Aviseringar
Rensa alla

Mobil som kan filma i minst VGA


Ämnesstartare

Tjenare allihop.

Nu är det dags för den här mobiljakten som brukar ske ungefär vartannat år, då man antingen tröttnat på sin sega gamla lur eller helt enkelt tappat den i badkaret eller liknande klantigt.

Hur som helst så filmar jag ganska mycket med min VGA upplösta, helt vanliga digitalkamera, som förövrigt inte är ämnad för filminspelning direkt och nu tänkte jag att jag även skulle implementera den funktionen i mobilen, detta resulterar alltså i att jag vill ha minst densamma upplösningen som min digitalkamera.

Ja, kortfattat en kamera som filmar i 640x480 eller Wide VGA 480p, eller mer då förstås.

2000 kr +/- 500 är det då som gäller!

Tacksam för snabba svar 🙂


   
Citera

Varannat år är ofta.

Köp 8 mp bara.


   
SvaraCitera

Kan väl de flesta telefoner idag


   
SvaraCitera

Varför inte köpa en mobil som kan spela in i HD?! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Varför inte köpa en mobil som kan spela in i HD?! [y]

Det var därför jag sa minst 🙂 .

isola:

Kan väl de flesta telefoner idag

Tyvärr så kan dem inte det, de allra flesta spelar in i QVGA.

Macktorsken:

Köp 8 mp bara.

Stillbilder har 0 att göra med vad kameran filmar i förr upplösning.


   
SvaraCitera

Upplösningen är inte det enda som spelar in i hur bra resultatet blir dock.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Stillbilder har 0 att göra med vad kameran filmar i förr upplösning.

Nej, men den är mer avancerad då? Det är uppenbart att en VGA kamera har sämre inspelning än en ny.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Upplösningen är inte det enda som spelar in i hur bra resultatet blir dock.

Hos en mobil finns knappast de övriga förutsättningarna hur man än vrider och vänder på det.

Macktorsken:

Nej, men den är mer avancerad då? Det är uppenbart att en VGA kamera har sämre inspelning än en ny.

Ursäkta? Som sagt, filminspelning och bildtagning är 2 helt särkopplade led, du kan inte döma prestanda i hur bra filmen blir bara för att kameran har si eller så många mp upplösning.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Hos en mobil finns knappast de övriga förutsättningarna hur man än vrider och vänder på det.

Klart att det finns skillnader. Jämför med hur Lg gw620 och Nexus one spelar in, där syns en klar skillnad som inte har med upplösningen att göra.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Ursäkta? Som sagt, filminspelning och bildtagning är 2 helt särkopplade led, du kan inte döma prestanda i hur bra filmen blir bara för att kameran har si eller så många mp upplösning.

Jag menar att det är uppenbart att en ny mobil som har en mer avancerad kamera är bättre än dom äldre med VGA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Klart att det finns skillnader. Jämför med hur Lg gw620 och Nexus one spelar in, där syns en klar skillnad som inte har med upplösningen att göra.

Givetvis finns det skillnader, det är inte det jag syftar på, snarare att en mobil används för att filma mindre händelser och ögonblick till vardags, medan jag har annan utrustning till att filma mer arrangerade ögonblick.

Macktorsken:

Jag menar att det är uppenbart att en ny mobil som har en mer avancerad kamera är bättre än dom äldre med VGA.

De allra flesta nya mobiler under 2000 kr strecket filmar i QVGA, vilket är lägre kvalitet än VGA, dyrar mobiler filmar oftast i WVGA eller 720p.

Nu är inte jag ute efter en dyr mobil, snarare en ny eller gammal som fortfarande säls och kan filma i VGA, WVGA, 720p, you name it, inte en iPhone för 9000 kr.

Släpp det och håll er till topic.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Givetvis finns det skillnader, det är inte det jag syftar på, snarare att en mobil används för att filma mindre händelser och ögonblick till vardags

Jo jag säger inte att du ska köpa en riktig filmkamera, men att du kanske borde titta på annat än bara mobilens kameraupplösning, så att du får en så bra upplevelse som möjligt för pengarna.[smile]


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Släpp det och håll er till topic.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Macktorsken

Knappast topic.

aristoteles:

Jo jag säger inte att du ska köpa en riktig filmkamera, men att du kanske borde titta på annat än bara mobilens kameraupplösning, så att du får en så bra upplevelse som möjligt för pengarna.[smile]

Har du några tips personligen då?


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Har du några tips personligen då?

Själv använder jag sällan mobilen till sådant, men optiken och processorn spelar väl in en del. Det krävs väl en del kraft att processa bilder i sådana hastigheter.


   
SvaraCitera