Aviseringar
Rensa alla

Misslyckad feminism?


Ämnesstartare

En sak som jag inte fattar är varför feminister tror att feminism är det bästa för alla kvinnor i sverige, de flesta tjejer jag har snackat med om feminism verkade inte gilla det äns (orkar inte rabbla upp varför)...

Om 77% av malmös arbetare är kvinnor tror jag knappast att många upplever det som könsförtryck, eller är det nåt som hindrar män från att jobba? Vad är det som gör att det är mindre män som arbetar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burger:

En sak som jag inte fattar är varför feminister tror att feminism är det bästa för alla kvinnor i sverige, de flesta tjejer jag har snackat med om feminism verkade inte gilla det äns (orkar inte rabbla upp varför)...

Feminismen är den mest progressiva rörelsen som en kvinna i Sverige kan ansluta sig till för att stärka sina rättigheter i samhället. Och det gäller inte bara sverige utan hela världen. Men då är det också det att tonvikten läggs på kvinnor och endast de. Feminister presenterar inga förslag eller lösningar som på något vis skulle gynna mannen mer än kvinnan.

Anledningen till att även kvinnor idag börjar reagera mot feminismen var på ungefär samma grund som när männen började reagera mot 60-talets mansstyrda samhälle och framåt. De kände sympati för det motsatta könet och ville stärka jämlikheten mellan dem. För de tjänar knappast någonting själva på att agitera mot de som i själva verkat står upp för ens egna rättigheter.

Till sammanhanget så ser feminister det inte som negativt att kvinnor dominerar anställningarna offentliga sektorn. Bara det att hälften av alla människor är kvinnor så de kan inte dominera på alla plan i samhället. Ligger kvinnor i överkant på ett ställe så finns det minst ett område där det rådet det direkt motsatta. De kan gärna ta in män i små mängder där deras egna tankesätt genomsyrar en arbetsplats eller utbildning där de inte är hotade på något sätt. Detta medan man vill kvotera in kvinnor i yrkeskårer där den manliga mentaliteten är väldigt påtaglig, detta för att spä ut och neutralisera den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

Då det är kommunal policy att den etniska fördelningen bland kommunanställda är likadan som den i staden tycker jag att man bör göra likadant mellan de två könen.

Låter bra, du kan ta nått av alla skitjobb som fattiga invandrarkvinnor nu tvingas göra.

Hade gärna sett att du t.ex. var skurare av offentliga toaletter. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är minst sagt en misslyckad feminist, eftersom jag har en penis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Låter bra, du kan ta nått av alla skitjobb som fattiga invandrarkvinnor nu tvingas göra.Hade gärna sett att du t.ex. var skurare av offentliga toaletter. 🙂

Fast städföretagen är inte kommunala eller statliga, städföretagen är privata. Och det är känsligt om kommuner försöker tvinga företag åt att anta diverse ting. Således kan man inte göra något åt den privata sektorn utan den offentliga sektorn får agera förebild.

Varför skulle du vilja se mig skura toaletter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utspädaren:

jag är minst sagt en misslyckad feminist, eftersom jag har en penis.

Det måste vara otroligt jobbigt att leva som en feminist med en penis. Jag kan bara beklaga.[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utspädaren:

jag är minst sagt en misslyckad feminist, eftersom jag har en penis.

Det spelar ingen roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

Det spelar ingen roll.

jag håller med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

Det spelar ingen roll.

Jag tycker att det motiverar ett Gudrun Schyman citat:

"När kostnaderna är beräknade för denna del av mäns samhällsförstörande verksamhet så blir det tydligt hur mycket mäns våld kostar samhället; pengar som istället skulle kunna satsas på en höjning av kvinnors löner, bättre sjuk- och hälsovård, bättre arbetsmiljö etc. Det blir då naturligt att fråga sig på vilket sätt män kollektivt skall ta det ekonomiska ansvaret för mäns våld mot kvinnor."
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-200405So616-Ansva...

När jag läser citatet får jag en företsällning av att Schyman ser män som problem orsakare och kostnader. Hur reagerar du? Ska alla män behöva ta ansvar för vad vissa idioter (och jag vill påpeka att den som slår sin fru eller sina barn är den största idioten som finns och bör sitta bakom lås och bom för resten av hans liv) gör?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

När jag läser citatet får jag en företsällning av att Schyman ser män som problem orsakare och kostnader. Hur reagerar du? Ska alla män behöva ta ansvar för vad vissa idioter (och jag vill påpeka att den som slår sin fru eller sina barn är den största idioten som finns och bör sitta bakom lås och bom för resten av hans liv) gör?

Jag är, och har alltid varit emot kollektiv bestraffning. En kan tycka att Schyman uttrycker sig klumpigt eftersom hon generaliserar, men generalisering är ibland nödvändigt. Jag skulle dock aldrig påstå att en hel grupp har samma värderingar, handlingar etc, men jag förstår vad Schyman menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gudrun schyman gillade jag tills hon eldade upp pengar. då ville jag pissa på henne. bara jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

Jag är, och har alltid varit emot kollektiv bestraffning. En kan tycka att Schyman uttrycker sig klumpigt eftersom hon generaliserar, men generalisering är ibland nödvändigt. Jag skulle dock aldrig påstå att en hel grupp har samma värderingar, handlingar etc, men jag förstår vad Schyman menar.

Visst har Schyman en poäng, men när hon i en riksdagsmotion skriver att män bör ta ett kollektivt ansvar, då ringer mina varningsklockor.

Utspädaren:

gudrun schyman gillade jag tills hon eldade upp pengar. då ville jag pissa på henne. bara jag?

Nej verkligen inte ensam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utspädaren:

då ville jag pissa på henne

Sådana aktiviteter får du syssla med på din fritid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

Sådana aktiviteter får du syssla med på din fritid.

jag hade inte tänkt göra det på arbetstid, nej. det hade varit ett helgprojekt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utspädaren:

jag hade inte tänkt göra det på arbetstid, nej. det hade varit ett helgprojekt

Och vem hade du tänkt skulle finansiera det, skattebetalarna?


   
SvaraCitera