Aviseringar
Rensa alla

Musik. Finns det folk som avskyr musik tror ni?


Ämnesstartare

Hej.. Jag undrar om ni känner någon eller tror att det finns människor som seriöst avskyr musik. Eller tror ni att alla gillar musik på ett eller annat sätt? (Man behöver ju inte vara musiker eller sångare för att uppskatta musik.)

Glad om jag får svar eftersom jag håller på med projektarbete om människans relation till musik.

Calla mini white.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter

Tror inte det, men jag känner många som inte gillar att lyssna på musik.


   
SvaraCitera

Jag gillar oljud.


   
SvaraCitera

Jag avskyr viss sorts musik.


   
SvaraCitera

Conny:

Jag avskyr viss sorts musik.


   
SvaraCitera

ja säkert
det finns mycket jag avskyr vad gäller ljud


   
SvaraCitera

Conny:

Jag avskyr viss sorts musik.

Det tror jag alla gör (åsyftar dålig musik).


   
SvaraCitera

internet:

Det tror jag alla gör (åsyftar dålig musik).

Jao, just sayin' you know.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KannibalKocken:

Tror inte det, men jag känner många som inte gillar att lyssna på musik.

Varför gillar de inte det tror du? är det bara en vanesak att de inte gillar den sysselsättningen kanske?
Känner du ingen som undviker musik? =)


   
SvaraCitera

Inreeld:

Känner du ingen som undviker musik? =)

Definitionen av musik är väldigt vag. Att systematiskt undvika ljud är väldigt svårt om man inte är döv.


   
SvaraCitera
Sned
 Sned

Faktiskt rätt svår fråga. Det är ju inte helt okänt att vissa har problem med, ja, teater, litteratur, dans... KONST! Men musik är ju en sån sak som det låter rätt omöjligt att ogilla.

Känner till en person som påstod för folk i skolan att hon inte gillar musik, tror de brukade vara lite jobbiga eller så, så hon gick runt i ett år och vägrade att gå på konserter eftersom hon var rädd att någon skulle se henne där.

Ehm... Aningen mystisk berättelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om man ska samla ljud inom familjegrupper är musik en av de grupperna. Så ljud i allmänhet gills inte på samma sätt som jag tänker. Men den tanken om ljud i allmänhet gav mig ett annat perspektiv på frågan.
Men när det gäller döva människor kan döva människor också uppskatta musik, de kan känna musiken i kroppen om det är hög volym. En person jag känner berättade att döva kan ha diskomusik på så att de kan känna basen och trummorna i kroppen. och på så sätt ta del av musik de också..


   
SvaraCitera

Känner en som verkligen ogillar musik, men avskyr vet jag inte. Han lyssnar inte på något överhuvudtaget. Han är väldigt tråkig i övrigt också.


   
SvaraCitera

Inreeld:

Men den tanken om ljud i allmänhet gav mig ett annat perspektiv på frågan.

Mycket av den musik jag lyssnar på är bara ljud.

http://www.myspace.com/cspenceryeh
http://www.myspace.com/noveller
http://www.myspace.com/folkerabe

Till exempel.

Mycket av det saknar struktur, tonskalor och liknande, men jag skulle ändå kalla det för musik. Vad definierar musik? Döva kan känna basen, men det är bara en takt, och att avskala musik till en sådan begränsad sak som takt och rytm och inte ljud i övrigt tycker jag är lite trångsynt. Dock inte sagt att detta inte är musik, vilket det självklart är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sned:

Det är ju inte helt okänt att vissa har problem med, ja, teater, litteratur, dans... KONST! Men musik är ju en sån sak som det låter rätt omöjligt att ogilla.

Vissa av dessa förstår jag att vissa kan ha problem med, det kan vara obegripligt med poesi och man kanske tycker att upplägget på en teater är för.. arrangerat? En del personer kanske inte uppskattar att tänka till när det gäller text. eller tal.
Jag tycker det låter konstigt att folk inte skulle uppskatta vackra saker. men viss konst är kanske inte så vacker heller alla gånger. Och det kan vara ganska uttråkande att gå på museum för vissa. Kanske det har med detta att göra. Men bara för att man inte sysslar med att gå på teater, läser massa böcker, kollar på dans, och gillar att gå på museum, kanske inte det finns någon som inte uppskattar vackra tavlor, eller se ett vacker dansande par om de skulle råka se det. Inte totalt ogilla det vackra. Och det kanske är likadant med musiken. kanske det finns folk som inte lyssnar på musik, men som ändå kan tycka att viss musik låter vackert eller får än att känna känslor genom musiken. Eftersom det finns sån bredd och variation på musiken borde det finnas musik som passar alla. Eller?


   
SvaraCitera