Aviseringar
Rensa alla

Minderårigas alkoholvanor + vuxna


Ämnesstartare

Hej!!
Det är ju allt mera vanligt att ungdomar dricker innan dom är 18 år. Min fråga till er är hur ni tycker att föräldrarna ska hantera det. Självklart vet ju inte alla föräldrar om det och vägrar förstå.

Men jag har vissa kompisar som gör på olika sätt med sina föräldrar och jag undrar vad ni tycker är det rätta eller om ni har något eget förslag.

Vissa som jag vet pratar med sina föräldrar och säger som det är och sen ber föräldrarna köpa ut med villkoren '' Jag dricker bara det du köper och ingen smuggelsprit och inget annat.''.
Jag tycker det är en bra ide som oftast håller och då vet man vad barnet dricker osv.

Sen är det vissa som inte vet att deras barn dricker och jag tycker det är dåligt. samhället idag är att ungdomarna dricker och fattar inte varför föräldrarna vägrar fatta!

Sen är det vissa som blir påkomna och då säger föräldrarna '' du får aldrig mera dricka och du får utegångsförbud i en vecka''.
Sjukt dålig ide. Då blir det så att barnen dricker i kanske farligare tillfällen och föräldrarna har ingen koll på dom för man inte vågar säga vart man är och ljuger osv..

FINNS MERA ALTERNATIV! Men hur tycker du vuxna ska göra när deras barn dricker? Och hur gjorde dina om det nu hänt? Lite konstig tråd men.


   
Citera
Ämnesstartare

Tycker att man ska prata med sina barn om alkohol och droger. Blir bara värre om man ignorerar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tycker att man ska prata med sina barn om alkohol och droger. Blir bara värre om man ignorerar det.

Vad tycker du man ska ha för ''regler''?


   
SvaraCitera

Skulle hällt smuggelsprit i halsen på min gosse, och tagit med honom på ett utav mina röv(ar)tåg [blush]


   
SvaraCitera

m3lis:

Då blir det så att barnen dricker i kanske farligare tillfällen och föräldrarna har ingen koll på dom för man inte vågar säga vart man är och ljuger osv..

Som om föräldrarna vet vad ungdomar håller på med bara för att dom köper ut alkohol? Ser det som en väldigt svår fråga. Ungdomar som vill dricka, dricker. De löser det på ett eller annat sätt. Dock för mig ser jag nog umgänget som det största hotet.

Jag fasar att jag får en dotter (vilket jag säkert får bara för att) och allt som hör där till. Blir att skaffa vapenlicens den dagen hon föds [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Vad tycker du man ska ha för ''regler''?

Skulle aldrig ge mina barn alkohol, men heller inte kasta ut dem om de kom hem fulla.
Beror på hur gamla de är, och hur ansvarsfulla de är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Som om föräldrarna vet vad ungdomar håller på med bara för att dom köper ut alkohol? Ser det som en väldigt svår fråga.

nej, men dom får ju en större koll på VAD dom dricker.

FreeWay89:

Ungdomar som vill dricka, dricker.

Håller inte med, vet många som inte vill men som faller för grupptryck.


   
SvaraCitera
detour

m3lis:

Vissa som jag vet pratar med sina föräldrar och säger som det är och sen ber föräldrarna köpa ut

Omg, funkar det seriöst? Nu vet ju mina föräldrar att jag är nykterist osv, men hade jag inte varit det och bett dem köpa ut så skulle de bara skratta åt mig xD

m3lis:

samhället idag är att ungdomarna dricker

Ja... samhället är fucked up överallt.


   
SvaraCitera

m3lis:

nej, men dom får ju en större koll på VAD dom dricker.

Får du?
Du köper en 6-pack öl men vem fan vet vad de blir bjudna på av de andra.

m3lis:

Håller inte med, vet många som inte vill men som faller för grupptryck.

So? det handlar fortfarande om umgänget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, jag skulle ju tycka att det vore asbra ifall mina föräldrar hade köpt ut åt mig, men samtidigt så skulle det ju vara som att säga att det är okej för dem att jag dricker.
De vet alltid om när jag festar, och de är noga med att visa att de inte tycker det är okej, men de förbjuder mig aldrig. Kraven de har är att jag alltid ska ha pengar på mobilen så att jag kan ringa ifall något händer, och att jag aldrig ska gå iväg själv någonstans. De vill även veta vart jag ska befinna mig och med vilka. Ganska så rimligt tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detour:

Omg, funkar det seriöst? Nu vet ju mina föräldrar att jag är nykterist osv, men hade jag inte varit det och bett dem köpa ut så skulle de bara skratta åt mig xD

Ja, men det kan vara mycket bättre att dom köper ut än att någon annan som man inte känner gör det. För det kan vara vad som helt för dricka om man köper av någon random.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mamma köper vin åt mig om jag ber om det [blush]
tror hon blir glad när jag frågar henne om det, men hon bryr sig nog inte så mycket om ifall jag får tag i annat heller iofs [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Du köper en 6-pack öl men vem fan vet vad de blir bjudna på av de andra.

Ja det är sant. Men om föräldrarna köper så väljer ju oftast ungdomarna det dom vill ha som dom kommer överrens. Då skulle inte jag iaf ta något annat att dricka om jag fick det som jag ville ha. Sen är det ju självklart att man smakar av andra osv..

FreeWay89:

So? det handlar fortfarande om umgänget.

vad menar du

Spell:

men samtidigt så skulle det ju vara som att säga att det är okej för dem att jag dricker.

mm, det är svårt... Men det känns lite som om dom vet att man dricker så borde dom kunna köpa ut. Fast det blir så fel!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

tror hon blir glad när jag frågar henne om det

varför glad? 😛


   
SvaraCitera
detour

m3lis:

För det kan vara vad som helt för dricka om man köper av någon random.

Sant. Ska man dricka så ska man veta vad det ÄR man dricker, håller jag med om. Men mina föräldrar hade ALDRIG köpt ut åt mig, istället hade de nog hållit ett lååångt föredrag om att alkohol är farligt om man är minderårig osv. [bigsmile]


   
SvaraCitera