Aviseringar
Rensa alla

Möjligheten att kunna anmäla en moderator...?


Ämnesstartare

Tycker det är märkligt att det inte finns något system där användare kan anmäla moderatorer.

Hade mer förstått fascist-upplägget (dvs avsaknaden att kunna anmäla en moderator) om forumet drevs av en privatperson.

Anmälningssystemet skulle kunna vara konstruerat så att alla moderatorer finns samlade på en sida med direktlänkar till respektive moderator, pm och anmälningar. Anmälningar som görs på denna sida ska endast kunna raderas av en administrator.

Hade varit trevligt om en administrator kunde bemöda sig att svara på denna enkla och konstruktiva fråga.

Hade också varit trevligt om ingen rigid moderator får för sig att låsa eller radera denna tråd för sitt eget höga nöjes skull alt. för att h*n tror att tråden i sig är trams och därmed destruktiv för forumet som sådant...


   
Citera
Ämnesstartare

Moderatorer, såväl som skribenter som vanliga användare kan anmälas på sedvanligt vis.

Sen att du lär bli ignorerad i din anmälan, det är förstås en helt annan sak. Skulle det dock mot all förmodan röra sig om ett grovt övertramp från en moderator kan du alltid PM:a en administratör. Moderatorer har avsatts förr, det kan potentiellt ske igen. Men räkna inte med det, bro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Moderatorer, såväl som skribenter som vanliga användare kan anmälas på sedvanligt vis.

Sen att du lär bli ignorerad i din anmälan

Ja, eftersom anmälningarna behandlas på sedvanligt vis dvs moderatorer som behandlar anmälningar mot moderatorer...

UnclePadda:

Moderatorer har avsatts förr,

Jamenvisst, Sheriffen är ett utmärkt exempel.

UnclePadda:

Men räkna inte med det, bro.

Kanske pga sådan här attityd som det kan behövas ett mer officiellt anmälningssystem mot moderatorer?

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svampuss:

Jamenvisst, Sheriffen är ett utmärkt exempel.

Till exempel, ja.

Svampuss:

Kanske pga sådan här attityd som det kan behövas ett mer officiellt anmälningssystem mot moderatorer?

Tycker jag inte. Alla anmälningar som kommer in mot vanliga användare behöver nödvändigtvis inte vara värda att åtgärda bara för att det anmälts. Det tas omhand om det rör sig om regelbrott eller dylikt.

Jag tror inte att moderatorerna i stort är så frekventa regelbrytare, och vore så fallet blir man lätt tillrättavisad av äldstemodsen [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Tycker jag inte.

Tror inte att du riktigt förstår situationen. Hört talas om jäv?

UnclePadda:

Jag tror inte att moderatorerna i stort är så frekventa regelbrytare,

Det behöver nödvändigtvis inte handla om direkta regelbrott (enligt de torftiga regler som existerar) för att en moderator kan vara olämplig att fortsätta vara moderator.

UnclePadda:

och vore så fallet blir man lätt tillrättavisad av äldstemodsen

Då gäller det att äldstemodsen har bra koll på läget... vilket är tveksamt om man ser till hur hela forumet sköts..


   
SvaraCitera
Issen

Svampuss:

Tror inte att du riktigt förstår situationen. Hört talas om jäv?

Om du gör en ordentlig anmälan mot en moderator, lugn och objektiv och skickar till antingen admin eller en vettig moderator så ska de inte vara några problem.

Men det kommer inte funka med gnäll eller korta dåliga anmälningar i anmälningsfunktionen eftersom vi förutsätter att moderatorerna gör ett bra jobb efter reglerna så det krävs lite mer för att de ska få ordentligt uppmärksamhet.


   
SvaraCitera

Svampuss:

Tycker det är märkligt att det inte finns något system där användare kan anmäla moderatorer.

Skicka PM till Bowser och saken är biff. Precis lika lite som användare hängs ut så finns det ingen anledning att hänga ut moderatorer: det finns en anledning att skampåle avskaffades som straff.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Om du gör en ordentlig anmälan mot en moderator, lugn och objektiv och skickar till antingen admin eller en vettig moderator så ska de inte vara några problem.

