Aviseringar
Rensa alla

Mona Sahlin Könskvotering


Mulatt:

Har de infört kvotering i Norge, elr vad menar du?

Yes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man älskar diskriminering så bör man ju absolut rösta på sossarna nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problematiken ligger ju i att män kvoteras in i bolagsstyrelserna idag. Deras kön går alltså före kompetens. Detta sker informellt. Sen när en formell kvotering sker där kvinnor gynnas blir det ett jävla liv.

Personligen skiter jag fullständigt i vilket kön min chef har. Men jag tänker inte gnälla över formell kvotering, när det ändå bara kommer vara en informell kvotering hur som helst. Men vissa män tål väl inte starka kvinnor. Jag tål inte chefer...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Problematiken ligger ju i att män kvoteras in i bolagsstyrelserna idag. Deras kön går alltså före kompetens. Detta sker informellt. Sen när en formell kvotering sker där kvinnor gynnas blir det ett jävla liv.

Var har du fått det där ifrån?


   
SvaraCitera
svett

inglorius:

Problematiken ligger ju i att män kvoteras in i bolagsstyrelserna idag.

Även om det är så, så är det bolagsstyrelsernas egna fria val att favorisera män framför kvinnor. Eller svenskar framför invandrare. Eller friska människor framför utvecklingsstörda. Myndigheter ska inte blanda sig i hur ett privat företag sköts.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Problematiken ligger ju i att män kvoteras in i bolagsstyrelserna idag. Deras kön går alltså före kompetens. Detta sker informellt. Sen när en formell kvotering sker där kvinnor gynnas blir det ett jävla liv.

Tror jag inte alls på, kan det inte vara så att det finns fler män med kompetens?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svett:

Även om det är så, så är det bolagsstyrelsernas egna fria val att favorisera män framför kvinnor. Eller svenskar framför invandrare. Eller friska människor framför utvecklingsstörda. Myndigheter ska inte blanda sig i hur ett privat företag sköts.

1+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att folk förvånas överhuvudtaget det är Sverige vi lever i [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Var har du fått det där ifrån?

Mulatt:

Tror jag inte alls på, kan det inte vara så att det finns fler män med kompetens?

Män favoriserar män till maktpositioner. Jag ser inte heller varför kvinnor per definition skulle prestera sämre i bolagsstyrelser än män.

svett:

Även om det är så, så är det bolagsstyrelsernas egna fria val att favorisera män framför kvinnor.

Jag respekterar inte bolagsstyrelsernas fria val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Män favoriserar män till maktpositioner. Jag ser inte heller varför kvinnor per definition skulle prestera sämre i bolagsstyrelser än män.

Vad vet du om det, jag tror att det finns fler kompetenta män att välja bland...

inglorius:

Jag respekterar inte bolagsstyrelsernas fria val.

Röding!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mulatt:

Vad vet du om det, jag tror att det finns fler kompetenta män att välja bland...

http://www.women2top.net/se/myter-om-kon.html

Mulatt:

Röding!

Jag står på arbetarklassens sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

http://www.women2top.net/se/myter-om-kon.html

Du borde ta den artikeln med en nypa salt.

inglorius:

Jag står på arbetarklassens sida.

Du är alltså moderat då?
På vilket sätt gynnar kvoteringen arbetarklassen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mulatt:

Du borde ta den artikeln med en nypa salt.

Jag tror mer på en artikel med källhänvisningar med en rimlig slutsats, än någon på ungdomar.se utan några som helst källor.

Mulatt:

Du är alltså moderat då?

Nej, deras politik gynnar inte arbetarklassen.

Mulatt:

På vilket sätt gynnar kvoteringen arbetarklassen?

Som sagt. Jag är rätt ointresserad av hur könsbalansen ser ut i bolagsstyrelserna. Läs mitt första inlägg i tråden.

Men, splittring mellan män och kvinnor hindrar en sund debatt och skapar splittring inom arbetarklassen. Jag tror att lika många kvinnor som män i maktposition skulle minska den här splittring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Män favoriserar män till maktpositioner. Jag ser inte heller varför kvinnor per definition skulle prestera sämre i bolagsstyrelser än män

Och vad exakt backar du upp detta påstående med? att det finns fler män än kvinnor i bolagsstyrelserna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Och vad exakt backar du upp detta påstående med? att det finns fler män än kvinnor i bolagsstyrelserna?

Egna erfarenheter.

Men jag tror forskningen stödjer mig däremot. Har bara skummat den här: http://www.bao.se/material/Jamuppsats2009.pdf Men jag tror den backar mig.


   
SvaraCitera