Aviseringar
Rensa alla

Mobilt bredband i ubuntu.


Ämnesstartare

hur gör man för att få de att funka har laddat ner programmet som vodafone har gjort men det står nåt om att säkerheten inte stämmer eller liknande så det går inte installera har för sökt ställa in inställningar manuellt men det hjälper inte heller så kan nån hjälpa mej att få de att funka


   
Citera

Sry, har samma problem med min andra dator.. Så har inget svar just nu[sad] men om jag kmr på hur så skriver jag[smile]


   
SvaraCitera

kaboom_hihi:

hur gör man för att få de att funka har laddat ner programmet som vodafone

Du behöver inte vodafones programvara, du kan använda wvdial, funkade fint för mig, sen beror det ju på vilket modem du har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du behöver inte vodafones programvara, du kan använda wvdial, funkade fint för mig, sen beror det ju på vilket modem du har.

har e220 huawei men måste man ha internet anslutning för att installera wvdial


   
SvaraCitera

kaboom_hihi:

har e220 huawei men måste man ha internet anslutning för att installera wvdial

Ja det behöver du, eller iaf nåt typ av lagringsmedia eller nätverk. Dock tror jag att wvdial fanns installerat på mitt system från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja det behöver du, eller iaf nåt typ av lagringsmedia eller nätverk. Dock tror jag att wvdial fanns installerat på mitt system från början.

ja de gjorde de för mej när ja hade opensuse men det finns inte med i ubuntu


   
SvaraCitera

kaboom_hihi:

ja de gjorde de för mej när ja hade opensuse men det finns inte med i ubuntu

vodafones programvara har jag aldrig fått att funka iaf.


   
SvaraCitera
Åtta

Vilken version av ubuntu har du? Om du har 8.10 så följer network manager 0.7 med som standard, och den har inbyggt stöd för mobilt bredband. Anslut modemet innan du startar datorn, annars riskerar det att monteras som ett USB-minne. Sen så är det bara att högerklicka på network manager, välja "edit connections", gå till fliken "mobile broadband" och lägga till en ny post - gå sedan igenom wizarden så ska det funka finfint sen.

Om du inte kör 8.10 så föreslår jag att du ändå uppdaterar till network manager 0.7. Det är så mycket enklare än att använda gnome-ppp, wvdial, eller vodafones hemmabygge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vilken version av ubuntu har du?

jag har 8.04 men då tar ja med den till en kompis och uppgraderar


   
SvaraCitera
Åtta

kaboom_hihi:

jag har 8.04 men då tar ja med den till en kompis och uppgraderar

Se till att backa upp allt du vill ha kvar om du hade tänkt uppgradera operativsystemet. Det ska tydligen krångla för många. En ren ominstallation brukar fungera bättre.

Eller så kan du ju bara installera network manager 0.7 i 8.04, om du inte vill uppgradera hela ditt operativsystem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

installera network manager 0.7 i 8.04

okej hur gör man det och går det göra utan internet


   
SvaraCitera
Åtta

kaboom_hihi:

okej hur gör man det och går det göra utan internet

Nej, det går inte att göra utan internetanslutning eller ett repositorie på någon sorts lagringsmedia.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=797059


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nej, det går inte att göra utan internetanslutning eller ett repositorie på någon sorts lagringsmedia.

kan ja ladda ner filen o lägga på ett usbminne o sen installera i ubuntu


   
SvaraCitera
Åtta

kaboom_hihi:

kan ja ladda ner filen o lägga på ett usbminne o sen installera i ubuntu

Uhm, nja. Eller eh, jag vet faktiskt inte. Men det är ju meningen att du ska lägga till

deb  http://ppa.launchpad.net/network-manager/ubuntu  hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/network-manager/ubuntu hardy main

i /etc/apt/sources.list och sedan köra

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

för att uppdatera network manager och wpa_supplicant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Uhm, nja. Eller eh, jag vet faktiskt inte. Men det är ju meningen att du ska lägga till i /etc/apt/sources.list och sedan köra för att uppdatera network manager och wpa_supplicant.

okej tack för du förklara hur man gör fixar det när ja får tillgång till annat internet


   
SvaraCitera