Forumet - Minska vikt utan att bryta ner muskler?

Minska vikt utan att bryta ner muskler?

1804 0 30
Tränar 8-9 pass/vecka för att utvecklas inom min sport (d.v.s. inte för att vara snygg) men med en kommande resa till kreta har fåfängan slagit till.

Skulle såsmåningom (ungefär till sommaren) vilja ha gått ner ca ett-två kilo bara för att ev. få fram aningens synligare muskler samt få lite underhudsfett att försvinna.

Bygger muskler några dagar i veckan på gymmet och är noga med att alltid äta tillräckligt mycket, vill inte tappa i styrka eller explosivitet och undrar hur jag ska genomföra detta.

För att bygga muskler krävs ju lite underhudsfett för att kroppen inte bara ska göra nya muskler av gammla. Är det genomförbart att försöka minska underhudsfettet utan att muskler och ork tar stryk?

Isånnafall hur ska jag gå till väga?

Jag minstänker att svaret ligger i att äta ännu mera strikt och rätt, om detta är sant skulle det vara tacksamt med lite tips.
Strikt och rätt är en bra början, men om du ska minska i vikt men endån behålla muskelmassa så bör du öka protein intaget (fisk, kyckling, biffar, bönor, proteindrinkar, keso osv) och minska på kolhydraterna (godis, pasta, ris, potatis, läsk, saft osv) och att det inte ska gå för snabbt. Utan minska efterhand på kolhydraterna och öka proteinet!

/ U01
Ungdom01:

minska på kolhydraterna


kommer inte detta medföra mindre energi under konditionspass ->försämmrad kondition.

fast det är klart, man kan kanske inte få alla delar.

Tänkte att om man tar bort all skit dvs. godis, läsk, saft och kakor typ men i övrigt äter som normalt kanske man bibehåller det mesta av de fysiska egenskaperna och ändå går ner i vikt en aning.

Iof måste jag ha ätit väldigt mycket skit innan för att det ska funka antar jag.
allfalldown:

kommer inte detta medföra mindre energi under konditionspass ->försämmrad kondition.

fast det är klart, man kan kanske inte få alla delar.


Ofta du begriper det där? Har alltid trott alla som skriver här är dumma i huvudet, som inte kan förstå något så fundamentalt. Den fettförbränning som är av betydelse händer efteråt, när du inte tränar, och kolhydraterna är betydelsefulla för snabb-förbrukbar energi under träningen för att få igång din metaboliska förbränning, kul att du vet sånt.

Det du vill uppnå har ingenting med Ungdom01 trams att göra, och ditt exempel tillför ingenting med det heller.

Det är när du äter kolhydrater utan att förbränna energin som det omvandlas till fett, så tränar du tillräckligt som du säger att du gör, inom rimlig tid efter du äter eller en snack direkt efter du har tränat, påverkar det inte ditt kroppsfett mer än att det förbränns (och det är vad du vill) och att undvika allt skit under de exemplen kommer sänka din förbränning istället och få motsatt effekt.

Okej.

Spana också in:

När glykogenet i musklerna är slut börjar kroppen att ta fett som primärt bränsle.
För att inte tappa styrka ska man äta mer fett (för fettförbränningen, energins och hormonernas skull) och käka MYCKET fullvärdigt protein, tex kyckling, tonfisk, kalkon, fläskfilé etc.

Hjärnan använder kolhydrater som primärt bränsle och kräver ca 100gram klh om dagen. Drar du ner alldeles för mycket på kollisarna kommer kroppen efter några dagar komma in i ketos. Det vill säga att den är helt fettdriven.
Vissa äter så alltid, tex Atkins dieten eller LCHF (lox carb high fat).

Dock tycker jag inte man ska göra det så länge, kanske max två-tre veckor med 1-2 kolhydratladdningar i veckan för att fylla glykogenlagrena i kroppen och orka träna.

Blev lite långt kanske[crazy]

Lycka till!!
allfalldown:

kommer inte detta medföra mindre energi under konditionspass ->försämmrad kondition.


ingen fara.

tränar du så mycket som du säger, dvs styrkan så behövs egentligen kolhydrater endast efter träningen. fokusera istället på att få i dig protein.

orkar inte skriva en hel uppsats så tar och copypastar;

2. Eat Healthy. Eat whole, unprocessed foods 90% of the time. Whole foods come as close as possible to their natural state: without added sugars, fats, sauces, … Buy raw foods and cook them yourself.

* Protein. Necessary to build & maintain muscle so you don’t get skinny + fat. Protein also satiates and has the highest thermic effect. Eat a whole protein source with each meal: beef, poultry, fish, dairy, whey, etc
* Veggies & Fruits. Fill your stomach, but usually low in calorie. Also high in fiber, water, vitamins & minerals. Eat veggies & fruits with each meal: spinach, broccoli, kale, asparagus, apples, oranges, etc.
* Healthy Fats. Fat doesn’t make you fat, bad nutrition & lack of exercise do. Healthy fats help fat loss: they satiate and slow down digestion. Eat healthy fats with each meal: fish oil, olive oil, mixed nuts.
* Water. Thirst can make you think you’re hungry. Avoid soda, alcohol and fruit juice. Drink 2 cups water with each meal and sip water during your workout. Green tea and water with squeezed lemon are OK too.


3. Eat Carbs Post Workout Only. If you’re like me and 70% of the population, you’re carb intolerant: excess carbs make you fat. Although you need carbs for energy, it’s easy to overdo it. Cut your carb intake.

* Eat Less Starchy Carbs. Eat proteins, veggies, fruits & healthy fats with each meal. Carbs from veggies & fruits are OK, this isn’t a zero carb fat loss diet. Don’t eat starchy carbs except post workout.
* No Workout = No Carbs. If you do strength training 3x per week, you can eat starchy carbs 3x per week post workout. Eat proteins, veggies, fruits & healthy fats with all other meals.
* Eat Whole Carbs Only. Whole carbs promote fat loss and take longer to digest. Avoid white carbs. Eat whole carbs only: brown rice, whole grain pasta, whole grain bread, oats, quinoa, …


http://stronglifts.com/fat-loss-101-how-to-lose-fat-fast-with-free-fat-loss-diet...
Hon säger själv att hon tränar typ varje dag i veckan, och varför upprepa allt som redan klargjorts med det viktiga i kolhydrater. Det som jag inte tog upp med att bygga muskler tog Ungdomar01 upp.

Rockrules:

ät mindre och du kommer förlora fettviktPUNKT


Ladda upp en gammal bild på dig själv när du var tjockare och en ny bild efter du har använt ditt tips och sen skriv det, eller ännu bättre håll dig borta ifrån att ge tips på det här forumet [badgrin]

pintaren:

Det va ju typ det jag sade. Du har rätt i att kollisar bara behövs efter träning, och då inte ens mycket.


Kollar är bra innan träning, om du ska träna ett tag också. Mycket bra, dessutom, då det ökar din förbränning, som jag skriver.

allfalldown:

Isånnafall hur ska jag gå till väga?


Ta inte åt dig av dem som skriver emot mig eller Ungdom01 för din hälsas bästa [tard]