mening stämmer den. I korta ordalag: eftersom cannabis är en illegal drog i de flesta länder måste en brukare ta kontakt med en langare för att få tag på sitt gräs. Denna langare erbjuder i sin tur fler typer av droger, det kan vara poppers, GHB, E till en början. Om man är en beroendepersonlighet och inte helt stabil som individ är det lätt hänt att man prövar sig vidare. Riktigt farligt blir det naturligtvis inte förrän man börjar blanda eller tar tyngre droger. Men visst stämmer teorin på en viss typ av människor, den går dock knappast att applicera på alla människor, det vore att säga att alla människor är potentiella narkomaner, vilket de kanske är i biologisk mening, men knappast i psykologisk.

Från wiki


   
SvaraCitera

Den störta gateway-drogen måste väl ändå vara Alkohol?
Dom enda gångerna jag ens tänkt tanken att testa något annat än CB är när jag har varit alkoholpåverkad.


   
SvaraCitera