Aviseringar
Rensa alla

Moraltestet


Ämnesstartare

isola:

Jodå, men det är ju svårare att kontrollera och han har då inget direkt ansvar för andra människor, om han inte har hand om sina barn.

Är det då OK om någon tar en drog och mördar en annan människa på grund utav det? Han har inget direkt ansvar för andra människor säger du.

isola:

Den skulle inte veta det då den frågade, och man vet ju inte helt 100% säkert om man ska vara så petig.

Vi utgår från att barnets skulle ha blivit ledsen om han fick reda på det. Skulle det då vara OK att ljuga?

isola:

Nejnej, men det är ju inte samma sak.

Du säger att himlen finns för att ett barn ska vara gladare =
Du säger inte sanningen för att någon annan ska vara gladare än med sanningen. =
Du säger att du inte varit otrogen för att din partner ska vara gladare.

Är det inte samma sak?


   
SvaraCitera

kastanj:

Är det då OK om någon tar en drog och mördar en annan människa på grund utav det? Han har inget direkt ansvar för andra människor säger du.

Som opererande läkare har du ett helt annat ansvar än om du går till ica och är ledig.
Självklart är det aldrig okej att mörda eller skada någon, oavsett om du är nykter eller inte.

kastanj:

utgår från att barnets skulle ha blivit ledsen om han fick reda på det. Skulle det då vara OK att ljuga?

Svår fråga. Man kan ju ta upp det sedan när barnet är äldre annars, även om jag generellt är för att inte behandla barn som mindre vetande.

kastanj:

u säger inte sanningen för att någon annan ska vara gladare än med sanningen. =
Du säger att du inte varit otrogen för att din partner ska vara gladare.

Nej, jag ser det inte som samma sak. Du behöver inte veta att jag tycker att din tröja är hiskelig, men du behöver veta om jag på något sätt skadat vårt förhållande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Som opererande läkare har du ett helt annat ansvar än om du går till ica och är ledig.
Självklart är det aldrig okej att mörda eller skada någon, oavsett om du är nykter eller inte.

Återkoppla till frågan som den såg ut från början.
Är det moraliskt försvarbart att staten har rätt att förbjuda oss att ta droger?

"Oss" är alla i stort sett alla situationer, inte begränsat till läkare eller specifika situationer.

Det är på det här sättet som förbudet faktiskt ser ut.

isola:

Svår fråga. Man kan ju ta upp det sedan när barnet är äldre annars, även om jag generellt är för att inte behandla barn som mindre vetande.

Hur skulle du nu svara på fråga 5. som den ser ut?

isola:

Nej, jag ser det inte som samma sak. Du behöver inte veta att jag tycker att din tröja är hiskelig, men du behöver veta om jag på något sätt skadat vårt förhållande.

Är det inte bara olika grader utav allvarlighet?

I grunden är det samma princip, även om det ena inte är lika allvarligt som det andra. Tycker du inte så?

Om du tycker så, borde väl båda fallen vara moraliskt fel, varav den ena mer fel än den andra?


   
SvaraCitera

1. Är det moraliskt försvarbart att staten har rätt att förbjuda oss att ta droger? Alkohol?

Nej, alla ska ha rätt till sin egen kropp och att bestämma över den så länge de inte skadar någon annan. Samtidigt händer många olyckor och brott i samband med drogpåverkan av olika slag, men man kan ändå inte förutsätta att en person kommer begå brottsliga handlingar för att den använder en viss drog och individens rätt kommer före spekulationer.

2. Är det moraliskt försvarbart för en paraplyförsäljare att höja priset på paraplyer från 40kr till 1000kr när det regnar kraftigt?

Ja, det är paraplyförsäljarens egendom som han har rätt att göra vad han vill med. Så länge ingen tvingas att köpa hans paraplyer har han moraliskt rätt att sätta vilket pris han vill på dem. Människor kan välja att gå till en annan paraplyförsäljare eller använda ett gammalt paraply istället för att köpa ett till överpris.

3. Är det moraliskt försvarbart att sälja en produkt genom att se till att den förknippas med lättklädda och sexiga kroppar?

