Aviseringar
Rensa alla

Missade p-piller - varför är det ett problem?


Ämnesstartare

I bipacksedlar för kombinerade p-piller så brukar det ju stå att om man missat att ta ett piller inom 36 timmar efter det senaste så ska man använda annat skydd i en vecka efteråt. Varför, exakt?

Uppenbarligen så är ens hormonnivåer så pass förändrade under den hela vecka som man äter sockerpiller att man inte får ägglossning under den, så varför skulle det vara resultatet av att missa ett piller vid ett annat tillfälle Är det ens något som händer eller skriver de bara så för säkerhets skull?


   
Citera
Ämnesstartare

har också funderat. tror de skriver så för säkerhets skull, så man inte kommer och klagar sen typ


   
SvaraCitera

Tror att det är pga att man kan få en ägglossning om man missar ett piller och att då skyddet försvagas, dvs nivåerna av hormon som förhindrar spermier samt gör livmoderslemmet segt avtar och risken är att ägget kan befruktas och fastna på livmoderväggen. Under den vecka du äter sockerpiller rensar kroppen ut ägget genom en blödning och då ska inte slemmet vara för segt eftersom det ska följa med ut under blödningen. Det är i alla fall ungefär vad en barnmorska jag känner förklarade det som.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man äter sockerpiller har man väl mens, och då kan man inte få ägglossning så snabbt efteråt. Sedan börjar man med hormoner igen innan något hunnit lossna.
Två veckor efter mens är ägglossningtider, men inte om hormonerna blockerar processen, men om man glömmer att blockera processen, kan processen börja.
Det blir därmed en riktig ägglossning, och under de dagarna är man som mest fertil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Under den vecka du äter sockerpiller rensar kroppen ut ägget genom en blödning och då ska inte slemmet vara för segt eftersom det ska följa med ut under blödningen.

Sudden Death:

När man äter sockerpiller har man väl mens, och då kan man inte få ägglossning så snabbt efteråt.

Jag är rätt säker på att man inte har mens i betydelsen "kroppen stöter bort ett obefruktat ägg" när man äter kombinerade p-piller. Det skulle förutsätta att man också har ägglossning och hela poängen med kombinerade p-piller är att förhindra just det.

enhimmelskdrog:

har också funderat. tror de skriver så för säkerhets skull, så man inte kommer och klagar sen typ

Misstänker också detta. Jag ser hur risken att bli gravid ökar drastiskt om man missar piller ofta, men jag fattar seriöst inte hur man kan ha ett skydd mot graviditet om man gör ett uppehåll i hormonintag på sju dagar men inte om uppehållet är på en dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det skulle förutsätta att man också har ägglossning och hela poängen med kombinerade p-piller är att förhindra just det.

Jag vet att man inte har ägglossning när man äter p-piller, så det är väl ingen äkta mens, men vad ska man kalla det då.

Man följer väl en hormoncykel som ska likna ens egna, så därför har det nog stor betydelse var i cykeln man är när man missar ett piller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slagfärdig:

Jag vet att man inte har ägglossning när man äter p-piller, så det är väl ingen äkta mens, men vad ska man kalla det då.

Alltså, min poäng var att eftersom pillren gör att man inte längre följer en normal menstruationscykel så gör det faktum att man blöder inte att man befinner sig i ett särskilt skede av en sådan. Försöker inte märka ord. [cute]

Slagfärdig:

Man följer väl en hormoncykel som ska likna ens egna, så därför har det nog stor betydelse var i cykeln man är när man missar ett piller.

Har ingen koll på om det gäller för alla p-piller, men de jag äter har i vart fall lika stor dos hormoner i varje piller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Har ingen koll på om det gäller för alla p-piller, men de jag äter har i vart fall lika stor dos hormoner i varje piller.

Okej. Mina hade 5 olika färger och då trodde jag de kanske var olika innehåll.(Qlaira)


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jag är rätt säker på att man inte har mens i betydelsen "kroppen stöter bort ett obefruktat ägg" när man äter kombinerade p-piller.

Åh, jag skrev verkligen fel där. Man får sk p-pillermens och då ska sekretet inte vara för tjockt för då kommer inte mensen ut. I övrigt stämmer det jag skrev ihop med vad bm sagt.

Anledningen till att du i vissa fall äter sockerpiller är för att inte få oregelbundna blödningar. Om du skulle fortsätta äta hormonpreparaten upphör mensen under den tiden. Dock kan man få blödningar plötsligt om man månad efter månad upphäver p-pillermensen. Det rekommenderas att man har mens minst en gång i kvartalet för att slippa få oregelbundna blödningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slagfärdig:

Okej. Mina hade 5 olika färger och då trodde jag de kanske var olika innehåll.(Qlaira)

Det låter ju som det i vart fall, men jag har bara koll på neovletta.

