Aviseringar
Rensa alla

Mozilla lägger ned Firefox OS! Vad tycker du? Glad eller ledsen?


Ämnesstartare

I går meddelade Mozilla att de lägger ner satsning på det öppna mobiloperativsystemet Firefox OS. Firefox OS lanserade 2013 och var tänkt att köras på framförallt budgettelefoner då operativsystemet var gratis och använde sig av öppen källkod. Intresset var dock lågt bland både användare och utvecklare vilket ledde till få appar och marknadsandelar. 

Är detta något som kommer att påverka dig? Glad eller ledsen? Glad  eller  Ledsen

Man får ju i vart fall vara glad att de inte tänker lägga ner "vanliga" Firefox.

Källa: PC För Alla


   
Citera
Ämnesstartare

visste inte att det fanns


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: visste inte att det fanns

Firefox OS har väl just varit ett relativt okänt operativsystem för mobiltelefoner just på grund av att det finns få appar till det. Enl mig ett perfekt OS för lågpristelefoner eftersom det är väldigt resurssparande OS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ogillar firefox allmänt , crome ska det vara 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knappast någon förlust eftersom ingen smart phone är någon höjdare med FF OS. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det är synd att de två stora mobil-OS'en inte är tillräckligt flexibla. En device blir värdelös så snart som tillverkaren slutar skapa uppdateringar till den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Jag tycker det är synd att de två stora mobil-OS'en inte är tillräckligt flexibla. En device blir värdelös så snart som tillverkaren slutar skapa uppdateringar till den.

Resultatet av när de två största mjukvarutillverkarna från styra ohämmat. Såg på SVT nyheterna i går eller i förrgår att många förstå-sig-påare tror att smart phonen är död inom fem år och ersätts av något betydligt kraftfullare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

piraten:

Resultatet av när de två största mjukvarutillverkarna från styra ohämmat. Såg på SVT nyheterna i går eller i förrgår att många förstå-sig-påare tror att smart phonen är död inom fem år och ersätts av något betydligt kraftfullare.

Nja, att smartphonen kommer dö har jag svårt att tro. Men att den mycket väl kan köra andra operativsystem och annan arkitektur tror jag säkert.

Jag önskar att de kunde göra telefoner såpass OS-fristående som datorerna är idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var la  nästan gjort för att läggas ner... Inget jag sörjer


   
SvaraCitera
sluk
 sluk

gillar firefox 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Nja, att smartphonen kommer dö har jag svårt att tro. Men att den mycket väl kan köra andra operativsystem och annan arkitektur tror jag säkert.

Följande gick ut via media häromdagen.

Smartphonens död spås inom fem år

Ärligt talat — hur smart är egentligen din smartphone när det verkligen gäller? Konsumenter spår att vi inom fem år slutat att knappa på en miniskärm, och i stället använder en bärbar elektronisk assistent.

Ericsson har för femte året sammanställt konsumenters åsikter och önskningar om teknik, och listat ett antal trender.

— En smartphone i handen, det är egentligen inte så praktiskt. Exempelvis inte när man kör bil eller lagar mat. Och det finns många situationer där skärmar inte är så bra. Därför så tror en av två att smartphones kommer att tillhöra det förflutna inom fem år, berättar Rebecka Cedering Ångström på Ericsson Consumer Lab.

I stället tror konsumenterna på någon form av elektronisk assistent, som man kan prata med i stället för att knappa på. Konsumenter tror också att artificiell intelligens blir mer efterfrågad. Kanske kan manicken fungera som lärare, doktor eller ekonomisk rådgivare utan att vi behöver röra skärmen.

— Det går så fort nu från idé till massmarknad. Vi har inte undersökt tekniken, det här är bara vad konsumenter tycker, säger hon.

En annan trend är att virtual reality nu ser ut att bli verklighet i större utsträckning. I alla fall om konsumenterna får råda.

— Tänk att titta på fotboll, och kunna välja varifrån man vill se matchen, från olika ställen på läktaren eller kanske till och med från planen. Shopping är också ett område, att kunna prova skor så man ser hur de ser ut på den egna foten, säger hon.

Ju fler som är uppkopplade, desto fler har nytta av nätet, berättar hon. Konsumenter får makt genom nätet.

— Tidigare har det varit så att när konsumenter inte är nöjda så röstar de med fötterna. Men nu tror 32 procent att bästa sättet att få ett företag att förändra sig är genom att posta på företagets sociala medier, säger Rebecka Cedering Ångström.

källa: http://www.sydsvenskan.se/varlden/smartphonens-dod-spas-inom-fem-ar/

aristoteles: Jag önskar att de kunde göra telefoner såpass OS-fristående som datorerna är idag.

Det är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

piraten: Det är sant.

Att telefonen kommer att kunna användas mer med röststyrning är ganska givet, men smartphone som apparat tror jag kommer vara relativt oförändrad om 5 år.

Jag misstänker att det fortfarande är en liten apparat man bär runt i byxfickan som har en touchscreen. Det som kommer skilja är väl hur vi väljer att använda den.

Det är vad jag tror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Det är vad jag tror.

Jag har hört talas om någon uppfinnare som upptäckte/konstruerade den första datorn kanske någon gång på 1950-talet och datorn var stor som en 3-rumslägenhet (enl ryktena) och han sa då att om 50 år skulle nästan alla ha en liknande apparat fast betydligt mindre. Han blev totalt utskrattad... idiotförklarad. Nu 50 år senare så vet vi ju att han hade rätt.

Mobilen och smart phone ligger ju bara 5 år fram i tiden så det har man ju lite bättre koll på men vi får se. Bara framtiden kan ge svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

piraten:

Jag har hört talas om någon uppfinnare som upptäckte/konstruerade den första datorn kanske någon gång på 1950-talet och datorn var stor som en 3-rumslägenhet (enl ryktena) och han sa då att om 50 år skulle nästan alla ha en liknande apparat fast betydligt mindre. Han blev totalt utskrattad... idiotförklarad. Nu 50 år senare så vet vi ju att han hade rätt.

Mobilen och smart phone ligger ju bara 5 år fram i tiden så det har man ju lite bättre koll på men vi får se. Bara framtiden kan ge svar.

Det är en viss skillnad på 5 vs 50 år. Dessutom har inget skrattat åt någon annan här, det är bara rena spekulationer.

Tittar man 5 år bakåt i tiden på telefoner så har de inte förändrats så otroligt mycket enligt mitt tycke. Mer prestanda, lite annorlunda design och ny programvara, ett fåtal nya funtioner, men thats it.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inte testat men tycker att det inte direkt det snyggaste som finns.


   
SvaraCitera