Aviseringar
Rensa alla

Moral och etik, rätt och fel?


JoElite:

Samma med mig, men den logiska har vunnit mitt krig, och den känslosamma har vunnit ditt krig 🙂

va poetisk o intelligens verkar va
lol


   
SvaraCitera

Inget är rätt eller fel, allt har en fram och baksida.


   
SvaraCitera
mynona

Nintendo:

Mord

Jag tror att vi har olika åsikter här[wink]. I början av mitt inlägg sade jag också:

mynona:

Vad som är rätt och fel skiftar beroende på värderingar.

..vilket gör att vi har olika åsikt. Alltså saknas det ingen logik där alls, eftersom jag inte anser att abort är mord och själv sagt att det här beror på subjektiva värdingar. Sedan sade jag:

mynona:

dåliga värderingars kännetecken är att de tvingar även människor med andra åsikter att leva enligt dem.

Rätten till abort gör att dom som vill kan göra abort, och att dom som slipper inte behöver göra det. Alltså kan båda följa sina värderingar och att alla blir nöjda [y] Abortförbud innebär att både de som är emot abort och de som är för abort måste föda barn vare sig de vill eller inte och att bara hälften för följa sina värdering medan resten måste följa de andras värderingar [no-no]
Det första är alltså en bra värdering, eftersom det betyder att alla får bestämma själva och följa sina övertygelser; och det andra en dålig värdering, eftersom det betyder att ingen får bestämma själv och att hälften måste följa andras övertygelser.

Dessutom tror jag att du också tycker att mord är okej under vissa omständigheter. Det finns vissa mord som anses okej och som därför inte kallas mord. Att mörda är att medvetet döda en annan person som inte vill dö. Att döda någon i självförsvar är alltså mord. Men det kallas inte för mord eftersom de flesta tycker att det är okej[y] Oavsett fostrets eventuella medvetande, etc, så är det inte etiskt att tvinga någon att gå igenom en nio månader lång graviditet och en förlossning mot sin vilja. Skulle fostret teoretiskt verkligen vara en fullt utvecklad mental personlighet som en två dagars cellklump anser jag att en abort i så fall är ett lika acceptabelt "mord" som mord i självförsvar. Det är en subjektiv åsikt som är logisk just för att rätt och fel är lika subjektiv som jag sade ovan.


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

va poetisk o intelligens verkar va
lol

tack mitt lilla solrosfrö


   
SvaraCitera

mynona:

Jag tror att vi har olika åsikter här

Jag har inte yttrat något om min åsikt, så lite konstigt att du har en uppfattning om den [zzz] Menade mer att ditt argument till varför mord är fel används av abortmotståndare världen över osv [rolleyes]. Ber om ursäkt för att du behövde skriva en wall of text helt i onödan [party]


   
SvaraCitera

JoElite:

Men jag förstå EXAKT hur du baserar din syn på detta, det är inget fel med det, den mer primitiva ( det betyder inte dålig, bara att den e äldre ) delen av hjärnan som skapar känslor krigar bokstavligen i ditt huvud med den logiska delen av hjärnan, som är yngre btw.

JoElite:

Samma med mig, men den logiska har vunnit mitt krig, och den känslosamma har vunnit ditt krig 🙂

JoElite:

Samma krig sker med denna frågan: OM du och hela din by gömmer sig i källaren för aliens som ni vet tänker döda er om dom märker er, ( dom går utanför ) och din bebis är förkyld, hon kan nysa när som helst och du VET att aliensarna kommer att höra henne och döda hela byn.

JoElite:

Logiska hjärn delen ( front lobal cortex ) skriker RÄDDA SÅ MÅNGA LIV SOM MÖJLIGT, DÖDA BEBISEN, NI KAN SKAFFA MER BEBISAR SEN.
den emotionella skriker: HUR KAN DU SE DIN EGNA BEBIS I ÖGONEN SOM DU STRYPER HENNE?
HUR ÄR DET RÄTTVIST ATT DÖDA NÅGON SOM STRAFF FÖR EN FÖRKYLNING?

du är så jävla klockren.
[love]


   
SvaraCitera

Les voleurs:

du är så jävla klockren.[love]

Hahahahahaha, mata inte trollet!!!


   
SvaraCitera

Les voleurs:

du är så jävla klockren.

kolla andra trådar/inlägg av den för äkta natthumor


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

mata inte trollet!!!

hehe

Kakaoxo:

kolla andra trådar/inlägg av den för äkta natthumor

jo, jag vet
sjukt roliga
men den här hade något extra, jag menar, vad får han allt ifrån?
alieninvasioner och förkylda bebisar
så extremt absurda exempel
älskar dig joelite


   
SvaraCitera

mynona:

Skulle fostret teoretiskt verkligen vara en fullt utvecklad mental personlighet som en två dagars cellklump anser jag att en abort i så fall är ett lika acceptabelt "mord" som mord i självförsvar.

Vad är självförsvar? Usama bin Ladin rättfärdigar nog sina terroristdåd med att det är självförsvar också, han försvarar sig bara mot den onda västvärlden som hotar islam.


   
SvaraCitera
mynona

Nintendo:

Jag har inte yttrat något om min åsikt, så lite konstigt att du har en uppfattning om den

Nej, inte konstigt eftersom du framhävde :

Nintendo:

argument till varför mord är fel används av abortmotståndare världen över

...något som vore naturligt för en abortmotståndare som skulle anse att det jag sade var ologiskt [rolleyes]

Nintendo:

Ber om ursäkt för att du behövde skriva en wall of text helt i onödan

Det är alltid bra att få verbal träning. Det var därför jag skrev [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chiq:

1. Abort
2. Dödsstraff
3. Att slå barn
4. Miljöförstörning
5. Överkonsumering

1. rätt, 2. fel, 3. fel, 4. fel, 5. fel. Finns det ens någon som tycker miljöförstöring är bra och rätt?
Jag brukar tänka att det som är moraliskt rätt, är det som skadar minst antal människor (och deras rättigheter). Typ.


   
SvaraCitera
mynona

SaltaKätzchen:

Vad är självförsvar? Usama bin Ladin rättfärdigar nog sina terroristdåd med att det är självförsvar också, han försvarar sig bara mot den onda västvärlden som hotar islam.

Jag menar inte att abort då skulle vara självförsvar, utan att abort i det fallet skulle falla i kategorin "acceptabelt mord" på samma sätt som mord i självförsvar är acceptabelt. Skälen skulle inte vara desamma, bara kategorin.


   
SvaraCitera

Les voleurs:

du är så jävla klockren.
[love]

Tack x)

Dan_the_ironman:

Hahahahahaha, mata inte trollet!!!

Dan du är bakfull och grinig idag, sov på saken, why cant we be friends?

Kakaoxo:

kolla andra trådar/inlägg av den för äkta natthumor

du menar att mina åsikter är som humor för dig :D?
Om du menar att dom inte bör tas på allvar så visa mig gärna vilka åsikter som bör, jag är öppen för förändring


   
SvaraCitera

mynona:

Nej, inte konstigt eftersom du framhävde :

mynona:

...något som vore naturligt för en abortmotståndare som skulle anse att det jag sade var ologiskt

Jag skrev en "[bigsmile]", här övertolkar man vilt [party]


   
SvaraCitera