Aviseringar
Rensa alla

Missade tåghelvetet!!!


Lurendrejeri:

Det är ingen jävla flumkurs. [mad] Filosofi är den första vetenskapen. Jättemånga kallar det flummigt men ingen motiverar.. [mad]

hur bra ens filosofiundervisning är på gymnasiet varierar enormt. jag har flertalet kompisar vars lärare inte förklarade varför vissa filosofiska problem ens är problem, något som gör det hela rätt meningslöst.

ta exempelvis platons grottliknelse (vilken jag har för mig är en del av skolplanen). ifall man inte vet vad en abstrakt idé är, varför de behövs för att förklara mänskligt tänkande och språk, hur idévärlden skulle kunna erbjuda en lösning och vad för aspekt av förhållandet idévärlden - sinnevärlden grottliknelsen är menad att förklara blir den knappast mer än en småcool historia man av någon anledning ska memorera.

---

jag går teoretisk filosofi på universitetet. om du har några frågor om språkfilosofi, logik eller vetenskapsteori kan jag säkert hjälpa dig. likaså om det handlar om enskilda stora filosofer (typ descartes, hume, locke, platon etcetera). grundläggande etik kan jag även det en del, men där är det inte lika säkert, eftersom jag inte gått mer än gymnasiekurserna. fick dock mvg på dem, så.


   
SvaraCitera

tlaltecuhtli:

ta exempelvis platons grottliknelse (vilken jag har för mig är en del av skolplanen). ifall man inte vet vad en abstrakt idé är, varför de behövs för att förklara mänskligt tänkande och språk, hur idévärlden skulle kunna erbjuda en lösning och vad för aspekt av förhållandet idévärlden - sinnevärlden grottliknelsen är menad att förklara blir den knappast mer än en småcool historia man av någon anledning ska memorera.

Ja det är klart, förutsätter väl lite för mycket att folk gillar att tänka.


   
SvaraCitera

Lurendrejeri:

Ja det är klart, förutsätter väl lite för mycket att folk gillar att tänka.

fast det är ju inte vad jag säger. du bara smickrar dig själv för att du tycker om filosofi.

många filosofiska teorier är verktyg av samma slag som typ supersymmetri inom fysik (eller valfri annan högteoretisk konstruktion). ifall man inte förstår vad de ska användas till ser det bara ut som irrelevant spekulation, och det är svårt att förstå vad de ska användas till bara genom att titta på dem.


   
SvaraCitera

tlaltecuhtli:

fast det är ju inte vad jag säger. du bara smickrar dig själv för att du tycker om filosofi.

Okej? Vad ska det betyda ens? Tycker man att det är givande att fundera på saker och ting så är man antagligen mer van vid abstrakta idéer, något jag personligen tycker att folk borde finna mer intressant, främst för högre förståelse av logiska samband, sådant som är oerhört nyttigt på andra områden i livet.

tlaltecuhtli:

många filosofiska teorier är verktyg av samma slag som typ supersymmetri inom fysik (eller valfri annan högteoretisk konstruktion). ifall man inte förstår vad de ska användas till ser det bara ut som irrelevant spekulation, och det är svårt att förstå vad de ska användas till bara genom att titta på dem.

Ja? Ser inte vad det har att göra med det här hurvida filosofi är flum eller inte, uppenbarligen kan filosofi anses vara flum eftersom att folk anser det vara flum, det behöver du inte förklara.

Skönt att du fick använda en massa ord du lärt dig på universitetet iaf.


   
SvaraCitera

Lurendrejeri:

Okej? Vad ska det betyda ens? Tycker man att det är givande att fundera på saker och ting så är man antagligen mer van vid abstrakta idéer, något jag personligen tycker att folk borde finna mer intressant, främst för högre förståelse av logiska samband, sådant som är oerhört nyttigt på andra områden i livet.

fast det är inte vad "abstrakta idéer" innebär. nu vet jag inte om ni gått genom vad den termen betyder än (jag har för mig att jag gjorde det i filosofi b), så det är inte konstigt att det blev ett missförstånd. kan omformulera mig ifall du vill.

men ja, jag tycker också att folk borde finna sådant mer intressant. främst för att någon faktiskt skulle vilja lyssna på mig snacka om'et.

Lurendrejeri:

Ja? Ser inte vad det har att göra med det här hurvida filosofi är flum eller inte, uppenbarligen kan filosofi anses vara flum eftersom att folk anser det vara flum, det behöver du inte förklara.

jag försökte förklara varför det är lätt att anse vara flum.

Lurendrejeri:

Skönt att du fick använda en massa ord du lärt dig på universitetet iaf.

aa, skitnajs!


   
SvaraCitera

tlaltecuhtli:

fast det är inte vad "abstrakta idéer" innebär. nu vet jag inte om ni gått genom vad den termen betyder än (jag har för mig att jag gjorde det i filosofi b), så det är inte konstigt att det blev ett missförstånd. kan omformulera mig ifall du vill.

Du förstår nog vad jag menade även fast jag inte är lika hemma bland begreppen. [sad]

tlaltecuhtli:

jag försökte förklara varför det är lätt att anse vara flum.

Ah jo, orkar inte tjafsa om det främst pga att jag inte har något vettigt att komma med.

tlaltecuhtli:

aa, skitnajs!

[blush]


   
SvaraCitera

Lurendrejeri:

[blush]

amen vafan, det är ju du som är han. jag hade kunnat vara tio gånger drygare.


   
SvaraCitera

fick mvg [cool]


   
SvaraCitera

tlaltecuhtli:

amen vafan, det är ju du som är han. jag hade kunnat vara tio gånger drygare.

[mad] vafan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar antydan att man är blåst och intellektuellt obegåvad om man har jobbigt med filosofi. Har nog egentligen knte jobbigt, vet bara inte riktigt vad uppgiften eftersträvar.

Såatte.


   
SvaraCitera

[y]


   
SvaraCitera

elverpigen:

Gillar antydan att man är blåst och intellektuellt obegåvad om man har jobbigt med filosofi. Har nog egentligen knte jobbigt, vet bara inte riktigt vad uppgiften eftersträvar.

orkade inte fatta nåt av filosofi, matte och annat tankekrävande förrän några år efter studenten

läser massa grundläggande filosofi nu, kan svara på frågor om det behövs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppgiften är att skriva en presentation om sig själv och sedan analysera sig själv utifrån filosofiska strategier. Och... Det är så jävla krävande


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

"Men va, jag fattar ingenting, vad vill dem?". Sedan fick jag MVG.

[love]


   
SvaraCitera