Aviseringar
Rensa alla

Muntliga EngB-09


Ämnesstartare

Hej!
Som alla kanske vet så är ämnet till nationella i engelska muntliga delen "technology and integrity"
Men eftersom nästan alla har gjort det så undrar jag om
någon lite mer utförligare skulle kunna berätta vad det handlar om?
Tack!


   
Citera
Ämnesstartare

Man får välja en bild i början av provet som man ska prata om samt om de andra vill diskutera med de andra i gruppen. Så ska man försöka komma med åsikter om vad de andra säger också. Ställ gärna frågor till dem andra också. Då förstår ju läraren att du är engagerad och försöker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen, om jag inte minns fel, får man välja mellan två olika saker och förklara varför. En var landet/stan. Om du t.ex. väljer landet , så kan du typ säga som jag att det är bättre luft där och etc etc. Det var kanske inte det bästa man kunde sagt men jag fick VG i alla fall så jag är nöjd. Ligger just nu mellan VG-MVG i engelskan. Är dock som du förstår inte så duktig på just de muntliga delarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrik472:

Sen, om

Tack så jätte mycket men kan du inte beskriva lite till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mahadNr2:

jätte mycket

Som patrikf72 skrev så är det bra att ställa frågor och vara "aktiv" i diskussionen. Prata med de som inte säger så mycket, och försök ta upp tråden igen ifall den tappas. Om du tycker att diskussionsunderlaget du får av läraren är för tunt, så kan du prata om egna erfarenheter. Dessa bör du fundera på i förväg. Du kan klara det lätt om du bara försöker lite, och har någorlunda bra kunskaper inom engelskan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men är det någon som kan säga vad ämnet handlar om??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mahadNr2:

ämnet

Det har du redan fått svar på. Det handlar om teknologins påverkan på den personliga integriteten. Till exempel så kan man på grund av internet hitta information om folk som de inte ville man skulle få reda på, eller på grund av mobilen så vet alla var man är, även om man vill vara fred.

http://susning.nu/Personlig_integritet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är rädd för nationella prov, hatar dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mera?


   
SvaraCitera

buhu, har inte haft det än och har inga direkta åsikter om det, kommer gå asbra


   
SvaraCitera

Min lärare tyckte inte att jag behövde göra det.


   
SvaraCitera

JA! TACK [love]

Tant Brun:

Det har du redan fått svar på.

Mkay, så det gamla vanliga bullshitet de brukar ha med i deras fula nationellaprov....... antigen, vid skriftligt, skriva om sin favoritårstid, eller vid det muntliga sitta och diskutera bilder och massa tråkiga sakkeeeer. Dör.

Tack för tipsen iaf... Vad kommer det att vara på bilderna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

bilderna?

Inga bilder hade någon framträdande roll, såvitt jag kommer ihåg. Dock så ska man välja mellan olika korta artiklar. Det där med landet/staden låter farligt likt engelska a från förra året...


   
SvaraCitera

Tant Brun:

Inga bilder hade någon framträdande roll, såvitt jag kommer ihåg. Dock så ska man välja mellan olika korta artiklar. Det där med landet/staden låter farligt likt engelska a från förra året...

Okej.. Korta artiklar - dvs aktuella nyheter eller?
Jo, det är sant, tror dock det blir olika utgångspunkter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

nyheter

Nja, de är inte särskilt centrala; de håller sig till ämnet.


   
SvaraCitera