Aviseringar
Rensa alla

Mitt liv är över. Hur skapar jag ett nytt?


Ämnesstartare

Så är det liv jag har känt fram till nu över för alltid. Efter lång vånda så fick jag till slut nog och lämnade den religion som jag har tillhört i hela mitt liv. Mitt liv som ett av Jehovas Vittnen har många gånger varit helt fantastiskt. Jag hade en övertygelse, ett hopp om en framtid utan slut. Jag hade vänner som ställde upp och som jag har haft underbart roligt tillsammans med. Jag hade en familj som jag älskade över allt annat och som jag ville tillbringa evigheten tillsammans med.

Men en dag var frågorna där. Var det här sanningen? Var alla andra människor på jorden falska? Var JV ledda av Gud? Var alla andra ledda av Satan? Håller lärorna för en granskning? Har det funnits en syndaflod? Är ledarna i Brooklyn ledda av Gud? Ska 144.000 till himlen? Svaren på alla de frågorna skulle visa sig vara: Nej!

Ännu var det dock en lång väg innan jag kom fram till det. Jag ville att min tro skulle vara sann, även när allt fler bevis talade för motsatsen. Jag kom på mig själv med att försöka vända fakta till det som jag ville att det skulle vara och försökte blunda för det obehagliga. Jag visste ju vad som skulle hända om jag lämnade min tro. Ett tag försökte jag hålla en låg profil och tralla med i något som jag inte trodde på längre. Min familj och mina vänner stod på spel och jag ville inte betala det priset.

Det håller inte i längden tyvärr. En dag måste man välja om man inte ska bli galen. Stå för sin övertygelse eller leva för att göra andra nöjda? Att göra andra nöjda är bra och det håller ett bra tag. Men när du samtidigt gör våld på din egen person så orkar du inte i längden. Problemet är bara att när man står för sin övertygelse så blir andra missnöjda. Väldigt mycket missnöjda. Så missnöjda så att dom slutar att behandla dig som en människa.

Mitt liv är över. Jag måste nu på något sätt skapa mig ett nytt. Hur det ska gå till utan alla människor som betyder allt för mig vet jag inte, men jag har inget annat val. Hur skapar man ett nytt liv? Var börjar man?


   
Citera

"Just get new people. "


   
SvaraCitera

Jobbar du? Pluggar du? Hur gör du med hem osv?
Flytta till en ny stad. Börja om.


   
SvaraCitera

Har du avslöjat något för dina närstående?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Jobbar du? Pluggar du? Hur gör du med hem osv?
Flytta till en ny stad. Börja om.

Jobbar, och trivs skitbra. Vill inte gärna byta.
Delar lägenhet med en JV-kille. Måste lösa det problemet.


   
SvaraCitera

sajman:

Hur skapar man ett nytt liv?

Mow Skwoz:

Har du avslöjat något för dina närstående?

Det borde du ha gjort om det är över nu antar jag?

Jag lämnade min tro för inte så länge sedan, och det har fallit sig naturligt att lära känna andra icke-troende, men har samtidigt kvar mina troende vänner. Är väl annorlunda hos J.V


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sajman:

Mitt liv är över. Jag måste nu på något sätt skapa mig ett nytt. Hur det ska gå till utan alla människor som betyder allt för mig vet jag inte, men jag har inget annat val. Hur skapar man ett nytt liv? Var börjar man?

Grattis till ditt stora förstånd, otroliga självinsikt och styrka.

Nu börjar ditt verkliga liv och här är mitt första tips.
Använd solskydd, seriöst.

Ta dagarna som de kommer, imorgon är en ny vacker dag att leva på.
Börja med nya bekantskaper, kanske en resa, kanske rent utav en kärlek.

Ditt liv är inte över, det har nyss börjat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mow Skwoz:

Har du avslöjat något för dina närstående?

Dom vet om min åsikter. Därför kommer dom inte att prata med mig igen innan jag ändrar mig. Det kommer inte att hända, så jag antar att vi aldrig mer kommer att prata med varann.


   
SvaraCitera

Har du några vänner utanför JV? Alltså hur jävla incestuöst är det liksom? [confused]


   
SvaraCitera

Klipp dig och skaffa ett jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Jag lämnade min tro för inte så länge sedan, och det har fallit sig naturligt att lära känna andra icke-troende, men har samtidigt kvar mina troende vänner. Är väl annorlunda hos J.V

Ja hos JV blir inte många troende vänner kvar.


   
SvaraCitera

sajman:

Ja hos JV blir inte många troende vänner kvar.

Tråkigt.. men på jobbet om det finns icke-troende är det väl bara att försöka umgås med dem?


   
SvaraCitera

Om din familj och vänner vänder dig ryggen för att du bedriver dina egna åsikter som känns bäst för DIG, då är det inga personer att sörja.
Jag får mycket skit av några pingstvänner i min klass, för att jag inte är "kristen på rätt sätt", jag är väldigt blandad i min tro och jag tror inte att någon tänker och tycker som jag helt och hållet.

Men vem har egentligen rätt, och vem har fel?
Kan någon du känner stå och säga vad Guds plan är, och att du hamnar i helvetet utan att följa allt som Jehovas står för?
"Låt den som är utan synd kasta första stenen".
Kastar någon eller några, så är dessa hycklare.

Det är som att jag skulle föra talan för Sverige, påstå att alla tycker och tänker som jag, det är fel.
Himla tråkigt om de ger upp en kille som du bara för att du vägrar tycka som majoriteten av dem du umgås med.

Men du kommer aldrig kunna leva fullt ut och vara lycklig om du inte får förespråka och stå för vad du känner är rätt för DIG.
Kom ihåg, för DIG, och ingen annan.
Vad dem tycker spelar ingen roll, och försök inte ta reda på vad Gud vill heller.
Följ det du tycker känns bäst, lita på ditt hjärta.
Det visar vägen till lycka och framgång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Ta dagarna som de kommer, imorgon är en ny vacker dag att leva på.
Börja med nya bekantskaper, kanske en resa, kanske rent utav en kärlek.

Ditt liv är inte över, det har nyss börjat.

Tack för uppmuntran. [smile]
Jag vet att jag kan skaffa ett nytt liv. Jag vet oxå att det blir tungt till en början. När man lämnar JV så är det som någon trycker på en knapp och det blir mörkt och tyst. Allt som du hade där nyss försvann i ett ögonblick. Det är inte så lite förvirrande. Men jag lämnade JV för att jag inte ville leva i en lögn. Därför kan jag känna mig stark och målmedveten även om tystnaden tär på mig. Det gör förbannat ont att bli övergiven av dom som ska finnas där när dom behövs mest.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

dazed_and_confused:

Har du några vänner utanför JV? Alltså hur jävla incestuöst är det liksom?

Incestuöst? Ja jag har vänner utanför JV. Annars skulle jag nog inte överleva. Dom ersätter naturligtvis inte min familj men dom är vänner på riktigt till skillnad från JV.


   
SvaraCitera

sajman:

Incestuöst? Ja jag har vänner utanför JV. Annars skulle jag nog inte överleva. Dom ersätter naturligtvis inte min familj men dom är vänner på riktigt till skillnad från JV.

Du kanske kan flytta in hos någon av dom tillfälligt då?


   
SvaraCitera