Aviseringar
Rensa alla

Motsatsen till "Intuitiv"?


Ämnesstartare

Ordet Intuitiv. Jag försöker hitta en motsats, dvs o-intuitiv, om det nu existerar.

Wiki:
Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta.

ne.se gav mig "diskursiv" som förstaresultat när jag sökte på intuitiv, och det står "motsats: intuitiv;" undertill.

Är det korrekt?

Kan man använda det i en mening som Gränssnittet är väldigt diskursivt?

Vad är den Engelska motsvarigheten?


   
Citera

om det är förmågan att inte kunna bilda sig en omedelbar uppfattning eller inte kunna göra en omedelbar bedömning även om man (medvetet) har tillgång till alla fakta.

så är nog diskursivt rätt.

lr nåt heheh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

om det är...

Precis!

Hoppas det är rätt. Måste veta säkert typ inom en timme eller så.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Precis!

fast jag vet inte, beskrivningen på diskursiv kunskap verkar ju vara att man resonerar sig fram till saker. står ingenting om underliggande faktatillgången. men jag vet inte, är nog fel person att svara här.

men ja, står ju på wiki att motsatsen är intuitiv kunskap iaf... [smile][smile][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

fast jag vet inte

Inte jag heller [sad]

honolulu:

beskrivningen på diskursiv kunskap

Yup, läste det också.

honolulu:

men ja, står ju på wiki att motsatsen är intuitiv kunskap iaf...

Fast intuitiv kunskap är ju inte riktigt samma sak som Intution.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Fast intuitiv kunskap är ju inte riktigt samma sak som Intution.

enl. SAOL

diskursiv
diskursivt tänkande - som äger rum steg för steg

låter inte som en direkt motsats, i alla fall.

men hur skulle en motsats definieras? min "definition" som jag skrev där uppe i mitt första inlägg verkar inte logisk, tycker jag.


   
SvaraCitera

alltså, antingen så går man på känn/magkänsla eller så... har man ingen uppfattning alls. (om man i båda fallen utgår ifrån att det inte finns någon grundläggande fakta att basera slutsatsen på)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle definera motsatsen som något man inte kan bilda en omedelbar uppfattning om vad det är/hur det fungerar. Det är väl så du också tänker, eller? Ja, det är iaf. något ord åt det hållet jag söker.


   
SvaraCitera

Kan du inte bara skriva "Gränssnittet är inte särskilt intuitivt.". Du måste ju kunna vrida om meningen.


   
SvaraCitera

p = intuitiv

¬p = icke intuitiv

vagnskadegaranti


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Jag skulle definera motsatsen som något man inte kan bilda en omedelbar uppfattning om vad det är/hur det fungerar.

men... det är inte samma sak. här definierar du "objektet" (x) man inte har all fakta om och inte den känsla (y) som objektet framkallar.

intuitivt: beskriver y.
känslan y man har för händelsen/företeelsen/objektet x

y= magkänsla
x= något man inte har all fakta om

du är ute efter motsatsen till y. som jag fortfarande inte riktigt förstår hur det skulle definieras.

fyll i här (HEHE)
diskursivt: beskriver y2.
känslan y2 man har för händelsen x2.

y2= ?
x2= ?


   
SvaraCitera

Tickstart:

p = intuitiv

¬p = icke intuitiv

vagnskadegaranti

hhahahah satte och upp en jävla ekvation innan jag såg din mattereferens.

åh nördiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blåbärt:

Kan du inte bara skriva "Gränssnittet är inte särskilt intuitivt.". Du måste ju kunna vrida om meningen.

Tickstart:

p = intuitiv
¬p = icke intuitiv

I guess, men ser inte lika bra ut. [tard] Dessutom är jag ändå intresserad av att veta det motsatta ordet, har funderat på det länge.

honolulu:

men... det är inte samma sak. här definierar du "objektet" (x) man inte har all fakta om och inte den känsla (y) som objektet framkallar.

Jag är alldeles för trött för att begripa vad det är du säger för tillfället. Jag ger upp. God natt! [bigsmile]

...och tack!


   
SvaraCitera

simpel logik ju :$


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Jag är alldeles för trött för att begripa vad det är du säger för tillfället. Jag ger upp. God natt!

haha kom tbx imorn och gör ett nytt försök.


   
SvaraCitera