Aviseringar
Rensa alla

Mjällig och blodig hårbotten...


Ämnesstartare

Har haft torr/mjällig hårbotten ganska länge. Nu har jag upptäckt en massa sår också och väldigt mycket mjäll. Känns som att det faller ner bara jag tar i håret, sjukt äckligt! Har läst att det kan vara psoriasis men är inte säker och isf, hur botar man det? Har bara lust att raka skallen och go flint bara för att jag känner mig som ett riktigt slusk pga det..


   
Citera
Ämnesetiketter

gå till doktorn

psoriasis kan man inte bota men man kan bli symtomfri


   
SvaraCitera

usch, låter jobbigt 🙁


   
SvaraCitera

men oroa dig inte för psoriasis, då skulle du antagligen märkt av utslag på andra ställen.


   
SvaraCitera

Testa äppelcidervinäger.

Massera in det i hårbotten och låt verka i några minuter, skölj sedan.

Duscha heller inte med dåligt schampo som inte är anpassat för det. Finns en Head & Shoulders som funkade jättebra för mig, mycket bättre än ACOs skräp.


   
SvaraCitera

Det har hänt mig ibland. Sluta med att duscha håret en vecka och sen börjar du med parfymfria alternativ. Måste du duscha håret under "veckan" så duscha utan schampo.

Ha inte i hårprodukter i håret på ett tag.

Om detta inte hjälper, kolla upp det direkt!


   
SvaraCitera

jag tycker: gå över till balsammetoden, men använd sistschampo jämt. Skölj hårbotten med äppelcidervinäger och prova göra hårbottensinpackningar med kallpressad äkta kokosolja (föreslagsvis från kung markatta).


   
SvaraCitera

har hört att mjäll kan vara svampinfektioner, är det det kan du få svampmedicin från doktorn.

prova med olja eller honung först kanske och se om de blir bättre

doves balsam+honung har räddat min hårbotten. den mår fint nu


   
SvaraCitera

svampisen


   
SvaraCitera

kokosolja är svampdödande


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Har bara lust att raka skallen och go flint bara för att jag känner mig som ett riktigt slusk pga det..

Du har svampinfektion. Gå till närmaste vårdcentral och be dem kolla på det.

Glöm inte och ringa tidigt på morgonen.


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Har haft torr/mjällig hårbotten ganska länge. Nu har jag upptäckt en massa sår också och väldigt mycket mjäll. Känns som att det faller ner bara jag tar i håret, sjukt äckligt!

såren är antagligen för att du kliar i hårbotten, man gör det ofta omedvetet och även i sömnen. Använd inte schampon som tex head & shoulders o andra mjäll schampon, dom gör det oftast värre.
Har du haft detta länge o det inte blir bättre bör du uppsöka läkare, det är inget farligt och antagligen går det att bota


   
SvaraCitera

doktorn


   
SvaraCitera

Jag har psoriasis i hårbottnen. Det kliar och jag mjällar mycket. Fanns inget som hjälpte förrän jag upptäckte ett schampo med tjära i som jag köpte i Storbritannien. Mjällar fortfarande, men betydligt mindre. Och det kliar inte[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumptard:

Head & Shoulders

Får exem och flagnar av det 🙁

elverpigen:

gå över till balsammetode

Testat det men funkde inte på mig 🙁


   
SvaraCitera