Aviseringar
Rensa alla

Mirena hormonspiral.


Ämnesstartare

Gyn gav mig förslaget att sätta in en hormonspiral, då jag får damphumör av cerazette, inte kan äta p-piller pga migrän och glömmer att ta mina minipiller ;D

Funderar självklart på om det gör ont att sätta in den, men det känns som att det är en så liten grej att göra för att vara safe i fem år.. Så det kanske inte gör så mycket om det gör ont?

Någon som har erfarenhet av att använda spiral?


   
Citera

Fast är det inte samma hormon i spiralen som i cerazette? Eller är det en annan typ av hormon?

Det gör ont som fän har jag hört, men rätt kortvarig smärta för långvarigt skydd!


   
SvaraCitera

Du kanske skulle fråga detta när du var hos gyn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rekommenderas inte spiral bara till de som fött barn?

(Är kanske dum, men antar att du inte gjort. [sad])


   
SvaraCitera

sötnos:

Rekommenderas inte spiral bara till de som fött barn?

Kopparspiral, men det handlar egentligen om att de vill att man ska vara i ett fast förhållande pga riskerna för allvarliga infektioner om man skulle ha oskyddat sex och bli smittad av något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Kopparspiral, men det handlar egentligen om att de vill att man ska vara i ett fast förhållande pga riskerna för allvarliga infektioner om man skulle ha oskyddat sex och bli smittad av något.

Jaha, okej. [blush]

Ja alltså det enda jag vet är att min mor fick en spiral och sa att det inte gjorde det minsta ont. Men hon har ju obviously fött barn. :/


   
SvaraCitera

sötnos:

Ja alltså det enda jag vet är att min mor fick en spiral och sa att det inte gjorde det minsta ont.

Hon kanske satte in den kort efter graviditeten, då är kroppens smärtkänslighet lite bortdomnad och man upplever det inte som samma smärta?

Det är ju såklart olika för alla [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Hon kanske satte in den kort efter graviditeten, då är kroppens smärtkänslighet lite bortdomnad och man upplever det inte som samma smärta?

Det är ju såklart olika för alla

Hehe. Nä. 11 år efter sista barnet. [cute]


   
SvaraCitera

sötnos:

11 år efter

Ingemarsdotter:

Det är ju såklart olika för alla [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Havstomat:

Gyn gav mig förslaget att sätta in en hormonspiral, då jag får damphumör av cerazette, inte kan äta p-piller pga migrän

Hur vet du att du inte får migrän av hormonerna i spiralen?
Borde du inte testa samma hormon i tablettform först för att se hur du reagerar på det? Lättare att sluta ta tabletterna än att försöka mula ut spiralen. Om du mår bra, kan du ta den permanenta varianten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata med gyn igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Prata med gyn igen.

Jag ska självklart göra det om det blir aktuellt med spiral (dvs om jag failar totalt med att komma ihåg minipillerna). Ville mest brainstorma lite och veta om det var någon här som provat.

Ingemarsdotter:

Fast är det inte samma hormon i spiralen som i cerazette? Eller är det en annan typ av hormon?

Ja det är det, och man får i sig ungefär samma halt av det med spiral, men eftersom det frisätts lokalt i livmodern ger det (oftast) inte samma biverkningar som cerazette, som ju tas upp av hela kroppen.

Deranged:

Hur vet du att du inte får migrän av hormonerna i spiralen?
Borde du inte testa samma hormon i tablettform först för att se hur du reagerar på det? Lättare att sluta ta tabletterna än att försöka mula ut spiralen. Om du mår bra, kan du ta den permanenta varianten.

Det är samma hormon i cerazette, som jag provat, inte samma hormon som i vanliga kombinerade p-piller. Och anledningen till att man inte käkar vanliga ppiller när man har migrän är inte bara att det kan trigga nya anfall, utan också att det ökar risken för blodpropp, och blodpropp i hjärnan och migrän med aura (auran kommer av att blodkärlen i hjärnan drar hop sig) är inte den bästa kombinationen..


   
SvaraCitera

Havstomat:

inte samma biverkningar

Vet många som fått samma biverkningar eller för dem värre biverkningar. Men pröva, i det värsta scenariot är det ju bara att plocka ut spiralen och testa något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Vet många som fått samma biverkningar eller för dem värre biverkningar.

Coolt. Läkaren sade att det oftast ger mindre biverkningar. Men vi får väl se hur det blir.


   
SvaraCitera

Havstomat:

Men vi får väl se hur det blir.

Yes, berätta gärna om du sätter in en spiral hur det kändes [wink]


   
SvaraCitera