Aviseringar
Rensa alla

Moralfrågor


Ämnesstartare

Du har en nära vän. Personen ifråga råkar ut för ett traumatiskt nidingsdåd där vederbörandes mamma/pappa/syskon/annan närstående person mördas.
Genom en slump hittar din kompis mördaren och tar i hastigt mod dennes liv.

Anmäler du din kompis? Varför, varför inte?

Ungefär samma situation med skillnaden att din kompis denna gång kallblodigt mördar förövaren.

Anmäler du? Varför, varför inte?

Slutligen: Du får reda på att din kompis begått mord, men inte orsaken. Hur handlar du?


   
Citera
Ämnesstartare

Nachac:

Anmäler du din kompis? Varför, varför inte?

ja för personen har begått en grov olaglig handling

Nachac:

Ungefär samma situation med skillnaden att din kompis denna gång kallblodigt mördar förövaren.

ja för personen har begått en grov olaglig handling

Nachac:

Slutligen: Du får reda på att din kompis begått mord, men inte orsaken. Hur handlar du?

ja för personen har begått en grov olaglig handling


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Anmäler du din kompis? Varför, varför inte?

Nej, trognare min vän än svensk lag.

Nachac:

Anmäler du? Varför, varför inte?

Nej, trognare min vän än svensk lag.

Nachac:

Hur handlar du?

Ask no questions and you get told no lies. Frågar hur det ligger till, oavsett hur det är så anmäler jag honom inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Frågar hur det ligger till,

Så du är inte rädd för att fråga en mördare om ett mord denne begått?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Anmäler du din kompis? Varför, varför inte?

Nachac:

Genom en slump hittar din kompis mördaren och tar i hastigt mod dennes liv.

Anmäler du din kompis? Varför, varför inte?

Ja, jag tror det.

Men i verkligenheten kanske agerar jag annorlunda, det beror på hur bra jag kände min vän och om jag litade på att min vän egentligen inte var en kallblodig mördare utan att det hände pga trauma och sorg.

Nachac:

Ungefär samma situation med skillnaden att din kompis denna gång kallblodigt mördar förövaren.

Anmäler du? Varför, varför inte?

Ja, helt klart. Utan någon ånger.

Nachac:

Slutligen: Du får reda på att din kompis begått mord, men inte orsaken. Hur handlar du?

Polisanmäler, eftersom att min vän vägrat förklara varför och hur det gick så antar jag att min vän inte har någon ånger, och är en kallblodig mördare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, jag hade inte anmält.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aah fan vad svårt [sad]


   
SvaraCitera
Vision

Nachac:

Anmäler du din kompis? Varför, varför inte?

Nej, speciellt inte om kompisen kände ånger.

Nachac:

Anmäler du? Varför, varför inte?

Nej, skulle inte klara av det. Om den inte kände ånger tror jag att jag skulle, mer eller mindre ta avstånd ifrån personen, då detta trauma värkar förändrat personen + att den inte värkar kunna kontrollera sin ilska. Fast om mina andra kompisar tog avstånd ifrån personen skulle jag inte göra det, så att personen inte sjunker längre in i något slags mörker.

Nachac:

Slutligen: Du får reda på att din kompis begått mord, men inte orsaken. Hur handlar du?

Här BORDE jag anmäla, men tror verkligen inte jag skulle klara av det, på grund av min starka lojalitet. Dock tror jag, om det inte var en allt för nära vän, att jag skulle ta lite avstånd ifrån denna vän. Då jag kanske skulle vara en aning rädd för den. [sad]

Ps. "ta avstånd behöver inte betyda att jag helt slutar träffa personen, bara att jag kanske inte träffar den lika ofta/inte "öppnar mig" eller likn. för personen ifråga.

Bra frågor btw. [smile]


   
SvaraCitera

Jag skulle inte ha anmält, bara sagt till min kompis att han/hon är dum i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

hastigt mod dennes liv.
Anmäler du din kompis?

Nej

Nachac:

kallblodigt mördar förövaren.
Anmäler du?

Nej

För det är min kompis såklart

Nachac:

Du får reda på att din kompis begått mord, men inte orsaken. Hur handlar du?

Frågar min kompis varför den gjorde på detta viset, överväger sen om det var berättigat lr inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Polisanmäler, eftersom att min vän vägrat förklara varför och hur det gick så antar jag att min vän inte har någon ånger, och är en kallblodig mördare.

Här antas det att du inte visste det innan och därigenom inte har frågat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Så du är inte rädd för att fråga en mördare om ett mord denne begått?

Nej? Inte då det är min vän?


   
SvaraCitera
Vision

Hur skulle du handla, föresten? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Nej? Inte då det är min vän?

Beundransvärt, men farligt.


   
SvaraCitera