Aviseringar
Rensa alla

Monarki? åsikter?


Ämnesstartare

För/nackdelar med monarki i Sverige? Tycker ni det är odemokratiskt?

Vilka bestämmer att man ska ha kvar monarki i landet? Hur tror ni det ser ut om 50 år?

Er fråga så Diskutera [bigcheers]


   
Citera

eppesen:

Vilka bestämmer att man ska ha kvar monarki i landet?

riksdagen <:')


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

riksdagen <:')

Om man tänker teoretiskt sätt. Vad skulle krävas för att avskaffa monarki? Rösträtt om det?


   
SvaraCitera

eppesen:

Vad skulle krävas för att avskaffa monarki?

Det krävs två majoritetsbeslut i riksdagen med ett mellanliggande val, eftersom att det rör sig om en grundlagsändring.


   
SvaraCitera

eppesen:

Om man tänker teoretiskt sätt. Vad skulle krävas för att avskaffa monarki? Rösträtt om det?

det roliga är att det finns ganska stor majoritet för republik i riksdagen men inte i befolkningen


   
SvaraCitera

qazedctgb:

befolkningen

Obildat pack!!!1


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Obildat pack!!!1

det hör faktiskt inte hit utan det är till sist dom som bestämmer och det är politiskt självmord att avskaffa monarkin.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

dom som bestämmer

Fast nä.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Fast nä.

fast jo eftersom det ska gå ett val i mellan så det blir effektivt en folkomröstning och då kommer sverigedemokraterna som jag antar vill ha kvar monarki att vinna ännu mer mark...


   
SvaraCitera

qazedctgb:

fast jo eftersom det ska gå ett val i mellan så det blir effektivt en folkomröstning och då kommer sverigedemokraterna som jag antar vill ha kvar monarki att vinna ännu mer mark...

Jag menade mer generellt...


   
SvaraCitera

At heart ja monarkin borde avskaffas, försvaret av monarkin som bygger på att Carl Gustaf inte gör någonting är ju förövrigt jävligt efterblivet, att ge honom slott, mercor, vaktstyrka och miljoner känns då ännu mer efterblivet.


   
SvaraCitera

Förstår inte riktigt varför vi skulle behöva bli en "Republik" bara för att vi avskaffar Monarkin. Står det i någon slags "Handbok för Nationer"? Är väl bara att vi skiter i kungahuset och tuffar på som vanligt.

Är mot Monarkin för att den är odemokratisk på alla sätt och vis. Man skall inte automatiskt bli ekonomiskt oberoende på skattebetalarnas bekostnad och straffimmun bara för att pappa är kung.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

det roliga är att det finns ganska stor majoritet för republik i riksdagen men inte i befolkningen

Tvärtom väl? Majoriteten av svenska folket är såvitt jag vet fortfarande för monarkin över lag, däremot inte för kungen.


   
SvaraCitera

[mad]


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Tvärtom väl? Majoriteten av svenska folket är såvitt jag vet fortfarande för monarkin över lag, däremot inte för kungen.

ja riksdagen är för republik alltså inget kungahus


   
SvaraCitera