Aviseringar
Rensa alla

MMA-förbud bland unga - ja eller nej?


Ämnesstartare

Läkare vill förbjuda barn och ungdomar att utöva kampsporten MMA. 

– Varje slag åt huvudet innebär en betydande risk för hjärnskador senare i livet, säger han. Vi har en för tidig demensutveckling, och det vill jag inte se bland våra barn.

Idag finns en åldersgräns på 13 år för ungdomar som vill börja träna MMA. Tävla får man inte göra förrän 18 års ålder. Tycker ni att vi behöver införa ett förbud för att barn och ungdomar träna MMA överhuvudtaget? Om ja, varför? Om nej, varför inte?


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, det tycker jag, för det ovanstående. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja för att:

Vi behöver inte fler korkade ungdomar.


   
SvaraCitera

Zymba: Nej för att:

bättre isf att anpassa träningen för de yngre ungdomarna. finns många farliga sporter, men har aldrig hört ngn som vill förbjuda ishockey eller fotboll för det. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Zymba: Nej för att:

Trots att det är en idiotisk sport så är det en sport med en efterfrågan. Så då får det väl bli så. Unga kommer vilja utöva sporten oavsett, så bättre att få göra det med coacher och i en säkrare miljö än någon pubertal "fight club". Crossfit är tillåtet så då kan väl MMA vara tillåtet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja för att:

Proffsboxning är ju förbjudet och den här sporten är ju betydligt farligare än proffsboxning. Verkar ju inte gå ut på så mycket mer än att bli en så bra slagskämpe som möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja för att

För att det är tämligen farligt och ungdomar är unga förstås, kan dock tänka mig att man anpassar träningen till dessa premisser så som Blivande Japan beskriver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Röstar ja om de vägrar införa tjockare handskar och färre ronder iaf. 


   
SvaraCitera

isola:
Röstar ja om de vägrar införa tjockare handskar och färre ronder iaf. 

står ju att man inte tävlar om man är under 18, så då går man inte ronder på det sättet 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

står ju att man inte tävlar om man är under 18, så då går man inte ronder på det sättet 

de gör väl matcher på skoj etc? hursom så finns ju risken bland äldre också så tjockare handskar etc är en väldigt rimlig begäran.


   
SvaraCitera

isola:

de gör väl matcher på skoj etc? hursom så finns ju risken bland äldre också så tjockare handskar etc är en väldigt rimlig begäran.

ja, men träningsmatcher har inte nödvändigtvis så mycket med tävlingsmatcher att göra, dessutom kan man avbryta dem på ett annat sätt än en tävling (det är inte samma prestige i att ge upp om man skadar sig t ex) 

kan tänka mig att man inom mma, precis som inom andra sporter knappast kör ronder genom hela träningarna utan snarare tränar tekniker/parövningar i första hand. 

när det kommer till tjocklek på handskarna har jag ingen koll på om de kör lika tunna handskar för sina ungdomar som för de vuxna, men det är jag ganska övertygad om att inte du heller egentligen har.  dessutom kan det säkert variera mellan olika klubbar vad man har för krav.


   
SvaraCitera

Zymba: Nej för att:

Vette fasen egentligen, men nog borde väl knattar få föra sporten om de vill. Det sker ju ändå under kontrollerade former, med tränare som är med och styr upp. Risken är ju att man uppmanar till en rätt så kontraproduktiv moralpaniks-pöbel om man skall hålla på att förbjuda olika idrotts-utövningar.

Dock kan jag tycka att hjälmtvång av något slag vore på sin plats, som i amatörboxning. 


   
SvaraCitera
Draug

Zymba: Vet inte/osäker

Inte speciellt insatt i vad just den kampsporten innebär för risker jämfört med andra, men så mycket vet jag att förbud sällan är rätt väg att gå om folk ändå kommer att utöva det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

ja, men träningsmatcher har inte nödvändigtvis så mycket med tävlingsmatcher att göra, dessutom kan man avbryta dem på ett annat sätt än en tävling (det är inte samma prestige i att ge upp om man skadar sig t ex) 

kan tänka mig att man inom mma, precis som inom andra sporter knappast kör ronder genom hela träningarna utan snarare tränar tekniker/parövningar i första hand. 

när det kommer till tjocklek på handskarna har jag ingen koll på om de kör lika tunna handskar för sina ungdomar som för de vuxna, men det är jag ganska övertygad om att inte du heller egentligen har.  dessutom kan det säkert variera mellan olika klubbar vad man har för krav.

Litar på att läkarna har koll på detta och väljer därför att gå på deras linje.


   
SvaraCitera

isola:

Litar på att läkarna har koll på detta och väljer därför att gå på deras linje.

haha va? det är väl ingen läkare som sagt något om längden på ronderna för unga, i och med att unga inte ens får tävla.


   
SvaraCitera