Ja, ingen kommer till skada av att en produkt säljs genom att den förknippas med sex eller lättkläddhet och kunden har fortfarande ett val kring om den vill köpa varan eller inte.

4. Är det moraliskt försvarbart att döda en person för att rädda 5?

Nej, en individs liv är okränkbart, att döda är inte moraliskt försvarbart även om man tror sig rädda någon annans liv.

5. Är det moraliskt försvarbart att lura någon för att göra denne glad?

Nej, om en individ aldrig får höra sanningen om sig själv kan den bygga upp en felaktig bild om sig som försvårar densammes liv och om, eller kanske snarare när den får reda på sanningen om sig själv så kommer det kännas ännu värre. om någon exempelvis tror att den är jättebra på att sjunga och bygger sin identitet kring det och drömmer om att bli en sångerska och sen får reda på att den egentligen är så gott som tondöv kommer dels alla drömmar grusas, och dels kan personen få en identitetskris då denne byggt sin identitet kring att den är bra på att sjunga fast så egentligen inte är fallet.


   
SvaraCitera
nrg89

Personligen tycker jag att filosofi om moral är den absolut tråkigaste, eftersom det hela faktiskt vilar på personlighet hur man än gör till skillnad från logik. Men hej, jag får hoppas att du inte har någon vinkel i det betygssystem och sluta gnälla, och försöka att inte tro att jag redan vet allt om moral, för jag har tråkigt.

kastanj:

1. Är det moraliskt försvarbart att staten har rätt att förbjuda oss att ta droger? Alkohol?

Jag tycker att droger och alkohol inte är något man personligen behöver, och har hemska konsekvenser, så är du under 18 år och har ett jobb där andra människors välmående hänger på ditt fokus, så nej, då finns det ingen anledning. Är du under 18 skall du bli beskyddad från konsekvenserna av dåliga val så gott det går, eftersom du inte kan klara av verkligheten riktigt än (vi måste ha någon godtycklig gräns där vi kan säga att någon klarar sig själv, så visst, ta 18) men efter det har du friheten att dra in precis vad fan du vill i din kropp och lida konsekvenserna.

kastanj:

2. Är det moraliskt försvarbart för en paraplyförsäljare att höja priset på paraplyer från 40kr till 1000kr när det regnar kraftigt?

Absolut, ingen har rätt till paraplyer från första början och det är värre att inte erbjuda paraplyer än att erbjuda dem för 1000 spänn. Så om en paraplyförsäljare blir inspirerad först när han märker hur tokigt hög efterfrågan det är, why not. Gör ert eget paraply annars. Hade det däremot varit saker som verkligen behövs för att den personen skall leva hade jag sett det som statens ansvar att se till att det ordnas.

kastanj:

3. Är det moraliskt försvarbart att sälja en produkt genom att se till att den förknippas med lättklädda och sexiga kroppar?

Absolut, man utnyttjar bara en drift hos människan för att få fram ett budskap, på samma sätt som jag utnyttjar det faktum att ögon dras till rörelse när jag vinkar efter uppmärksamhet till min kompis. Inget fuffens här inte. Att däremot få dem att uppfatta ett budskap helt fel är en annan femma.

kastanj:

4. Är det moraliskt försvarbart att döda en person för att rädda 5?

I grunden tycker jag "ja", men jag är väldigt mån om att personen som tar de här besluten vet vad fan han håller på med, för det är svårt att se om en persons död verkligen leder till fem personers räddning. Att vi alla skall gå runt och döda varandra för att spara på Jordens resurser är helt fel, för vi är för dåliga på att bedöma vad som räddar vem.

kastanj:

5. Är det moraliskt försvarbart att lura någon för att göra denne glad?

Beror på om personen i sig är ok med det eller inte, alltså om glädjen lögnen ger är större än sorgen att någon ljugit för honom. Vet du inte hur han prioriterar? Synd, då får du inte göra det beslutet, tala sanning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns 10p (2/1/3/4/-)
Blivande_japan 6p (1/1/2/1/1)
isola 6p (2/1/1/2/0)
sylar 2p (-/0/2/0/0)

Blivande_japan:

2.

