Aviseringar
Rensa alla

moms/skatt via post


Ämnesstartare

Om jag köper ngt från ett företag i USA,behöver jag då betala Moms eller skatt när den kommer in i Sverige med Posten?


   
Citera
Ämnesetiketter

nej? du betalar priset och frakt.. ingår antagligen moms i det amerikanska priset också..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja, men det kanske är tull eller något på den? Annars är det nog lugnt. Jag behövde inte betala nåt när jag köpte från England iaf men det är ju inom EU så vet inte...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror moms tillkommer. De saker jag tänkt beställa ifrån USA tillkommer det på i alla fall.
Det är olika moms på olika sorters prylar. Om du vill veta säkert så maila tullverket så får du veta momsen för det du tänkt beställa.

Det tillkommer moms... Det är därför folk åker utomlands för att köpa elektroniska prylar. Det lönar sig inte så mycket att beställa...


   
SvaraCitera

köpte skor från usa, då blev det bara priset och frakt iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu har jag beställt! hoppas ingen moms tillkommer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har aldrig behövt skatta på något jag köpt från staterna i alla fall


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pm_is_back:

Om jag köper ngt från ett företag i USA,behöver jag då betala Moms eller skatt när den kommer in i Sverige med Posten?

Du ska betala både tullavgift och moms för det hela. Värst av allt är dessutom att frakten räknas in i den summan som sedan momsen betalas på och när man köper från ställen så långt bort som USA så är det inte ovanligt att frakten är dyrare än själva produkten.

Det finns förstås en möjlighet att tullen missar ditt paket och du på så vis slipper dessa avgifter om du väljer att då bryta mot lagen.

Från tullens hemsida:

:

Köpa varor från ett land utanför EU
När du köper varor via Internet finns det en del saker att tänka på. Det pris som du ser på en vara är oftast inte det slutliga priset. Nedan följer en beskrivning på vad som är viktigt att tänka på.
När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.

Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent.

När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Källa:
Köpa varor från ett land utanför EU


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Köpa varor från ett land utanför EU

Jag har köpt tabletter men aldrig betalt ngt. om min kusin ska skicka ngt till mig därifrån ska jag då betala tullavgift? pfff


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pm_is_back:

Jag har köpt tabletter men aldrig betalt ngt. om min kusin ska skicka ngt till mig därifrån ska jag då betala tullavgift? pfff

Ja det ska du, både tull och moms (däremot inte sagt att paketet fastnar i tullen). Dock bör du vara mycket försiktig om det gäller tabletter och kolla upp att sakerna verkligen är ok att ta in i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

bör du vara mycket försiktig om det gäller tabletter och kolla upp att sakerna verkligen är ok att ta in i Sverige.

jag köpte mediciin och betalade inget! fast de hade ändrat på paketen men konstigt! när man betala för frakten har ju man betalt momsen också ...
frakten kostar nästa lika mkt som varan jag köpt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pm_is_back:

beställt! hoppas ingen moms tillkommer

vad beställde du? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MÅLARPENSEL:

vad beställde du? [smile]

jeans. från Privat pers


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pm_is_back:

jeans. från Privat pers

Akejj


   
SvaraCitera