Aviseringar
Rensa alla

Minimilön för en sexton-åring


Ämnesstartare

Hej, ska börja arbeta på ett café (restaurang) och Är sexton år. Någon som vet vad minimilönen kan ligga på?


   
Citera

Säkert 50kr/h, ingen aning, är det kommunalt eller inte?
Kommer ihåg jag tjänade 35kr/h via kommunen i 9:an.. [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thats it:

är det kommunalt eller inte?

Nej, har fått det själv. Trodde det skulle ligga runt 70-80 kr i timmen.[sad]


   
SvaraCitera

Det beror helt på isåfall, kan vara allt från 50-100kr/h kan jag tänka mig isåfall.
Hoppas på det bästa!
[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thats it:

Det beror helt på isåfall, kan vara allt från 50-100kr/h kan jag tänka mig isåfall.
Hoppas på det bästa!
[y]

Haha, ja[rolleyes] får reda på det imon.., men finns det typ ingen lag att alla ska tjäna lika mycket?


   
SvaraCitera

det varierar ganska mycket..


   
SvaraCitera

fastthink:

Haha, ja[rolleyes] får reda på det imon.., men finns det typ ingen lag att alla ska tjäna lika mycket?

Haha, nej, och tur är väl det, då skulle det ju inte spela någon roll hur hårt man arbetade, då skulle man aldrig kunna få löneförhöjning. [wink]


   
SvaraCitera

fastthink:

Haha, ja[rolleyes] får reda på det imon.., men finns det typ ingen lag att alla ska tjäna lika mycket?

Nä, men jag tror facket har en lista på vad man för tjäna som minst. Googla löner resturang eller något, finns lista för ålder och vilket pris man då har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thats it:

Haha, nej, och tur är väl det, då skulle det ju inte spela någon roll hur hårt man arbetade, då skulle man aldrig kunna få löneförhöjning. [wink]

Haha, ja[crazy]


   
SvaraCitera

standby:

Nä, men jag tror facket har en lista på vad man för tjäna som minst. Googla löner resturang eller något, finns lista för ålder och vilket pris man då har.

Facket har väl ändå inget och säga till om inte han är med i den? Vilket jag har svårt och tro han är. LO eller dyl lär dock kunna sätta krav på arbetsgivaren, men jag tror inte de kan bestämma något.

Jag kan dock ha fel, är inte säker på detta.


   
SvaraCitera

fastthink:

Trodde det skulle ligga runt 70-80 kr i timmen.[sad]

Inte när du är 16.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Nä, men jag tror facket har en lista på vad man för tjäna som minst. Googla löner resturang eller något, finns lista för ålder och vilket pris man då har.

Jaa, Har googlat men hittar inte[chocked]


   
SvaraCitera

Thats it:

Facket har väl ändå inget och säga till om inte han är med i den?

Jag sa tror.

Thats it:

LO eller dyl lär dock kunna sätta krav på arbetsgivaren, men jag tror inte de kan bestämma något.

Alltså oavsett vad så FINNS det ju en min-lön, även om den ligger på 20 spänn. Och det går att hitta nånstans, om man söker flitigt. Det vet jag, eftersom jag gjort det förut.


   
SvaraCitera

Thats it:

Kommer ihåg jag tjänade 35kr/h via kommunen i 9:an..

Stackare [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Alltså oavsett vad så FINNS det ju en min-lön, även om den ligger på 20 spänn. Och det går att hitta nånstans, om man söker flitigt. Det vet jag, eftersom jag gjort det förut.

Hittade det! Och det var inte sa lite som jag trodde! Runt 65 kr/h ju[bigsmile]. http://www.hrf.net/index.php?sid=1&pid=391


   
SvaraCitera