Aviseringar
Rensa alla

mindre chans att stöta på sd:are i högskola?


Ämnesstartare

g*nus:

Tror du får släppa lite på rädslorna för att kunna klara dig genom livet. Ta avstånd från de människor du _vet_ har de åsikterna, du måste inte beblanda dig på ett personligt plan med dem.

jag är inte överdrivet rädd och inget jag direkt suktar över [crazy] Men lite svårt är de ju att veta vilka röstar på vilket och inte osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Den världen du tror finns där ute är inte som du tror, kom ut ur bubblan du lever i.

om jag får fråga vilken värld tror jag att jag lever i? och vilken värld finns inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

om jag får fråga vilken värld tror jag att jag lever i? och vilken värld finns inte

Kolla igenom alla trådar du skapat så märker du (förhoppningsvis) det själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Men lite svårt är de ju att veta vilka röstar på vilket och inte osv.

Tror inte de som är rasister kommer vilja hänga med dig oavsett pga din hudfärg/ursprung, så du behöver nog inte oroa dig för att de ska svärma dig. Om skolan har klubbar/saker att organisera sig i som är antirasistiska/vänster osv så lär du ju hitta människor som inte är rasister... Så det kan ju vara värt att kolla in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Tror inte de som är rasister

fast om man röstar på sd är man väl inte rasist?

g*nus:

Om skolan har klubbar/saker att organisera sig i som är antirasistiska/vänster osv så lär du ju hitta människor som inte är rasister... Så det kan ju vara värt att kolla in.

skall jag bara hänga där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

fast om man röstar på sd är man väl inte rasist?

Vadå, tror du jag känner alla som röstar SD eller? De flesta är väl mest förvirrade svennar som ogillar bröliga kosovalbaner på bussen [crazy]

Anura:

skall jag bara hänga där?

NEJ MEN DU KAN JU SKAFFA VÄNNER GENOM DET SOM DU KAN ANVÄNDA SOM TRYGGHETSMUR MOT DEN STORA ONDA VÄRLDEN I SKOLAN.........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

NEJ MEN DU KAN JU SKAFFA VÄNNER GENOM DET SOM DU KAN ANVÄNDA SOM TRYGGHETSMUR MOT DEN STORA ONDA VÄRLDEN I SKOLAN.........

okej, tack 🙂


   
SvaraCitera

Tycker ni är töntiga som bashar/avfärdar Anura här. Det är en helt legitim fråga.

Anura:

jag är inte överdrivet rädd och inget jag direkt suktar över [crazy] Men lite svårt är de ju att veta vilka röstar på vilket och inte osv.

Alltså det kan mycket väl vara så att det är färre ideologiska rasister och SD-röstare på högskolan än säg på arbetsplatser där det jobbar folk som ej har högskoleutbildning.

Den här gissningen baserar jag bara på att jag har för mig att jag läst att det finns studier som visar på att de flesta som röstar på SD är män med lägre utbildningsgrad än högskola iaf. Ska man se till statistik kan du minska risken för att råka försöka bli vän med en ideologisk rasist genom att pola med högskolepluggande tjejer eller öht mest tjejer. [crazy] Men det är ju ingen garanti för att de inte kommer vara rasistiska utan bara en riktlinje om man utgår ifrån tendenser på gruppnivå.

g*nus:

Tror inte de som är rasister kommer vilja hänga med dig oavsett pga din hudfärg/ursprung, så du behöver nog inte oroa dig för att de ska svärma dig.

Folk behöver inte vara såpass extrema rasister för att vara rasister. De kan vara rasist-light och det kan ändå vara drygt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inget om sannolikheten men jag stötte på tre st SD:are när jag började plugga på universitetet. Gick iofs statsvetenskap, så där är de flesta politiskt engagerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gissar på ja
såvida de inte är judar, förstås


   
SvaraCitera

Rent statistiskt existerar SD inte bland väljare med högre utbildning, så ja, risken är betydligt mindre att du stöter på SD-mongon på en högskola än utanför.

Anura:

jag är inte överdrivet rädd

Du har helt rätt; överdriver är fel ord i sammanhanget. Försök med sjukligt rädd istället.

Anura:

fast om man röstar på sd är man väl inte rasist?

Nej, normalt sett sympatiserar man med SD för att man är så öppensinnad och välkomnande. [rolleyes]

Ögon i en plåthink:

Tycker ni är töntiga som bashar/avfärdar Anura här. Det är en helt legitim fråga.

Ja, första gången den ställdes. Det här är sextonde gången eller så Anura frågar om hur han ska komma undan de läskiga nazisterna och sedan ignorerar alla svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har dålig koll på vad mina medmänniskor har för politiska åsikter, men de som hörs mest i min högskolenärhet är: socialdemokrater. Miljöpartister.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ja, första gången den ställdes. Det här är sextonde gången eller så Anura frågar om hur han ska komma undan de läskiga nazisterna och sedan ignorerar alla svar.

Aja, låt gå för upprepningen. Men det är ändå en legitim rädsla. Nazister kan säkert också kännas obehagligare om man är svart tänker jag mig också. [crazy]

Att ni bashar honom för att ni tycker att han är för rädd lär ju inte göra honom mindre rädd heller, det är bara ni som lackar av er.


   
SvaraCitera
Exner

Ögon i en plåthink:

Aja

[crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå inte ingenjörslinjen bara vad du gör. Fler rationellt tänkande människor tenderar till att välja den linjen.


   
SvaraCitera