Aviseringar
Rensa alla

Mobil som kan filma i minst VGA


Ämnesstartare

aristoteles:

Det krävs väl en del kraft att processa bilder i sådana hastigheter.

Inte så troligt då en vanlig kamera knappast besitter enorm prestanda, men som sagt så ska mobilen inte användas till någon form utav professionell filmning eller liknande, bara det att jag vill ha en lite kraftigare än min gångna telefon.

Funderat på en HTC smart eller en LG viewty gt400, sistnämnda är ju en "kameramobil" men jag hittar inget om filmkameran förutom att den kan filma i 120 fps om den nu är lika bra på den sidan som sin föregångare.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Inte så troligt då en vanlig kamera knappast besitter enorm prestanda

Men de är ju inte riktigt samma apparater, de är nog mer skräddarsydd för sin uppgift.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Men de är ju inte riktigt samma apparater, de är nog mer skräddarsydd för sin uppgift.

Precis, men personligen tror jag inte de skulle behöva dedikera så mycket processorkraft/RAM för att få en flytande kamera i en mobil, det brister snarare på att de flesta saknar linsskydd och har en lins som ligger i stort sett jämt med själva skalet. Sedan är det absolut inte samma kvalitet på lins osv. heller precis som du tidigare nämnt.

Jag sysslar en hel del med film och VFX, det värsta man kan träffa på är pixligt material, att bilder är mörka osv. går alltid att ljusa upp om man har lite mariginaler i upplösningen då den kommer uppfattas som mindre vid en uppljusning tex. Zoom osv. kan man köra digitalt vid hög upplösning.

Nu säger jag inte att man gör såhär när man ska göra en riktigt rulle, utan snarare för lite mer privat bruk bland vänner och så.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HTC smart och LG GT 400 viewty smile, någon som vet något om dessa?

Föregångarn av viewty, vet jag hade en VGA filmkamera men denna marknadsförs inget vidare med filmningen, har det något med saken att göra eller är det "old stuff"?

HTC smart hittar jag ingen som helst info om filmning.

Någon prylgalning/ägare av dessa som kan besvara mig?


   
SvaraCitera

SonyEricsson Vivaz (U5i) filmar i upp till "720 HD" som det så fint kallas på internet. Kan av egen erfarenhet tillägga att ljudkvalitén är sjukt bra med undantag för om man skakar mobilen mycket vid filmandet.

EXEMPELVIDEO (hög volym, så sänk ljudet på datorn/högtalarna innan du klickar!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen var dock att det skulle befinna sig inom ett rimligt pris, det var därför jag pekade ut 480p som exempel, då det knappast är troligt att man får tag i bättre vid ett pris under 2000!


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

då det knappast är troligt att man får tag i bättre vid ett pris under 2000!

Då har du inte räknat med Blocket, Tradera, eBay samt att sälja saker/byta in gamla telefoner och betala mellanskillnaden för en ny mobil [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inga seriösa förslag?


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Inga seriösa förslag?

Checka affärer som säljer begagnade lurar, t.ex. http://mobilvasa.com/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En3rgi:

Checka affärer som säljer begagnade lurar, t.ex.

Man köper väl ändå inte en lur begagnad[tard].


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Man köper väl ändå inte en lur begagnad[tard].

Varför i helaste helvete inte det? [tard][tard][tard][tard][tard]

Elektronik som elektronik, bara det funkar så [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En3rgi:

Elektronik som elektronik, bara det funkar så

Just det, samt att men helst vill ha en mobil som inte är sönderrepad o söntertrasad utan att man själv gjort det (;


   
SvaraCitera

Touche 😉


   
SvaraCitera

5800 klarar 640*480 i 30 fps, och funkar rätt bra så länge som ljuset är vettigt. dålig belysning klarar den inte särskilt väl alls.


   
SvaraCitera