Att pm:a någon känns intimt och inofficiellt och inte alls i nivå med en tydlig officiell anmälning.

Issen:

vi förutsätter att moderatorerna gör ett bra jobb efter reglerna

Ni kanske borde förhålla er mer neutrala till den inställningen?

Hampie:

Skicka PM till Bowser och saken är biff.

Se ovan.

Hampie:

Precis lika lite som användare hängs ut så finns det ingen anledning att hänga ut moderatorer: det finns en anledning att skampåle avskaffades som straff.

Vem talar om att någon ska hängas ut?
Det jag syftar på är en anmälningsfunktion där moderatorer inte kan behandla/avfärda sina egna anmälningar utan som endast kan behandlas/avfärdas av en administrator.

Tycker du verkar lida av paranoia. Symtomerna uppenbarar sig titt som tätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svampuss:

Det jag syftar på är en anmälningsfunktion där moderatorer inte kan behandla/avfärda sina egna anmälningar utan som endast kan behandlas/avfärdas av en administrator.

Oftast så kommer det ingen konstruktiv kritik mot moderatorerna utan bara påhopp i stil med "Moderator X är dålig och utövar maktmissburk, avsätt omedelbart!!!!!".

Om man nu anser att en moderator har gjort fel eller på annat sätt missköter sitt ämbete så bör man först och främst ta upp det med den berörda moderatorn via PM och om det inte hjälper, PM:a en admin och förklara sakligt varför man anser att vederbörande är en olämplig moderator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har anmälts. :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Om man nu anser att en moderator har gjort fel eller på annat sätt blablabla

Läs tidigare inlägg.
Att endast upprepa tidigare kommentarer leder ingen vart.

Violine:

Jag har anmälts.

Antar att den anmälan försvann mellan stolarna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svampuss:

Antar att den anmälan försvann mellan stolarna...

Nej, jag förtjänade inte anmälningen, det är en lång historia - orkar du verkligen lyssna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svampuss:

Läs tidigare inlägg.
Att endast upprepa tidigare kommentarer leder ingen vart.

Det gjorde jag och som jag sa så skulle anmälningarna troligen bara bestå av påhopp som "dålig" "missbrukar sin makt" osv. Då känns det onödigt att de ska få ligga och skräpa tills admins raderar dem.


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Skicka PM till Bowser och saken är biff.

Jag har skickat PM till alla administratörer samt Thundercracker gällande en moderator som jag verkligen inte tycker förtjänar eller förvaltar sin moderatorposition på ett korrekt sätt. I dessa PM har jag bifogad förklaringar, skärmdumpar samt länkar till olika tillfällen där moderatorn har gjort fel. De enda som ö.h.t. bemödade sig att svara var Erik Nahlén (som sade att han inte hade någonting med själva forumadministrationen att göra) samt Thundercracker (som mig veterligen inte gjorde någonting efter det). Trots detta så ser jag i princip dagligen samma moderator fortsätta i samma anda som tidigare.

Jag är definitivt för ett mer formellt verktyg för att anmäla moderatorer. Det är inte alltid som man vill anmäla en specifik post, utan snarare ett handlande - och då är PM det enda verktyg man har kvar. Tyvärr glöms PM lätt bort, och i slutändan blir ingenting blir gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Det gjorde jag och som jag sa så skulle anmälningarna troligen bara bestå av påhopp som "dålig" "missbrukar sin makt" osv.

Du antar mycket. Jag antar att du är full av förutfattade meningar.

nellnellnell:

Då känns det onödigt att de ska få ligga och skräpa tills admins raderar dem.

Det kan man ju tycka men varför inte låta admin avgöra en sådan enkel sak?

Åtta:

Jag är definitivt för ett mer formellt verktyg för att anmäla moderatorer.

Dessvärre verkar alla(?) moderatorer starkt emot något dylikt. Jag kan bara anta varför...


   
SvaraCitera