Ingemarsdotter:

Anledningen till att du i vissa fall äter sockerpiller är för att inte få oregelbundna blödningar. Om du skulle fortsätta äta hormonpreparaten upphör mensen under den tiden. Dock kan man få blödningar plötsligt om man månad efter månad upphäver p-pillermensen. Det rekommenderas att man har mens minst en gång i kvartalet för att slippa få oregelbundna blödningar.

Tror du eventuellt missuppfattat min fråga. Jag vet varför man ska äta sockerpiller, det jag undrar är varför man fortfarande är skyddad mot graviditeter under den veckan men uppmanas använda annat skydd om man missar ett piller vid ett annat tillfälle. Om skyddet från att tagit piller tidigare räcker i en vecka så borde det ju definitivt räcka i ett dygn.

Googlade för övrigt runt lite på det och hittade i vart fall några sidor som hävdar att det inte är nödvändigt att skydda sig på annat sätt om man bara missat ett eller två piller, medan vissa andra säger att det räcker med ett missat piller för att bli gravid.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Tror du eventuellt missuppfattat min fråga.

Jag tyckte att jag svarade på den, men så kom jag på att jag missade en grej, jag förtydligar.[cute]

Du tar sockerpillerna/gör ett uppehåll för att få en blödning, och under blödningen kan det inte ske ägglossning eftersom du under de tre tidigare veckorna ätit hormoner som upphävt ägglossningen som annars skulle ha ägt rum. Om du däremot missar att ta ett piller med hormoner i under den tid kroppen normalt skulle ha haft ägglossning på (nu fuckar man ju upp systemet med pillren, men kroppen tror ändå att det ska ske en ägglossning), finns det risk att ägglossning sker och då måste man skydda sig i sju dagar för att inte eventuella spermier ska ha chans att befrukta ägget. Ofta säger man att det är under andra och tredje veckan efter blödning som risken är störst för ägglossning, men eftersom det inte är helt säkert, rekommenderar man att skydda sig extra om man glömmer pillren under någon av de tre veckorna då hormoner intas.

Hur stor risken att ägglossningen sker precis när man råkar glömma ett hormonpiller har jag inga siffror på. Jag kan höra med min gynekolog/bm nästa gång om jag kommer ihåg det.

Förresten - jag googlade och fick upp sidor som säger att ägglossning kan ske under blödning/menstruation, och sedan andra källor som talar för att det inte kan ske. Det måste i så fall vara extremt ovanligt att man får ägglossning under blödning/menstruation, annars skulle ju alla som äter kombinerade p-piller bli gravida under blödningsveckan och det vore ju inget vidare preventivmedel i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eftersom det normalt dröjer två-tre dagar in på sockerpillerveckan lär det ju ta ungefär två dagar för hormonerna att "gå ur kroppen" eller vad man ska säga. Det borde inte va nån risk om man bara missar ett piller, men varför chansa [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

(nu fuckar man ju upp systemet med pillren, men kroppen tror ändå att det ska ske en ägglossning)

Varför skulle kroppen tro att en ägglossning ska ske när den inte gått igenom de delar av en menstruationscykel som leder upp till ägglossning? P-piller hindrar ju inte enbart ägglossningsdelen av menstruationscykeln.

Ingemarsdotter:

Du tar sockerpillerna/gör ett uppehåll för att få en blödning, och under blödningen kan det inte ske ägglossning eftersom du under de tre tidigare veckorna ätit hormoner som upphävt ägglossningen som annars skulle ha ägt rum.

Men... alltså, om det var så att kroppen var helt redo för ägglossning så borde man få det under den veckan ändå, i och med att man inte har en riktig mens och alltså inte påbörjar en ny menstruationscykel.

Ingemarsdotter:

Hur stor risken att ägglossningen sker precis när man råkar glömma ett hormonpiller har jag inga siffror på. Jag kan höra med min gynekolog/bm nästa gång om jag kommer ihåg det.

Alltså, såhär. Det normala är att man först utvecklar en mogen follikel under inflytande av FSH, vilket inte bör ske om man tar p-piller i och med att det minskar hormonerna av FSH. När den är nog mogen, vilket den inte bör bli, producerar den så pass mycket östradiol att det stimulerar produktionen av LH, vilket initierar ägglossning. Förvisso hämmar p-piller också LH-produktionen, men alldeles oavsett borde inte folliklar vara nog mogna för att producera östradiol i stå pass stor utsträckning att man faktiskt får ägglossning om man tar bort de LH-hämmande hormonerna från p-piller. Det verkar jätteknepigt att det skulle hända.

mvh
person som funderat på det här hela dagen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

Det borde inte va nån risk om man bara missar ett piller, men varför chansa

Tänker inte chansa, tycker bara att det verkar knepigt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Tänker inte chansa, tycker bara att det verkar knepigt [sad]

fast det där med att rubba kroppens naturliga hormonnivåer är ju knepigt, måste ju kroppen själv tycka också [crazy]


   
SvaraCitera