Aviseringar
Rensa alla

Muntliga nationella i engelska åk9


Ämnesstartare

Jag vet att det säkert finns jättemånga trådar om det här men.. jag är jättenervös inför muntliga nationellaproven i engelskan, nästan värre än matten.
Grejen är den att jag kan engelska ganska bra men att jag kom i en gruppsom jag inte trivs i. Jag känner typ inte människorna.

Vi hade ett test, typ ett gammalt nationellt engelskt muntligt, och jag sa bara "yes", "no" och det är ju så man inte får säga!

De i min grupp är liksom superbra, och det bidrar väl till att jag är jättenervös och har världens ångest och blir röd som en tmomat :(((, jag tror läraren satte mig i den gruppen med meningen. Hon hatar mig!

Men kan någon säga några tips på vad jag ska tänka på för att inte vara så nervös och känna mig säker, eller hur man ska säga?
Eller hjälp mig, är nationella muntliga proven i engelska svåra?


   
Citera
Ämnesstartare

Är helt värdelös på engelska. Fast va inte nervös. Menar, man känner ju dem man ska tala inför å med [bigcheers]

Tror tillåmed man får förbereda sig i typ 15 min [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag kommer att dö ._.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska oxå göra dedär snart, denna veckan typ. Är precis lika nervös som dig och tror alla andra också är det, jag har gjort detta förut i 8an på "test" för att bara prova på det, tro mig alla i gruppen blev så jävla röda haha 🙂 även jag! Och jag HATAR det. Men alltså det är jobbigt 10 minuter, men sen rullar det på och det är fan bara skoj sen! Sen efteråt åh du förstår inte vilken lättnad, ge dig fan på att du klarar det och underskatta inte dig själv. När det väl gäller, så loovar jag dig att du kommer klara det sjukt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eoww:

Eller hjälp mig, är nationella muntliga proven i engelska svåra?

Nej, fast det beror såklart på vad man jämför med.

Hursomhelst, kommer ihåg när jag skulle göra det. Var i exakt samma sits som du: blev nervös och tomatröd i ansiktet. Det hade jag inte behövt. Om man tänker på det sådär ångestfyllt så blir det bara...bajs (för det var så jag gjorde).

Huromhelst, jag tror att du kommer att göra mycket bra ifrån dig. Några tips...hmm...förbered dig med lite färdigt inövade meningar som du kan börja med. Har du en början så kommer du välidgt långt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kom också med en jag ej trivdes med muntligt minns jag, eller hon var min bästis, men hon var superbra på english och tog gäääärna överhand [crazy] så fick göra om.. men du kanske borde prata med läraren


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha, kan bara tänka mig en massa röda tomato heads!
Jag ska tänka på det du har skrivit! (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eoww:

jag kommer att dö ._.

Japp, det kommer du faktiskt! Typ värsta upplevelsen man kan uppleva


   
SvaraCitera

Ta och försök att prata engelska med dina vänner/familj, även om dom inte pratar på eng så kan du göra det. Du kommer att vänja dig att prata mer vardagligt, vilket gör det hela mer avslappnat.

Ta och skriv upp ett arbete av något intresse och berätta om det till vänner/familjen, ta kritik. Sen när ni får ämnet på provet vet du ungefär hur du kan bygga upp det och tala om det.

Ta och drick ordentligt innan provet så inte halsen är torr, men inte så mycket att du måste iväg på toa mitt i! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuuuskamuikkunen:

Har du en början så kommer du välidgt långt 🙂

Tack! det ska jag tänka på att ha :c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Japp, det kommer du faktiskt! Typ värsta upplevelsen man kan uppleva

driv inte >.>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eoww:

driv inte >.>

Vadå driv? [tard]
Fattar du hur hårt provet är! Man blir totalt överkörd och manglad av läraren


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Fattar du hur hårt provet är! Man blir totalt överkörd och manglad av läraren

Nu förstörde du mitt liv. Blev fan ledsen i ögat.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eoww:

Nu förstörde du mitt liv. Blev fan ledsen i ögat.....

Är ju inte jag som anordnar provet [no-no] Skyll på skolverket istället [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Är ju inte jag som anordnar provet Skyll på skolverket istället

blah blah.. du är elak .__.


   
SvaraCitera