Jag tror inte du ser det beroendet jag försöker framställa mellan kunden och försäljaren. Jag ställer om frågan till dig för att göra det tydligare med vad jag menar.

Är det moraliskt försvarbart för en vattenförsäljare att kräva alla pengar från en person som går igenom öknen, och kommer att dö utav uttorkning om han inte får vatten, i utbyte mot så mycket vatten den här personen behöver för att klara sig?

Blivande_japan:

4....tror sig rädda någon annans liv.

Du går även här ifrån frågan jag försöker ställa.

Kom ihåg att frågorna är hypotetiska och bör inte ses som hur du skulle göra i verkligheten.

I den här frågan har du kunskapen att 5 personer kommer räddas om du dödar den här personen. Du kommer inte kunna veta det med 100% säkerhet i verkligheten, men det vet du i den här frågeställningen.

Blivande_japan:

5.

Jag måste erkänna att fråga 5 är dåligt ställd och väldigt öppen för misstolkning. Då det är svårt att tänka sig frågan rent hypotetiskt och tänker på den mer som en praktiskt fråga.

Om jag ska göra det lite lättare att förstå ur ett praktiskt perspektiv.
Jag vill lägga till att personen som blir lurad kommer aldrig få reda på sanningen och han kommer inte heller att bli mer ledsen senare av alla andra omständigheter kring denna lögn.

Allt som händer är att personen har en aningen mer förvrängd världsbild, men blir gladare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns 10p (2/1/3/4/-)
nrg89 9p (2/-/1/3/3)
japan 6p (1/1/2/1/1)
isola 6p (2/1/1/2/0)
sylar 2p (-/0/2/0/0)

nrg89:

eftersom det hela faktiskt vilar på personlighet hur man än gör till skillnad från logik

Jag håller inte med dig där, men det är utanför diskussionsområdet för den här tråden [wink]

nrg89:

2.

Du lämnade min mening med frågan en aning där. Jag ställer om frågan med samma princip som jag syftade på:

Är det moraliskt försvarbart för en vattenförsäljare att kräva alla pengar från en person som går igenom öknen, och kommer att dö utav uttorkning om han inte får vatten, i utbyte mot så mycket vatten den här personen behöver för att klara sig?

nrg89:

1...... men efter det har du friheten att dra in precis vad fan du vill i din kropp och lida konsekvenserna.

Kan du vara konsekvent i ditt svar och samtidigt tycka att vi inte att också har ett ansvar att se till att inte andra påverkas negativt utav att vi använder droger/alkohol?


   
SvaraCitera

1. Är det moraliskt försvarbart att staten har rätt att förbjuda oss att ta droger? Alkohol?
ja jättemycket. folk är dumma och behöver att staten bestämmer åt dom.
2. Är det moraliskt försvarbart för en paraplyförsäljare att höja priset på paraplyer från 40kr till 1000kr när det regnar kraftigt?
nej inte alls men utbud och efterfrågan är ju det som driver vår ekonomi tydligen.
3. Är det moraliskt försvarbart att sälja en produkt genom att se till att den förknippas med lättklädda och sexiga kroppar?
ja. jag gillar lättklädda sexiga kroppar
4. Är det moraliskt försvarbart att döda en person för att rädda 5?
kanske inte fem men 50
5. Är det moraliskt försvarbart att lura någon för att göra denne glad?
ja vita lögner är vita av en anledning


   
SvaraCitera
nrg89

kastanj:

Du lämnade min mening med frågan en aning där. Jag ställer om frågan med samma princip som jag syftade på:

Du listade aldrig vilken princip det var som jag skulle ta hänsyn till.

kastanj:

Är det moraliskt försvarbart för en vattenförsäljare att kräva alla pengar från en person som går igenom öknen, och kommer att dö utav uttorkning om han inte får vatten, i utbyte mot så mycket vatten den här personen behöver för att klara sig?

Japp, med samma motivering som innan; det är strikt sämre att inte erbjuda vatten alls än att erbjuda det mot betalning, oavsett hur stor betalningen är (så länge vi snackar reella tal). Om det däremot handlar om ett samhälle som skall fungera, så är det viktigt att samhället kollektivt ser till att vi alla inte dör av uttorkning.

kastanj:

Kan du vara konsekvent i ditt svar och samtidigt tycka att vi inte att också har ett ansvar att se till att inte andra påverkas negativt utav att vi använder droger/alkohol?

