Aviseringar
Rensa alla

Mobilt bredband och mobilabonnemang - hjälp mig välja!


Ämnesstartare

Okej, kan i princip nada om sånt här - har alltid kört på kontantkort och mamma och pappas bredband, men nu behöver jag byta.

Vad gäller mobilabonnemang behöver jag något med ganska låga priser overall så att säga - brukar inte prata några megalånga samtal, men har parlino nu och de kostar 0.70/minut till fast nät vilket är ohållbart eftersom jag ej äger fast telefon (ringa CSN/sjukvårdsupplysningen/arbetsförmedlingen? 20 spänn, mums!). Har kollat lite på Tele2 Netto, det som tar emot med det är att det är 24 månaders bindningstid vilket är lite läskigt.
Förslag?

Mobilt bredband vet jag knappt hur något med det funkar. Hur bra täckning brukar man ha? Behöver man ett separat modem eller brukar det finnas i laptops (har en sådan här laptop)? Hur snabbt behöver man? Jag ska mest surfa och dylikt, laddar väl ner lite grejer lite då och då men är ingen storpirat. Hemma hos mamsen och pappsen har vi 2Mbit, men då brukar vi också komma upp i 2Mbit - om man har mobilt bredband med "upp till 2Mb", hur mycket kan man räkna med då?
Hur lång bindningstid vågar man ta? Osv.

Hjälp får panik med sånt här! :'(


   
Citera
Åtta

Stringburka:

Förslag?

Vilka operatörer ringer du mest till? Många operatörer låter en ju ringa gratis eller snorbilligt till människor med samma operatör.

Stringburka:

Hur bra täckning brukar man ha?

Man brukar ha förbannat bra täckning. Har aldrig haft problem med det, och då bor jag ändå i Norrland.

Stringburka:

Behöver man ett separat modem eller brukar det finnas i laptops (har en sådan här laptop)?

Du måste köpa ett. Om du köper ett abbonemang så brukar det följa med ett utan extra kostnad.

Stringburka:

Hur snabbt behöver man?

Beror på var du bor och hur mycket du får ut där du är.

Stringburka:

om man har mobilt bredband med "upp till 2Mb", hur mycket kan man räkna med då?

Beror som sagt på var du är. Ibland kanske det går assagta, ibland upp till 2mbit. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vilka operatörer ringer du mest till? Många operatörer låter en ju ringa gratis eller snorbilligt till människor med samma operatör.

Framförallt till fast nät, halebop, comviq och telia. En del till parlino, men tror hon som har det också kommer byta sen pressbyrån och 7-11 slutade sälja laddning till parlino.
Känner inte en jävel med 3, och tror inte någon med vodafone heller.

Åtta:

Du måste köpa ett. Om du köper ett abbonemang så brukar det följa med ett utan extra kostnad.

Asch, verkar bara följa med i de dyra abonnemangen. Nåväl, det är väl en smäll man får ta.

Åtta:

Beror på var du bor och hur mycket du får ut där du är.

Jo, det klart. Finns det något sätt att ta reda på det innan? Har olika operatörer olika bra täckning, och vilka har bra? Bor på landet så...


   
SvaraCitera

Halebop verkar ha jävligt schyssta mobila bredbandslösningar & abonnemang [smile] check that shit out.

Tele2 har annars ett studentabonnemang som är jävligt chill


   
SvaraCitera
Åtta

Stringburka:

Finns det något sätt att ta reda på det innan?

Gör så att du ringer till de du är intresserad av och ber dem skicka dig ett testexemplar för att se hur väl det fungerar där du bor.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Finns det något sätt att ta reda på det innan

Här har du en karta över tele2:S täckning.

http://www.tele2.se/mobiltackning.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

http://www.tele2.se/mobiltackning.html

Tack, såg bra ut borta vid mig.

Skentrevlig:

Halebop verkar ha jävligt schyssta mobila bredbandslösningar & abonnemang [smile] check that shit out.

Det verkade ju asbajs, om vi menar samma sak. Betala tvåhundratretti spänn för max 5GB surfande? Låter ju jättesämst. Men jag kanske missade något.

Tror nog ändå det blir Tele2 Netto vad gäller mobilabonnemanget. 24 månader känns läskigt, men det är bara 20 spänn i månaden så det kan man leva med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visby + Telia 4G. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kör på telenor, bäst 3gtäckning i sverige! Och obegränsat surf! [party]


   
SvaraCitera

Emopinglan13:

Kör på telenor, bäst 3gtäckning i sverige! Och obegränsat surf! [party]

...och enda bolaget som verkligen har obegränsad surf. Dom andra som vågar kalla sig det har iaf en spärr och då åker man ner på gprs-hastighet.


   
SvaraCitera

Du kan använda dig av någon prisjämförelsetjänst t.ex. mobilabonnemang eller prisjakt.


   
SvaraCitera