Aviseringar
Rensa alla

Monogami eller polygami?


Ämnesstartare

Jag klarar inte av monogama förhållanden >.< Monogami tråkar ut mig. Varför är det inte socialt accepterat att ha 2 pojkvänner? [mad]

ÄNDRAT 2008-06-16 13:58
Btw, anser ni att polygami är normalt eller ej? ^^ Jag har ingen jäkla aning


   
Citera
Tyrael

En förklaring på de två orden skulle vara bra.


   
SvaraCitera

För att det är efterblivet?

Nä, men jag vene. Jag skiter la i om folk skulle ha två partners, bara ingen far illa av det så (vilket jag iofs tror väldigt få klarar av)


   
SvaraCitera

misfits:

Btw, anser ni att polygami är normalt eller ej? ^^ Jag har ingen jäkla aning

Monogami är normalt för kvinnfolk och polygami är normalt för mansfolk[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

En förklaring på de två orden skulle vara bra.

Wikipedia är din vän =) Annars: monogami = en partner, polygami = flera partners.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Monogami är normalt för kvinnfolk och polygami är normalt för mansfolk[party]

Nja, biologiskt sett så är polygami normalt för kvinnor med =) It says so in my beteendebiologibok!


   
SvaraCitera

Jag skulle långsamt dö i ett polygamiskt, eller vad det heter, förhållande, men jag har väl inga problem med att andra har det om det är bra för dom.


   
SvaraCitera

polygami... nej, krångligt. relationsanarkism är mer logiskt isåfall. att ha flera uttalade partners bli rätt så skumt i allmänhet. om alla däremot vet att man inte har förhållanden så är det på något sätt mer accepterat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt problem med polygami är att man i mina ögon inte kan ge alla samma kärlek och uppmärksamhet, och att det i längden är ett beteende dömt att "misslyckas" om man vill ha relationen på samma villkor för alla inblandande.


   
SvaraCitera

misfits:

Nja, biologiskt sett så är polygami normalt för kvinnor med =) It says so in my beteendebiologibok!

Meh, imho så är kvinnornas beteende mer att de ska snärja en man och hålla kvar honom medans mannen ska sprida sin säd[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Meh, imho så är kvinnornas beteende mer att de ska snärja en man och hålla kvar honom medans mannen ska sprida sin säd[party]

Faktiskt så är det såhär ^^ Kvinnan ska snärja en man och hålla kvar honom, men samtidigt smyga med andra män för att kunna få genetisk variation på sina ungar. Men det måste ske utan att hennes man märker det, för då fortsätter han ge henne skydd och mat. Människans sexualitet är jätterolig ^^

Belrondis:

Mitt problem med polygami är att man i mina ögon inte kan ge alla samma kärlek och uppmärksamhet

Kanske. Men jag vet inte, vissa människor klarar ju av att vara kära i flera samtidigt, och andra inte. Det är nog väldigt pesonligt. Uppmärksamhet är nog också varierande.

mörknäs:

polygami... nej, krångligt. relationsanarkism är mer logiskt isåfall

Det låter logiskt =)


   
SvaraCitera

misfits:

Det låter logiskt =)

det är det. folk förstår sig inte på flera förhållanden, men lösaktighet kan folk relatera till. sen att det inte alls är samma sak, är en helt annan sak. mycket logiskt. så länge du inte avslöjar att du har känslor för dina ligg bör du klara dig utan problem! [party]

Dold text: fan vad jag hatar människor ibland, när jag tänker så


   
SvaraCitera

Belrondis:

Mitt problem med polygami är att man i mina ögon inte kan ge alla samma kärlek och uppmärksamhet, och att det i längden är ett beteende dömt att "misslyckas" om man vill ha relationen på samma villkor för alla inblandande.

Jag vet inte om jag själv skulle kunna tänka mig ett polygamiskt förhållande. Men helt klart ser jag inget dumt med det. Däremot krävs det än bättre personkemi än i ett vanligt monogamt förhållande för att fungera bra.

Problemet med att man ger varandra olika mycket uppmärksamhet/kärlek kan lösas naturligt av att en av personerna har olika stora behov av att visa/bli visad. Att sånt stämmer någorlunda är väl en viktig grundläggande sak att ha koll på innan man ger sig in i förhållandet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gamar är ni allihopa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

Att sånt stämmer någorlunda är väl en viktig grundläggande sak att ha koll på innan man ger sig in i förhållandet.

Ja, men saker förändras, och avundsjukan är ju garanterad, då någon i gruppen garanterat blir den som är mer dominerande, om vi exempelvis tar ett förhållande mellan tre tjejer (för att slippa onödiga genusdiskussioner) så lovar jag dig att det är en av dem som leder de andra två, kanske inte precis i början, men efter ett tag. Och där har vi redan en spricka i förhållandet som dömer det till misslyckande.

misfits:

Kanske. Men jag vet inte, vissa människor klarar ju av att vara kära i flera samtidigt, och andra inte. Det är nog väldigt pesonligt. Uppmärksamhet är nog också varierande.

Sexuellt attraherade? Visst. Kära? Möjligen. Men jag ser inte ett förhållande där någon i slutändan kommer att såras som positivt. Jag kan inte komma på ett polygamiskt förhållande där alla parter är på lika villkor (enligt vad de själva föredrar alltså), och som har fungerat på allvar. Någon kommer att bli avundsjuk då den ena snor den andra partnern, antingen på riktigt eller i huvudet på den avundsjuke/-sjuka och sedan är allt över.

Jag tror helt enkelt inte att människor är menade för polygamiska förhållanden. Monogami är vad jag ser som det optimala, men den enda andra typen som jag kan tänka mig skulle kunna fungera är just relationsanarkism, men även där tror jag att det bara slutar i ångest och tårar, så jag säger väl att polygami är negativt och en väldigt destruktiv typ av relation.


   
SvaraCitera