Aviseringar
Rensa alla

Mina kompisar har börjat röka spice


Svårt att få folk att sluta tyvärr.. har samma problem själv, riktigt jobbigt att vara närstående och bara se på hur personen/personerna mår sämre och sämre och dessutom vägrar inse det.
De kan nog bara sluta om dem själva verkligen vill det.. och ibland krävs de att ngt allvarligt ska hända.
Samma som rökare, många slutar när dem eller någon i deras närhet får cancer, KOL eller liknande.


   
SvaraCitera

high.blogg.se:

Svårt att få folk att sluta tyvärr.. har samma problem själv, riktigt jobbigt att vara närstående och bara se på hur personen/personerna mår sämre och sämre och dessutom vägrar inse det.

Utan drogen hade de kanske mått ännu sämre eller rent av tagit livet av sig? Det går inte generellt att säga att allt knark är bajs.

Vill inte ifrågasätta hur pass rätt du har i det du skriver men det kan vara en tanke.


   
SvaraCitera

Isotop:

Utan drogen hade de kanske mått ännu sämre eller rent av tagit livet av sig?

nä, finns bättre alternativ än droger om man mår så pass dåligt. Droger tar en bara djupare i skiten.

Isotop:

Det går inte generellt att säga att allt knark är bajs.

beror väl på , i medicinskt syfte i lagom mängd typ som morfin, luftgas, cannabis(?) och sånt skit är väl positivt.. men annars tycker jag att knark är bajs!


   
SvaraCitera

Du kan försöka läsa på om det. Vad det har för effekter och vad som kan vara farligt med det. Sen kan du informera dina kompisar utan att vara dömmande - i slutändan är valet deras.

Lycka till och stå på dig så att du inte faller för grupptrycket!


   
SvaraCitera

tevepro:

DillKrossade senapsfrönOreganoHela vitpepparkorn.

hahah påriktigt


   
SvaraCitera

Låt folket hålla på (även om de är dina vänner och du bryr dig om dem och yaddi yadda). Har de 1 gång bestämt sig för att det är nice, coolt, astufft, asbra, suveränt, likgiltigt, hardcore - då är det inte lönt att diskutera och försöka leka mamma. Låt de mogna, få en riktig snetändning. Och sen lära sig alt. gå vidare på något renare.

Vet egentligen inte, men tjata inte. Tillrättavisa inte.
Fråga varför de puffar.. se om de har något svar.

mvh, en som slutade bry sig 🙂


   
SvaraCitera

high.blogg.se:

Svårt att få folk att sluta tyvärr.. har samma problem själv, riktigt jobbigt att vara närstående och bara se på hur personen/personerna mår sämre och sämre och dessutom vägrar inse det.De kan nog bara sluta om dem själva verkligen det.. och ibland krävs de att ngt allvarligt ska hända.Samma som rökare, många slutar när dem eller någon i deras närhet får cancer, KOL eller liknande.

Måste få fråga hur gamla dina vänner är och HUR du märker på dem att de mår "sämre och sämre"? Och nej, vadå "att något allvarligt ska hända"? Att någon ska dö av en heroinöverdos? 🙂 De flesta kommer ändå att fortsätta, mest troligt. Eller har jag hemskt fel?


   
SvaraCitera

mosse.musik:

vad tycker ni att jag ska göra?

Bryta kontakten...


   
SvaraCitera

tipsa maria ungdom


   
SvaraCitera

soundsystem:

Måste få fråga hur gamla dina vänner är och HUR du märker på dem att de mår "sämre och sämre"? Och nej, vadå "att något allvarligt ska hända"? Att någon ska dö av en heroinöverdos? 🙂 De flesta kommer ändå att fortsätta, mest troligt. Eller har jag hemskt fel?

Orelevant hur gamla dom är ? ungdomar 🙂
hur jag märker att dom mår sämre och sämre? från social,pigg, trevlig och normalviktig till osocial som fasen, trött 24/7, otrevlig, pinnsmal och skiter i hygien, umgänge, sysselsättning osv osv. Slänger bort sin ungdom.. liksom, man ska ha kul när man är ung? få erfarenheter och leva livet, inte sitta i en skabbig 1a och åka in och ut på avgiftning.
Men det är ju vad jag tycker [smile]

och jag är rätt säker på, att man åtminstone ändrar sitt synsätt lite och försöker att sluta, om t.ex. ens bästa vän dör av heroinöverdos.. sen om man fortsätter ändå, då är man ju bara allmänt dum ^^


   
SvaraCitera

Jag vill spyyyyyyyyyyyyy


   
SvaraCitera

high.blogg.se:

Orelevant hur gamla dom är ? ungdomar 🙂

Tycker jag inte.

Ut och in på avgiftning som ungdom? Låter märkligt. Du menar LVU/LVM då eller?

Du får deras liv att låta som en Amy Winehouse låt. Men så är det säkert.

high.blogg.se:

då är man ju bara allmänt dum ^^

Ja, det är väldigt lätt för den som inte är fast i det att säga. "-Åh vad dum du är, att du inte bara slutar med den där skiten". Haha, "ändra sitt synsätt lite". ah jo. Sure thing.


   
SvaraCitera
Noak_

Pengarna man lägger på cannabis är i längden värt det, jämfört med spice. Spice håller inte i sig speciellt länge. Cannabis håller i sig ganska länge. De få gånger jag rökt spice har det börjat pirra väldigt mycket i mina ben, men annars är det samma effekt som av cannabis, bara att det inte håller i sig tillräckligt länge för att det ska vara kul.

Säg det.


   
SvaraCitera

Säg åt dem att röka cannabis istället, förmodligen hälsosammare


   
SvaraCitera

Lite sent att svara nu kanske.. Jag förstår dig precis, dom flesta i området jag bor på röker Spice. Har varit nära på att testa ett antal gånger. Prata med dom ensamma, och försök att få dom att lyssna.

Jag hade en väldigt bra killkompis som mådde skit och började röka spice.

Kommer ihåg när han tänkte skjutsa mig hem med sin cykel, och han skulle hänga med ett

par andra grabbar. Och han berättade att han var osäker på om han skulle röka på eller inte.

En kväll när jag var med en annan killkompis så träffade vi på honom och några andra grabbar, och han betedde sig fett konstigt.

Han dödshotade mig, sa att han skulle skicka folk på mig medans han snurrade på en kniv (dålig förklaring). 

Folk tror att dom kommer må bättre av det, men i självavärket så mår dom dåligare. 

Nästan alla mina kompisar röker Spice när jag tänker efter.

Men jag ska börja snacka med en och en. 

Det borde du också göra om dom fortfarande håller på med sånt skit.


   
SvaraCitera