Aviseringar
Rensa alla

Moral och etik, rätt och fel?


Ämnesstartare

Jag är väldigt intresserad av att veta vad ni anser om vissa saker angående moral och etik, och vad som är rätt och fel. Min klass hade nämligen en diskussion om detta och då var det väldigt delade åsikter i till exempel frågan abort och sånt.

Men ja min fråga är då, vad tycker ni är rätt och fel?


   
Citera

Jag tror du får vara lite med specifik.


   
SvaraCitera

beror på vad d handlar om!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm, det spelar egentligen inte så stor roll utan bara allmänt vad ni tycker är rätt och fel men kan ju ge några ämnen...
1. Abort
2. Dödsstraff
3. Att slå barn
4. Miljöförstörning
5. Överkonsumering

Det var typ de ämnena som min klass hade mest delade åsikter om... så go ahead ;D


   
SvaraCitera

chiq:

1. Abort

Dåligt

chiq:

2. Dödsstraff

Dåligt

chiq:

3. Att slå barn

Bra.

chiq:

4. Miljöförstörning

Dåligt

chiq:

5. Överkonsumering

Dåligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...och varför?


   
SvaraCitera

Tycket att etik är omoraliskt [no-no]


   
SvaraCitera

Jag tycker inte det finns några absoluta "rätt" och "fel", allt beror på sitt sammanhang. Bara religiösa moralist-mongon som har en så naiv syn på verkligheten där man delar upp den i "rätt" och "fel", "ondska" och "godhet", osv.


   
SvaraCitera
mynona

Vad som är rätt och fel skiftar beroende på värderingar. Men något som kännetecknar bra och dåliga värderingar är att bra värderingar tillåter alla att leva enligt sina åsikter, medan dåliga värderingars kännetecken är att de tvingar även människor med andra åsikter att leva enligt dem.

chiq:

1. Abort

Rätt. Ingen ska behöva gå igenom en nio månader lång graviditet och en förlossning mot sin vilja.

chiq:

2. Dödsstraff

Fel. Mord är fel oavsett vad det kallas, vem som utför det och vem som mördas.

chiq:

3. Att slå barn

Fel. Det skadar människor psykiskt och ger dem dåliga erfarenheter av att man löser ett problem genom våld istf argument och lär dom inte heller varför de har gjort fel: de slutar bara med det pga hot, inte för att de förstår varför de inte för göra vad det nu var de straffades för.

chiq:

4. Miljöförstörning

Fel. Utan en jord och ett ozonlager dör vi alla. Dold text: De som inte vill leva gläds, men de kan ordna det på annat vis utan att dra med sig de av motsatt åsikt.

chiq:

5. Överkonsumering

Fel, åtminstone som det är nu. Saker bör fördelas så att alla får vad de behöver innan man börjar slösa. Efter att man har fördelat allt kan man slösa med det som finns kvar.


   
SvaraCitera

ABORT

Är helt fel och omoraliskt! Det är mord


   
SvaraCitera

mynona:

Abort

Rätt.

mynona:

Mord är fel oavsett vad det kallas

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Tar den humanistiska synen, man borde minska lidande och sånt och förebygga lycka och välmående 🙂

Ondska och godhet är för dogmatiskt, tror alla här tycker att dom är goda även om dom överkonsumerar, köper kläder som slavar har sytt, bajsar i rent vatten och förstör jorden helt enkelt, fråga en blå val vad hon tycker om det så kan vi se vem som är ond.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Är helt fel och omoraliskt! Det är mord

Ett foster känner mindre än en riktig människa, den har heller inte utvecklat ett medvetande vilket vill säga att om du stryper dig själv tills din hjärna får kortslutning så kommer du att under en liten stund ha lika mycket medvetande som ett foster, om någon skulle sparka på dig medan du låg där så hade du inte känt någonting.

( ursäkta att jag tog DIG som exempel 😛 )
på alla vis tillhör fostret mamman, dessutom tycker jag att det är ren ondska att hellre föda ett barn än att adoptera barn som lider vardagligen i fattiga länder, OTROLIGT själviskt och sadistiskt..

Men jag förstår vad du menar med att det är taskigt, kolla på denna

Samma med foster, dom känner ingenting, sorgen och smärtan skapas i oss MÄNNISKOR som känner 🙂


   
SvaraCitera

JoElite:

på alla vis tillhör fostret mamman, dessutom tycker jag att det är ren ondska att hellre föda ett barn än att adoptera barn som lider vardagligen i fattiga länder, OTROLIGT själviskt och sadistiskt..

Hur vet du att barnet inte känner något? Har inte alla rätt att födas?


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Hur vet du att barnet inte känner något? Har inte alla rätt att födas?

^^ alla?
låter lite som att det är bestämt vem man ska bli innan man föds, foster är som böcker som håller på att bli ihop tejpade, för att sedan ( när dom föds ) bli skrivna på, det du skriver in i boken är det den sedan kommer att displaya för alla andra som tittar i den.

en GRIS som är född är däremot MYCKET MYCKET MYCKET mer värt en ett värdelöst foster, eftersom att den har känslor.
Du kanske kan argumentera att om ingenting annat så är ett foster en fördel för liv och den förtjänar att få resurser spenderade i sig.
Men med dagens teknik så kan snor bokstavligen också bli en bebis.

Men jag förstå EXAKT hur du baserar din syn på detta, det är inget fel med det, den mer primitiva ( det betyder inte dålig, bara att den e äldre ) delen av hjärnan som skapar känslor krigar bokstavligen i ditt huvud med den logiska delen av hjärnan, som är yngre btw.

Samma med mig, men den logiska har vunnit mitt krig, och den känslosamma har vunnit ditt krig 🙂

Samma krig sker med denna frågan: OM du och hela din by gömmer sig i källaren för aliens som ni vet tänker döda er om dom märker er, ( dom går utanför ) och din bebis är förkyld, hon kan nysa när som helst och du VET att aliensarna kommer att höra henne och döda hela byn.
Frågan är, hade du kvävt henne till döds för att rädda byn?
Logiska hjärn delen ( front lobal cortex ) skriker RÄDDA SÅ MÅNGA LIV SOM MÖJLIGT, DÖDA BEBISEN, NI KAN SKAFFA MER BEBISAR SEN.
den emotionella skriker: HUR KAN DU SE DIN EGNA BEBIS I ÖGONEN SOM DU STRYPER HENNE?
HUR ÄR DET RÄTTVIST ATT DÖDA NÅGON SOM STRAFF FÖR EN FÖRKYLNING?

🙂 det är det som pågår, bara så du vet


   
SvaraCitera