Jag är inte helt säker på vad du frågar efter, men jag tycker att jag sade ganska tydligt att vi har ett ansvar att inte påverka andra negativt samtidigt som vi är under drogernas influens.


   
SvaraCitera

Allt är moraliskt försvarbart, frågan du snarare borde ställa, liksom de gör i P3, är huruvida vi tycker det är rätt eller om vi tycker det är moraliskt.


   
SvaraCitera

Du kan aldrig axla bengt bryldes absoluta moral [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Allt är moraliskt försvarbart, frågan du snarare borde ställa, liksom de gör i P3, är huruvida vi tycker det är rätt eller om vi tycker det är moraliskt.

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns 10p (2/1/3/4/-)
nrg89 10p (2/1/1/3/3)
japan 6p (1/1/2/1/1)
isola 6p (2/1/1/2/0)
sylar 2p (-/0/2/0/0)
qazed 2p (1/1/-/0/0)

nrg89:

Japp, med samma motivering som innan;

Så enligt dig skulle livsnödvändig medicin vara försedd utav staten, för att se till att alla har det nödvändiga.

Men i det hypotetiska exemplet där staten inte förser någon med medicin, är det då acceptabelt att en medicin-försäljare sätter ett skyhögt pris på medicinen som han vet att folk kommer behöva köpa ändå?

Tycker du inte att det påminner om ocker? (att begagna sig av någons trångmål, enligt wiki)

nrg89:

1

Tycker inte du var tydlig med det i ditt första inlägg, men jag vill fråga en annan sak. När har man en anledning att ta droger/alkohol då? Finns det någon anledning att någonsin göra det? ("rättfärdigad anledning" antar jag att du menar när du säger "anledning")


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Du kan aldrig axla bengt bryldes absoluta moral

Roligt att det är någon annan som också verkar ha lyssnat på honom [smile]


   
SvaraCitera

kastanj:

Har en förälder då rätten att förbjuda sitt barn att röka?

Ja, eftersom att en förälder är ansvarig för sitt barns uppfostran fram till barnet blivit vuxen nog för att förstå konsekvenserna av sina egna handlingar och kan ta hand om sig själv rent ekonomiskt.

kastanj:

Vad är det med ocker som gör att det aldrig är försvarbart?

Att man bidrar till en sämre livskvalitet för köparna, då de måste betala väldigt mycket mer än produktens egentliga värde bara för att de yttre omständigheterna ändrats. Omständigheterna för försäljaren, det vill säga priset han själv köpt varan för, har ju inte alls förändrats. Det är helt enkelt inte rättvist att en man (eller kvinna) ska kunna utnyttja andra individer endast för dess egen vinnings skull.

kastanj:

Så det är moraliskt försvarbart på grund av att det ändå görs i så stor utsträckning och opraktiskt att ta bort?

Ja, eftersom att marknadsföring är normen i det ekonomiska system vi har för tillfället. Marknadsföring är inte bara tillåtet, det är ju tillochmed nödvändigt om man ska kunna sälja en produkt, så varför då begränsa hur denna marknadsföring görs sålänge den inte direkt angriper köparnas personliga sfär?

Telefonförsäljning och folk som pushar på folk saker på gatorna däremot? Helt oacceptabelt.

kastanj:

Du får gärna utveckla ditt svar här lite.

Att tala sanning har inget moraliskt värde i sig. En person som säger något falskt men bidrar till något gott, till exempel stabilitet, välkänsla, uppmaning till goda aktiviteter eller bidragande till goda ändamål, gör inte mer fel än en person som är ärlig men bidrar till konflikt, hat, sorg eller liknande.

Man måste ändå ansvara för konsekvenserna. Om en ärlig man säger något som bara medför negativa konsekvenser så måste han ta ansvar för detta. Om en man ljuger och blir upptäckt så måste han ta ansvar för att han ljög, även om konsekvenserna var goda.


   
SvaraCitera