Aviseringar
Rensa alla

Misslyckad feminism?


Ämnesstartare

Hej alla!

Jag satt inne på Malmö Stads hemsida idag och kollande statistik, och plötsligt fann jag att 77% av Malmö Stads anställda är kvinnor. Då det är kommunal policy att den etniska fördelningen bland kommunanställda är likadan som den i staden tycker jag att man bör göra likadant mellan de två könen.

Men vad tycker ni om företag och organisationer som vänder från en extremism till en annan, dvs från mansdominering till kvinnodominering? Är detta verkligen positivt. Om inte, hur ska vi lösa problemet, ytterligare kvotering?

Malmo.se:

Könsfördelning
Drygt 77% är kvinnor.
(Källa: http://malmo.se/Medborgare/Jobb--praktik/Jobba-hos-oss/Personalfakta.html


   
Citera
Ämnesstartare

Har aldrig riktigt förstått det där.
Om det finns för få kvinnor på maktpositioner betyder det ju bara att kvinnor är dåliga. Då får kvinnor helt enkelt bli bättre!

Nu ser vi ju här, malmö har 77% kvinnor. Och kolla, vilken stad har varit mest i media på senaste tiden? Va va VA?! Just saying...

Dold text: [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sexist[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är precis lika illa att ha könsfördelningen ojämn även i den riktningen.

Men vänsterpartiet är ju "det mest jämställda partiet med 6 av 10 kvinnor i riksdagsgruppen". Så det är väll inte så konstigt om det ser ut så där i en kommun.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MusPlupp:

Om det finns för få kvinnor på maktpositioner betyder det ju bara att kvinnor är dåliga

men HELT ärligt nu då, tror folk seriöst, att låt oss säja de maktpositioner som i överrepresentation befattas av män, bara har lottats ut? Och att de som sitter där bara gör det pga sitt kön?
Hur, jävla, naiv, får, man, vara??

Inkvotering är motherfucking buuuuullshit, så nu är jag också sexist men w/e

Dold text: white power![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med andra ord; att 77% av malmös whatever är kvinnor, so what. So f*cking what

vi är så over det här med kön nu snälla sluta märka av det, ni är alla individer ändå så det finns absolut ingen poäng i att försöka generalisera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

:

Håller helt MÄ!

Så mycket snack om kukar å fitter hit å dit. Jag sket ju fullständigt i om reinfeldt haft fitta, kuk eller om han va en shemale!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MusPlupp:

Håller helt MÄ!Så mycket snack om kukar å fitter hit å dit. Jag sket ju fullständigt i om reinfeldt haft fitta, kuk eller om han va en shemale!

uh-huh, han är en ynkrygg all the same![crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

uh-huh, han är en ynkrygg all the same![crazy]

Tycker han är söt [blush]
Fast han skulle nog dra fördel av ett mer blankt huvud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MusPlupp:

Tycker han är söt [blush]

han ser ju ut som en blandning mellan Alfons och en hund[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*äcklig hund


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

han ser ju ut som en blandning mellan Alfons och en hund[blush]

Ja typ! En liten hundvalp med hundvalpsögon [blush]
Om han skulle få blåtira skulle typ ingen rösta på M


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Någon som vet hur det ser ut i andra kommuner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det bör inte rimligen finnas några som helst problem med att den offentliga sektorn är överrepresenterad av kvinnor. Bör inte de bäst lämpade ha arbetena? En överrepresentation är inte synonymt med förtryck av motgruppen.

Nu har väl malmö liksom andra kommuner helt i enighet med tidens feministiska strömningar en önskan om att jämna ut förhållandet och få in fler män här, men har det väldigt svårt. Den privata sektorn betalar sig mycket bättre helt enkelt.

Byråkratjäveln:

Någon som vet hur det ser ut i andra kommuner?

Kvinnodominansen kvarstår inom de flesta kommuner faktiskt, av orsak jag nämnde ovan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

Det bör inte rimligen finnas några som helst problem med att den offentliga sektorn är överrepresenterad av kvinnor. Bör inte de bäst lämpade ha arbetena? En överrepresentation är inte synonymt med förtryck av motgruppen. Nu har väl malmö liksom andra kommuner helt i enighet med tidens feministiska strömningar en önskan om att jämna ut förhållandet och få in fler män här, men har det väldigt svårt. Den privata sektorn betalar sig mycket bättre helt enkelt. Kvinnodominansen kvarstår inom de flesta kommuner faktiskt, av orsak jag nämnde ovan.

Jag gillar slutsatsen i ditt inlägg, dvs att den privata sektorn betalar sig bättre. Då är alltså ett alternativ för att öka jämställdheten att höja lönerna för de offentligt anställda.


   
SvaraCitera