Aviseringar
Rensa alla

Monarki


Ämnesstartare

Är monarki en kvarleva från förr som man har glömt att ta bort eller något som ger Sverige en härlig känsla som få länder har?

Personligen kan jag inte se någon anledning till att låta statschefsämbetet gå i arv. Och det är ju det som är hela grejen med monarki [confused]


   
Citera
Ämnesstartare

Fast kungen är ju mest kompetent i och med att ledarskapsförmåga delvis går i gener och har skolats till de uppgifter han har sedan barndomen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Art deco:

Fast kungen är ju mest kompetent i och med att ledarskapsförmåga delvis går i gener och har skolats till de uppgifter han har sedan barndomen.

Mm vi såg ju i Brunei hur kompetent man är som blåblodig..

Nej för fan kungahuset är ett stort slöseri med pengar framför allt med tanke på att kungen inte har några befogenheter.. Ja menar är det verkligen värt att betala miljontals kronor för att han ska klippa några blågula band.. Dont get me wrong jag vill inte att CG ska få några befogenheter heller. Nej monarkin bör avskaffas. Om inte så bör vi i sånt fall ge kungen vissa befogenheter men hålla kungaval.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag motsätter mig alla auktoriteter. jag bryr mig inte om hur han fick sitt ämbete, han ska ändå bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag motsätter mig alla auktoriteter. jag bryr mig inte om hur han fick sitt ämbete, han ska ändå bort.

Nu har ju visserligen kungen ingen auktoritet längre. Ingen bestämmandemakt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nu har ju visserligen kungen ingen auktoritet längre. Ingen bestämmandemakt.

så länge man har pengar så har man makt. då kungen dessutom har inflytande så har han visst det makt. för att vara en auktoritet så krävs det inte nödvändigtvis direkt makt, man behöver bara ha det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Mm vi såg ju i Brunei hur kompetent man är som blåblodig..

Monarki är inte alltid bättre, men oftast. Indo-europeiska folk lyckas uppenbarligen bättre med monarki.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Art deco:

Indo-europeiska folk lyckas uppenbarligen bättre med monarki.

Ja eftersom att vi typ har kastrerat den vafan avskaffa den helt istället så blir vi ännu mycket bättre än säg Brunei..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Ja eftersom att avundsjuka pöbeln typ har kastrerat den vafan avskaffa den helt istället så blir vi ännu mycket bättre än säg Brunei..

Flytta, det finns ju så många stabila republiker där ute?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Art deco:

det finns ju så många friska republiker där ute?

Jamen jag behöver Svenskt kaffe ju!!Och dem republiker som är friska inom citationtecken som jag gissar att du vill sätta dit är egentligen inte republiker då statscheferna sällan är demokratiskt tillsatta..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Jamen jag behöver Svenskt kaffe ju!!Och dem republiker som är friska inom citationtecken som jag gissar att du vill sätta dit är egentligen inte republiker då statscheferna sällan är demokratiskt tillsatta..

Aha, bara direktdemokrati är demokrati för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

då kungen dessutom har inflytande så har han visst det makt

Alltså? Än en gång så kommer du inte vara utan sådana personer, inte ens i ditt ideal-samhälle. Där kommer alltid finnas "kända" personer som påverkar olika saker och indirekt har en viss "makt". Artister.. ja.. you name it.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JAG HATAR MONARKI.

De ÄRVER sitt ämbete men får ändå ha åsikter i hur landet ska styras, de jobbar inte en minut i sina liv med något riktigt men det tycks ändå vara berättigat att de ska gifta sig för xx antal miljoner av våra pengar. Pengar som hade kunnat bygga välfärden. Fruktansvärt larvigt och själva kronan på klassamhället.

Dold text: Går mer och mer åt vänster :S senast igår tänkte jag att "kommunism är inte så dumt, det är en rätt bra tanke egentligen".


   
SvaraCitera

DieWelle:

Är monarki en kvarleva från förr som man har glömt att ta bort eller något som ger Sverige en härlig känsla som få länder har?

Personligen kan jag inte se någon anledning till att låta statschefsämbetet gå i arv. Och det är ju det som är hela grejen med monarki [confused]

Våran kung tillför svenska företag cirka 5 miljarder /år, genom att göra reklam. När en kung kommer på besök i något land uppmärksammas Sverige och landets företag kan bli attraherade av Sverige eller svenska företag.

Inte nog med att monarkin tjänar mer än vad den kostar, utan det är även ett traditionellt värde i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Art deco:

Aha, bara direktdemokrati är demokrati för dig?

Jag tänker mer på bananrepubliker där statschefen är typ general..


   
SvaraCitera