Aviseringar
Rensa alla

Motsvarighet till FBI planeras i EU


Ämnesstartare

massgrav:

Vi har ju redan Interpol

Jag tror dock att en eventuell "EU-polis" kommer få mer befogenheter och mindre restriktioner än vad Interpol har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Jag tror dock att en eventuell "EU-polis" kommer få mer befogenheter och mindre restriktioner än vad Interpol har.

Ja, det givetvis. MEn behövs det verkligen? Är väl bättre att hosta upp mer pengar till Interpol isåfall. De gör ju ett bra jobb om inget annat! [party]


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Det är inte optimalt att USA kompenserar Europas brist på stake, men det är mer decentraliserat än under ryskt styre.

Jag menar inte att Europa är, eller kommer vara under ryskt styre. Jag ville bara påpeka att du gör så att Ryssland framstår som "the bad guys", medans när vi pratar om imperialism det är USA som är den stora boven i det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Realisten:

Jag ville bara påpeka att du gör så att Ryssland framstår som "the bad guys", medans när vi pratar om imperialism det är USA som är den stora boven i det hela.

Jag kommer inte på några argument till varför Ryssland skulle vara mindre "onda" än USA, ur europeiskt säkerhetpolitiskt perspektiv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det vore jävligt coolt.


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Jag kommer inte på några argument till varför Ryssland skulle vara mindre "onda" än USA, ur europeiskt säkerhetpolitiskt perspektiv?

Vi här i västvärlden har en tendens att tycka illa om Ryssland och den forna unionen. Detta är ju då pga av USA och den massiva propaganda som har hållit på ända sedan kalla kriget.

Vi kan dra några konkreta exempel från USA sida för att lätta upp din syn lite bättre. Låt mig se, vi har Gulfkriget, Vietnam, Korea, Afghanistan och Irak. Beroende på hur Obama väljer att reagera, möjligtvis även Iran och Nordkorea. Har säkert missat något.

Dessa konflikter är inte på grund av att USA måste styra upp det landet och bringa fred och demokrati. Allt handlar om makt, ekonomiska intressen (olja) och territorium.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Ska lätt bli sån då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad säger att detta innebär ökad säkerhet?


   
SvaraCitera

Realisten:

vi har Gulfkriget, Vietnam, Korea, Afghanistan och Irak. Beroende på hur Obama väljer att reagera, möjligtvis även Iran och Nordkorea. Har säkert missat något.

När du får oväntat besök, då är det troligtvis USA. Dessa är dessutom bara några av de många länder man tittat in hos och Irak är inte ens med.

Kina 1945-46
Korea 1950-53
Kina 1950-53
Guatemala 1954
Indonesien 1958
Kuba 1959-60
Guatemala 1960
Kongo 1964
Peru 1965
Laos 1964-73
Vietnam 1961-73
Kambodja 1969-70
Guatemala 1967-69
Grenada 1983
Libyen 1986
El Salvador 1980
Nicaragua 1980
Panama 1989
Irak 1991-99
Sudan 1998
Afghanistan 1998
Jugoslavien 1999
Afghanistan 2001


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Är väl bättre att hosta upp mer pengar till Interpol isåfall. De gör ju ett bra jobb om inget annat! [party]

Eller att ge de mer befogenheter. Det är ju också ett alternativ. Jag personligen skulle inte ha något emot att om det skulle finnas "internationella poliser" som arbetar i Sverige och gör utredningar i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Realisten:

Allt handlar om makt, ekonomiska intressen (olja) och territorium.

Självklart, men det är omöjligt att förhindra att någon gör det. Hade inte USA gjort det, hade andra nationer vunnit på det (troligtvis Ryssland/Kina).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Eller att ge de mer befogenheter. Det är ju också ett alternativ. Jag personligen skulle inte ha något emot att det finns "internationella poliser" som figurerar i Sverige och gör utredningar i Sverige.

Ja, interpol är ju en bra början, och de har ju uppenbarligen lyckats bra tidigare så det vore ju mest vettigt att fortsätta med dem men bara ge dem s törre budget och lite mer befogenheter som du säger. Fast inte allt för stora!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Realisten:

Vi här i västvärlden har en tendens att tycka illa om Ryssland och den forna unionen. Detta är ju då pga av USA och den massiva propaganda som har hållit på ända sedan kalla kriget.

Det finns många anledningar till att tycka illa om hur Ryssland sköter sin utrikespolitik nuförtiden.

Realisten:

(olja).

Det där är, och kommer alltid vara en konspirationsteori och myt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

don't like it


   
SvaraCitera
Åtta

sikkos:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera