Aviseringar
Rensa alla

Möjlighet att få lägenhet genom socialen?


Ämnesstartare

jag ska flytta till en lägenhet som soc fixat åt mig den 1 April men köerna till att få en lägenhet är döööö långa, i alla fall i sthlm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PhilipÄlskarMig:

jag ska flytta till en lägenhet som soc fixat åt mig den 1 April men köerna till att få en lägenhet är döööö långa, i alla fall i sthlm.

ah, bor i göteborgsregionen men det är la samma här, men jag har en kompis som fick en skitfin TREA, allting betalt bara sådär jättefort, enbart för att hennes mamma hade ett litet förståndshandikapp, när hon hade fått lägenheten var hon ändå hos sin mamma dagarna i ända och bodde mer där än hos sig själv och nu har hon flyttat dit igen...


   
SvaraCitera

Beroende på din ålder så går det, samt att du hittar lägenheten och att den är BILLIG. jag fick genom dem på det sättet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I sthlm får du aldrig större än en 1a dock så fick jag en stor sådan på 44kvm + balkong 7min från stan, men i sthlm så måste man verkligen ha problem med familjen samt visa att man kan ta ansvar för att få en egen lägenhet . Man måste även vara över 18. och inte "omhändertagen" av sina föräldrar om du fortfarande går kvar gymnasiet då är dina föräldrar fortfarande skyldiga att betala även om du är 18. hahah sry för sär text [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tetrapack:

Beroende på din ålder så går det, samt att du hittar lägenheten och att den är BILLIG. jag fick genom dem på det sättet.

får hålla tummarna jävligt hårt nu då


   
SvaraCitera

Gibbs:

fast det skulle vara 6mån väntetid tror det är så för alla

hejsajag:

får hålla tummarna jävligt hårt nu då

det beror på din kommun, jag blev i princip påtvingad en lägenhet utan att förstå varför. Utredningar är hemska och jag skulle inte råda någon att försöka gå igenom en om de inte verkligen verkligen mår dåligt. Jag mår alltid sämre de perioder jag har tät kontakt med soc eftersom jag då har väldigt lite kontroll över mitt eget liv.

Det är inte så att du bara ska "få en lägenhet" utan först måste du bli utredd, få ett beslut, få godkännande av ekonomichef, sedan börja leta lägenhet (här spelar det ingen roll om du trivs eller inte, då det är hyran som är viktig). när du väl fått lägenheten får du åka och handla basgrejer med en behandlingsassistent. Sedan måste du låta soc komma hem till dig minst en, mest troligt två gånger i veckan och se till att du sköter dig. Du kommer behöva fortsätta med den kontakten väldigt länge, de säger att det är tills de ser att du klarar dig själv men så är inte fallet.

Så, detta är en bra idé om du bor i en kommun som lätt ger soclägenheter, det funkar inte om du är skriven i annan kommun än skolan, eftersom soc bara kan ge lägenhet i din kommun. Du får inte ha problem med att släppa in folk i ditt liv, för då kommer det bli bajsjobbigt.


   
SvaraCitera